Aardschok Radio

Komsnertagenda

200002.jpg

Aardschok mei 2018

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 


In de Aardschok van mei 2018 lees je alles over:

PARKWAY DRIVE -- GODSMACK -- ENGEL -- PENNYWISE -- RIOT V -- BULLET -- METALLICA -- STRYPER -- GUS G. -- LEE AARON -- FOLLOW THE CIPHER -- KOBRA AND THE LOTUS -- SHADOWRISE -- AMORPHIS -- DIMMU BORGIR -- CRISIX -- ANGELUS APATRIDA -- DEWOLFF -- SKINDRED -- AT THE GATES -- MOS GENERATOR -- LIK -- IHSAHN -- WIEGEDOOD -- CALIBAN -- CRITICAL MESS -- SKELETAL REMAINS -- PAASPOP -- FASTER AND LOUDER

PARKWAY DRIVE

TRAGIEK, POLITIEK EN MUZIEK

Parkway Drive bestaat precies vijftien jaar. Met iedere release klom de Australische band een treetje hoger op de succesladder. Anno 2018 is Parkway Drive zelfs de grootste metalcoreband die er is. Alhoewel, metalcore? Het in 2015 verschenen album ‘IRE’ markeerde een stap naar een muzikaal bredere richting met nieuwe mogelijkheden. Mogelijkheden die op het op 4 mei te verschijnen ‘Reverence’ verder worden verkend. Ook tekstueel is er genoeg inspiratie voorhanden: een verhitte politieke situatie en persoonlijke tragiek, twee ingrediënten voor een allesverwoestend album. We spreken met frontman Winston McCall het recept door.

Midas Maas

GODSMACK

EROP OF ERONDER

Zeg je Godsmack, dan denk je ‘Metallica meets Alice In Chains’. Op ‘When Legends Rise’ maken de mannen uit Boston echter korte metten met die omschrijving. Godsmack heeft het mes in de geijkte stijl gezet en vaart nu een melodieuzere en modernere koers. Songschrijvers van buitenaf, een jeugdig koor en een herwonnen gevoel van positivisme maakten dat mogelijk, zo vertelt zanger-gitarist Sully Erna.

Bastiaan Tuenter

ENGEL

PURE POËZIE

We Sell The Dead, Mustasch en Engel. Drie Zweedse bands die in de eerste helft van 2018 met nieuwe releases op de proppen komen. En één man had bij allemaal een vinger op de snaar: Niclas Engelin. Tel daar zijn verantwoordelijkheden als In Flames-gitarist nog eens bij op, plus het Zweedse familieleven, en de week zit aardig vol. Toch is Niclas de kwaadste niet. Op een doordeweekse avond neemt de sympathieke snarenplukker de moeite om voor Aardschok de ‘mobiltelefon’ op te nemen. De mastermind aan het woord over het zesde Engel-album ‘Abandon All Hope’.

Justin Erkens

PENNYWISE

PROTESTEREN EN PROVOCEREN

Pennywise blijft een band met een missie, want hoewel er dertig kaarsen op de taart staan wordt daar getuige ‘Never Gonna Die’ niet sentimenteel om gedaan. Integendeel, op dit tweede album sinds de terugkeer van frontman Jim Lindberg wordt juist de actuele problematiek tegen het licht gehouden. De zanger van de Californische punkband staat Aardschok gepassioneerd te woord.

Bastiaan Tuenter

RIOT V

TUSSEN STAVOREN EN SAN ANTONIO

Na de dood van gitarist en geestelijk vader van de band Mark Reale in 2012 was de toekomst van de Amerikaanse band Riot een tijdje onzeker. De achtergebleven muzikanten gingen echter verder, zij het onder de naam Riot V. In 2014 verscheen al het album ‘Unleash The Fire’, dat eind april gevolgd wordt door het geïnspireerde werkstuk ‘Armor Of Light’, met een hoes waarop zeehond Tior - de mascotte van de band - weer prominent aanwezig is. Bassist Don Van Stavern, sinds ‘The Privilage Of Power’ (1990) in Riot, over de nieuwe jeugd van zijn band.

Robert Haagsma

BULLET

BUSJE KOMT ZO

De Zweedse band Bullet bestaat sinds 2001 en heeft onlangs zijn zesde album uitgebracht, getiteld ‘Dust To Gold’. Voor liefhebbers van old-school metal in het straatje van Judas Priest en Accept zeer aan te bevelen. Gitarist Hampus Klang is zelf ook gelukkig met de nieuwe plaat, het nieuwe platenlabel en de nieuwe bassist.

Ron Willemsen

METALLICA

GARAGE DAYS RE-RE-REVISITED

Twee jaar geleden is Metallica begonnen met het opnieuw uitbrengen van hun oude releases, in chronologische volgorde. Na eerder al de ‘No Life Til Leather’-demo en de albums ‘Kill ‘Em All’, ‘Ride The Ligtning’ en ‘Master Of Puppets’ in opgepoetse versies te hebben gepresenteerd, is het nu de beurt aan ‘The $5.98 EP - Garage Days Re-Revisited’, het minialbum met vijf covers dat dertig jaar geleden voor het eerst verscheen. We blikken er op terug met gitarist Kirk Hammett.

André Verhuysen

STRYPER

VLOEKEN IN DE KERK

De naam van Strypers millionseller ‘To Hell With The Devil’ zorgde al voor scheve gezichten bij fans, maar de titel van het op 20 april te verschijnen ‘God Damn Evil’ brengt niets minder dan ontzetting teweeg. Verder valt aan dit tiende album van de metalen missionarissen op dat bassist Tim Gaines er niet meer bij is, de grunt zijn intrede doet en de liefde voor Judas Priest niet onder stoelen of banken wordt gestoken. Goudkeeltje Michael Sweet vertelt er ons alles over.

Bastiaan Tuenter

GUS G.

GROOTS MET EEN HARDE G

Op ‘Fearless’ blikt gitaargod Gus G. terug op zijn jaren als rechterhand van Ozzy Osbourne. Ook duikt hij op zijn vierde soloalbum in de rockhistorie, met invloeden van Scorpions en Black Sabbath, en zelfs een heuse Dire Straits-cover. Verrassend is echter vooral dat bassist Dennis Ward van Pink Cream ’69 en Unisonic zijn zangdebuut maakt. De goedlachse gitarist vertelt er ons alles over.

Bastiaan Tuenter

LEE AARON

VALLEN EN OPSTAAN

We hebben het allemaal nog op ons netvlies staan: die videoclip uit 1984 van „Metal Queen”, ijzersterk gezongen door een toen piepjonge en o zo sexy Lee Aaron. De Canadese schone was vervolgens niet meer uit de media weg te slaan. Begin jaren negentig keerde het tij en de zangeres moest er hard aan trekken om de motor draaiende te houden. We hoorden niet veel meer van de zangeres tot ze in 2016 verraste met het stevige comebackalbum ‘Fire And Gasoline’. Op 27 april verschijnt haar nieuwe schijf ‘Diamond Baby Blues’. Tot onze grote schrik blijkt dat Aardschok drieëntwintig jaar geleden voor het laatst met Lee Aaron sprak. De hoogste tijd dus om Mrs. Lee aan haar jasje te trekken.

Liselotte Hegt

FOLLOW THE CIPHER

BLIKSEMSTART

Veel bands werken jaren keihard om aan de top te komen en dan lukt het vaak nog niet. Een enkele band heeft geluk en wordt direct al in de beginfase opgepikt door een groot label. Dit overkwam Follow The Cipher. Nog voordat de Zweedse band een debuutalbum in elkaar had gedraaid, toonde Nuclear Blast al interesse. Na het beluisteren van ‘Follow The Cipher’ begrijpen we waarom. Frontvrouw Linda Toni Grahn en de gitaristen Ken Kängström en Viktor Carlsson stellen hun band voor.

Anita Boel

KOBRA AND THE LOTUS

KOBRA’S KEUZES

Op 27 april komt Kobra And The Lotus op de proppen met ‘Prevail II’, het tweede deel van het dubbelalbum ‘Prevail’, waarvan de eerste schijf al een jaar uit is. De Canadese hardrockband kijkt met gemengde gevoelens terug op het ontstaansproces en zou met de kennis van nu andere keuzes hebben gemaakt. Aardschok geeft zangeres Kobra Paige meer te kiezen en legt haar meerdere dilemma’s voor.

Patrick Lamberts

SHADOWRISE

FANTASY FRONTED METAL

Laura Guldemond is een opvallende hoogblonde Zoetermeerse dame die al een tijdje in de Nederlandse metalscene paradeert: op muziekschool de Metal Factory in Eindhoven en op de podia van uiteenlopende popzalen. Maar ze was ook op de auditiestip van Idols te zien. Met de band Shadowrise, waarin Laura zingt en grunt, bracht ze onlangs het debuut ‘Shadowrise’ uit. Tijd voor een nadere kennismaking en een schokkende bekentenis.

Patrick Lamberts

AMORPHIS

TIJDREIZIGERS

Al jaren is Finland aanvoerder van de lijst van ‘landen met de meeste metalbands per duizend inwoners’. Weinig van die bands zijn echter zo succesvol als Amorphis. De heren timmeren al bijna dertig jaar aan de weg en staan aan de vooravond van de release van hun dertiende studioalbum ‘Queen Of Time’. Het meest dynamische en progressieve Amorphis-album tot nu toe verschijnt op 18 mei. Een saxofonist, een orkest, een koor en zelfs een heuse keelzanger; niets is de Finnen ditmaal te gek. Aardschok reist af naar Düsseldorf voor een gesprek met frontman Tomi Joutsen en gitarist Esa Holopainen.

Marlous De Jonge

DIMMU BORGIR

OLIE MET WATER MENGEN

Dimmu Borgir is terug, hoewel de band nooit helemaal weg was. Na negen albums in vijftien jaar tijd was het gewoon even tijd voor afstand en reflectie. Best menselijk, toch? Daarbij werd er ook gewoon gewerkt: er werd opgetreden met orkesten, een DVD uitgebracht en gelukkig ook muziek gemaakt. Het op 4 mei te verschijnen ‘Eonian’ laat een Dimmu Borgir horen dat alle tijd heeft genomen om het nieuwe album vorm te geven en in te kleuren. Dat heeft geresulteerd in een gedetailleerd en gelaagd album, dat zoals ‘gewoonlijk’ weer bol staat van de orkesten, koren, gastbijdragen en andere toeters en bellen. Aardschok ontmoet achtereenvolgens zanger Shagrath en gitarist Silenoz in een hotel op de luchthaven van Düsseldorf.

Ype TVS

CRISIX

FRUSTRATIE ALS INSPIRATIE

Spanje staat niet bepaald bekend om z’n zware metalen, maar de metalscene is daar sinds een aantal jaar wel in opmars. Steeds vaker weten de bands uit het schiereiland ook de rest van Europa te vinden. In de categorie thrash metal nemen Angelus Apatrida en Crisix daarbij het voortouw. Laatstgenoemde, een kwintet uit Barcelona, levert binnenkort de vierde langspeler ‘Against All Odds’ af, waarna Europa en dus ook Nederland en België aangedaan worden. Voor vertrek bellen we nog met gitarist B.B. Plaza.

Bastiaan Tuenter

ANGELUS APATRIDA

ER MOETEN KOPPEN ROLLEN!

Je hebt harde werkers en je hebt Angelus Apatrida. De Spaanse thrashers verschuilen zich alleen in de studio als er écht nieuw materiaal moet worden opgenomen. Het liefst laten ze vanaf de bühne van zich horen. Maar als ze al de studio ingaan, maken ze het gelukkig wel de moeite waard. Drie jaar na ‘Hidden Evolution’ komen de heren uit Albacete weer voor je trommelvliezen met het gloednieuwe ‘Cabaret De La Guillotine’. Zanger-gitarist Guillermo Izquierdo vertelt er meer over.

Justin Erkens

DEWOLFF

VRIJHEID BLIJHEID

Toen DeWolff tien jaar geleden begon waren de drie hoofdrolspelers de pubertijd nog maar amper ontgroeid. Een serie prima platen en een ijzersterke livereputatie hebben de Limburgse retrorockers in de loop der jaren doen uitgroeien tot een vaste waarde in het clubcircuit. De band voorziet er sinds enige jaren zelfs mee in z’n levensonderhoud. Met het op 4 mei te verschijnen zesde studioalbum ‘Thrust’ hopen de inmiddels in Utrecht woonachtige muzikanten de volgende stap te gaan zetten. Want hoe rustgevend de solide status in Nederland ook is, het buitenland lonkt. Aan het woord zijn de broers Pablo en Luka van der Poel.

Stan Novak

SKINDRED

GEEN KATTENPIS!

Er staan ‘Big Tings’ te gebeuren. Het zevende album van Skindred heeft een vliegende start gekregen door de verslavende single „Machine”, die de raggametalgroep naar nog grotere zalen heeft gekatapulteerd. Met dat succes belichamen de mannen uit Wales inmiddels zelf de boodschap van het nieuwe album: dromen najagen en waarmaken. Drummer ‘Dirty’ Arya Goggin vertelt ons dat rock-’n-roll zijn leven heeft gered, welke rol de kat op de hoes in z’n liefdesleven speelt en waarom het in onze contreien nog niet zo wil vlotten met Skindreds succes.

Bastiaan Tuenter

AT THE GATES

KUNST MET EEN GROTE K

Op 18 mei verschijnt ‘To Drink From The Night Itself’, het zesde volledige studioalbum van misschien wel de meest invloedrijke melodieuze death metalband ooit. Aardschok blikt er nu alvast op vooruit met At The Gates-zanger Tomas ‘Tompa’ Lindberg.

Stephan Gebédi

MOS GENERATOR

HET VIZIER WIJD OPEN

Met ‘Shadowlands’ levert het Amerikaanse Mos Generator alweer de achtste studioplaat af. Toen we bandleider Tony Reed rondom de release van voorganger ‘Abyssinnia’ spraken was zijn relaas bitterzoet. Het min of meer noodzakelijke vertrek van zijn vaste ritmesectie zat hem diep. Het frisse en open karakter van de nieuwe plaat doet echter vermoeden dat het weer helemaal snor zit in het Mos Generator-kamp. Hoogste tijd om andermaal de gevoelswereld van Reed te polsen.

Stan Novak

LIK

LIJKENPIKKERS

Met een albumtitel als ‘Carnage’ en songs als „Left To Die” en „Rid You Of Your Flesh” windt Lik er geen doekjes om: Zweedse old-school death metal is wat de klok slaat. De band klinkt als Entombed en Dismember in hun hoogtijdagen, maar dan met een productie van nu. Aan groove en agressie geen gebrek op ‘Carnage’, dat het tweede album van de band is en het eerste voor platenlabel Metal Blade. Eerst maar even informeren bij gitarist Niklas Sandlin over wat voor ‘lik’ we het hebben.

Ype TVS

IHSAHN

COMPROMISLOZE KUNSTENAAR

Het album ‘Arktis.’ uit 2016 is Ihsahns yang (licht). Zijn nieuwe plaat ‘Àmr’ is yin (donker). De titel laat zich uit het oud-Noors letterlijk vertalen naar ‘zwart’. En ja, de plaat klinkt inderdaad wat donkerder, maar de popinvloeden zijn gebleven en de drums klinken deze keer soms zelfs disco-achtig. Dat was precies de bedoeling van de eigenzinnige Emperor-voorman. „Ik doe ‘whatever the hell’ ik leuk vind.”

Patrick Lamberts

WIEGEDOOD

OVER DE DODEN NIETS DAN GOEDS

Een in memoriam in drie akten, onderstreept door black metal van hypnotiserende en organische pracht. Dat is in een notendop waar het bij Wiegedoods albumtrilogie ‘De Doden Hebben Het Goed’ op neerkomt. In vier jaar tijd bracht de Gentse groep drie platen uit die elkaar in detail, feel, melodie, agressiviteit en snelheid trapsgewijs overtreffen. Het laatste deel verscheen op 20 april. Gesierd door muzikale, tekstuele, artistieke en visuele samenhang neemt de band - bestaande uit leden van Oathbreaker en Amenra - een unieke positie in binnen het black metalspectrum.

Wouter Dielesen

CALIBAN

FUCK FIFA!

Caliban bestaat sinds 1997 en heeft sindsdien maar liefst twee EP’s en elf albums uitgebracht, inclusief het onlangs verschenen ‘Elements’. Ook bracht de metalcoreband tussendoor nog twee split-albums uit met het eveneens Duitse Heaven Shall Burn. Die groep maakt vergelijkbare muziek en speelt in Nederland in de grotere zalen, terwijl het succes van Caliban wat achterblijft. Best gek, want we hebben Caliban nooit op zwakke albums kunnen betrappen. We vragen gitarist Marc Görtz om een verklaring en praten natuurlijk ook over het nieuwe ‘Elements’. Maar eerst blikken we kort terug.

Patrick Lamberts

CRITICAL MESS

SEKSUEEL OVERDRAAGBARE METAL

Liefhebbers van op Amerikaanse leest geschoeide old-school death metal: opgelet! Critical Mess uit Hannover diende zich onlangs aan met een uiterst verfijnd oorsmeersel genaamd ‘Human Præy’. Zorgvuldig vastgelegd in de befaamde Soundlodge-studio en fanatiek volgebruld door blikvangster Britta Görtz, die ook deel uitmaakt van Cripper. Zij en gitarist Marco Schauff staan Aardschok te woord.

Ype TVS

SKELETAL REMAINS

ONLY DEATH IS REAL

Oude Pestilence, oude Death, oude Gorguts, Asphyx… Het is duidelijk wat de ingrediënten zijn van de cocktail die Skeletal Remains heet. Sinds 2011 bestookt de band vanuit Californië de wereld met compacte en directe death metal. ‘Devouring Mortality’ betekent een grote sprong voorwaarts voor de band. Het album is het eerste resultaat van een samenwerking met Century Media. Zanger/gitarist Chris Monroy is aan het woord

Ype TVS

PAASPOP

30 MAART T/M 1 APRIL - DE MOLENHEIDE - SCHIJNDEL

Wat hebben Lil’ Kleine, Fatboy Slim en Obituary gemeen? Ze staan allemaal op de aftrap van het Nederlandse festivalseizoen: Paaspop. Dit keer goed voor zo’n 81.000 bezoekers over drie dagen, een nieuw record. Midas Maas ploetert op regenlaarzen door de blubber om de zwaardere acts te aanschouwen. Voor de meeste foto’s zorgt Frans Lahaye, met een bijdrage van Tonnie Westerbeke, Kick Verhagen en Eugene Straver.

Midas Maas

FASTER AND LOUDER

17 MAART - KLOKGEBOUW - EINDHOVEN

Toen met het verscheiden van Peter Pan Speedrock bleek dat ook het jaarlijkse Speedfest op zou houden te bestaan, was de teleurstelling in (speed)rockminnend Nederland bijna tastbaar. Maar nu de rookwolken na de boedelscheiding zijn opgetrokken, blijkt dat het stoppen van Speedfest helemaal niet zo’n ramp is als aanvankelijk gedacht, en zijn we ineens zomaar twee stevige festivals rijker. In november hield voormalig PPSR-frontman Peter van Elderen zijn Helldorado al ten doop en de beide Barten (Nederhand en Geevers) hebben zich door Code Rood Events laten verleiden hun naam te verbinden aan het nieuwe Faster And Louder. Plaats van handeling: vanzelfsprekend het Klokgebouw in Eindhoven.

Matthijs Kropff

 

You have no rights to post comments