Aardschok Radio

Komsnertagenda

Aardschok April 2017

Gebruikerswaardering:  / 0
ZwakZeer goed 

 


In de Aardschok van April 2017 lees je alles over:

DEEP PURPLE -- THE RAVEN AGE -- LIFE OF AGONY -- PALLBEARER -- MASTODON -- ART OF ANARCHY -- OBITUARY -- INVIDIA -- TOKYO MOTOR FIST -- STEEL PANTHER -- NIGHT RANGER -- ROYAL THUNDER -- SUICIDE SILENCE -- THE DOOMSDAY KINGDOM -- BODY COUNT -- ARCH ENEMY -- CUT UP -- WARBRINGER -- BRIQUEVILLE -- KOMATSU -- SANCTUARY -- THE CHARM THE FURY -- INFERNAL MAJESTY -- NIGHTRAGE -- MEMORIAM -- DODECAHEDRON -- NETHERLANDS DEATH FEST

 

DEEP PURPLE

OP WEG NAAR HET EINDE?

We leven in een tijd van afscheid nemen. Onze helden overlijden en bands stoppen ermee - zoals onlangs nog Black Sabbath. Ook de Britse formatie Deep Purple zinspeelt nadrukkelijk op een naderend einde. De komende concertreeks heet immers ‘The Long Goodbye Tour’. Het nieuwe album draagt echter de titel ‘inFinite’, wat te vertalen is als eeuwigdurend of oneindig. Hoe serieus zijn de plannen om te stoppen, juist nu de band in creatief opzicht zo’n opvallende opleving doormaakt? Bassist Roger Glover en drummer Ian Paice geven openheid van zaken. „De afgelopen jaren zijn er bands geweest - nee, ik noem geen namen - die heel nadrukkelijk afscheid namen, maar zes maanden later toch weer op tournee gingen”, aldus Ian Paice. „Zo’n band is Deep Purple dus niet.”

Robert Haagsma

 

THE RAVEN AGE

NESTVERLATERS

Gitaarlessen geven, loodgieterswerk doen en allerhande andere bijbaantjes najagen: een paar jaar geleden zag het leven van de bandleden van The Raven Age er nog heel anders uit. Intussen vloog de Britse moderne metalband met onder meer Iron Maiden, Gojira en Anthrax de wereld over en is er het debuutalbum ‘Darkness Will Rise’. Aardschok spreekt gitarist George Harris en zanger Michael Burrough over de veranderingen die het leven van een toerende muzikant met zich meebrengt.

Patrick Lamberts

 

LIFE OF AGONY

TWEEDE COMEBACK

De wonderen zijn de wereld nog niet uit: na twaalf jaar is er weer eens nieuw studioalbum van Life Of Agony! Vanaf 28 april ligt ‘A Place Where There’s No More Pain’ in de winkel. Fans en de band zelf hadden er nog maar weinig vertrouwen in. De lange radiostilte werd veroorzaakt doordat de meningen van de bandleden te veel uiteenliepen, maar ook Mina Caputo’s veelbesproken gendertransitie speelde een rol. Na een reeks succesvolle concerten in 2013 en 2014 staan de neuzen van de bandleden echter weer dezelfde kant op. Aardschok skypete eerst met Mina over haar verandering van man naar vrouw en belde later met gitarist Joey Z over de herstart die Life Of Agony heeft ingezet.

Patrick Lamberts

 

PALLBEARER

MET HART EN ZIEL

Het debuutalbum van Pallbearer, ‘Sorrow And Extinction’, geldt nog altijd als één van de muzikale hoogtepunten van 2012. Troosteloos maar diep indrukkend liet de schijf - en de livevertolking op Roadburn 2013 - zijn sporen na in de harten van menig doom metalaanhanger. Met opvolger ‘Foundations Of Burden’ (2014) deden de Amerikanen daar met behulp van producer Billy Anderson (Sleep, The Melvins) nog een schepje bovenop. Anno 2017 doet het viertal het weer zelf, maar het resultaat is er zeker niet minder om. Bassist Joseph Rowland praat ons bij over het nieuwe album ‘Heartless’.

Justin Erkens

 

MASTODON

CLINICLOWNS

Genesis had Phil Collins, Mastodon heeft Brann Dailor. De drummer maakte aanvankelijk furore met z’n onnavolgbare stijl en verbazingwekkende souplesse, maar vanaf het moment dat hij ging zingen, op het vierde album ‘Crack The Skye’, is zijn invloed almaar toegenomen. Ook het nieuwe ‘Emperor Of Sand’ komt grotendeels voort uit zijn creatieve brein waarin kunst en muziek samenkomen. Het is tevens de plaat met het heftigste thema tot nu toe: kanker. Liefst drie leden kregen ermee te maken. Een openhartige Brann Dailor doet een boekje open voor Aardschok.

Bastiaan Tuenter

 

ART OF ANARCHY

DE GEKTE VOORBIJ

Na het tumultueuze vertrek van de inmiddels overleden zanger Scott Weiland, die het debuut van Art Of Anarchy nog niet had ingezongen of alweer was vertrokken, verrast de hardrockgroep nu met het aantrekken van Scott Stapp. Stapp verkocht als zanger van Creed meer dan 50 miljoen albums, maar kwam de laatste jaren vooral in het nieuws vanwege een reeks van waanzinnige en ongelooflijke dwalingen. De Scott Stapp die de telefoon opneemt om Art Of Anarchy’s nieuwe album ‘The Madness’ toe te lichten, is echter alweer een tijd nuchter en maakt een bescheiden en kalme indruk.

Bastiaan Tuenter

 

OBITUARY

MET DANK AAN CELTIC FROST

Obituary een tweede jeugd toedichten, voelt een beetje als het bagatelliseren van een gedeelte van de loopbaan van de band. Maar omdat de death metalicoon uit Florida de laatste jaren zowel live als op plaat zo’n grote mate van gedrevenheid toont, snijdt de bewering wel degelijk hout. Het tiende studioalbum ‘Obituary’ onderschrijft die gedachte. Vol vuur en met een goede verhouding tussen vertrouwde en nieuwe elementen zetten de heren met het album een kroon op hun dertigjarige carrière.

Wouter Dielesen

 

INVIDIA

WAT GOED IS KOMT SNEL

Logan Mader tipte Aardschok onlangs over een nieuwe, veelbelovende band: Invidia. Als mede-componist, producer en manager heeft hij een groot aandeel gehad in het ontstaan van de band en het debuutalbum ‘As The Sun Sleeps’. Invidia, dat afgunst betekent, is echter het geesteskind van ex-Skinlab-gitarist Brian Jackson en In This Moment-bassist Travis Johnson. Bij Invidia neemt Johnson echter niet de lage tonen maar de vocalen voor zijn rekening. De zanger staat Aardschok te woord.

Bastiaan Tuenter

 

TOKYO MOTOR FIST

BAND VAN GELIJKGESTEMDEN

De smaakmakers van de Amerikaanse hardrockgroepen Danger Danger en Trixter hebben zich verenigd in Tokyo Motor Fist. Zanger Ted Poley met z’n aalgladde stem en gitarist Steve Brown met zijn scheurende gitaarwerk hebben een titelloos debuutalbum afgeleverd dat volgens Brown gemaakt is ‘voor fans van Trixter, Danger Danger, Def Leppard en Bon Jovi’. De plannen voor Tokyo Motor Fist lagen er volgens hem al langer, maar zijn labelbaas moest eraan te pas komen om er werk van te maken. De gitarist, songwriter en producer uit New Jersey neemt het woord.

Bastiaan Tuenter

 

STEEL PANTHER

HOW LOW CAN YOU GO?

Steel Panther is de nachtmerrie van elke zichzelf (te) serieus nemende journalist. Je braaf van tevoren opgestelde vragenlijstje kan na een minuut al de prullenbak in en elke vorm van voorbereiding lijkt volstrekt overbodig te zijn geweest. Vanaf het moment dat gitarist Satchel en drummer Stix Zadinias, enkele uren voor hun show in het Tilburgse 013 de kleedkamer betreden, start de Steel Panther-comedyshow en valt er geen speld meer tussen te krijgen. Het mag dan ook een klein wonder heten dat ik de heren halverwege het gesprek toch nog enkele min of meer serieuze antwoorden kan ontlokken.

Stephan Gebédi

 

NIGHT RANGER

KICKASS AMERICAN ROCK-‘N-ROLL BAND

De voormalige Rubicon-leden Kelly Keagy (drums, zang), Brad Gillis (gitaar) en Jack Blades (bas, zang) legden in 1979 de basis voor Night Ranger. Begin jaren tachtig maakte de band, vooral in de Verenigde Staten van Amerika, hoogtijdagen door. Night Ranger leverde de ene na de andere millionseller af en speelde alle grote stadions plat in het kielzog van stijlgenoten als Journey en Foreigner. Het vertrek van Jack Blades in 1989 - hij richtte samen met Ted Nugent en Tommy Shaw van Styx de supergroep Damn Yankees op - bleek een gevoelig verlies voor Night Ranger; jarenlang kreeg de band geen poot meer aan de grond. Blades terugkeer in 1996 luidde de tweede succesperiode van Night Ranger in. Sindsdien levert het gezelschap elke drie jaar een nieuw studioalbum af. Eind maart verschijnt het toepasselijk getitelde ‘Don’t Let Up’. Aardschok belt met de immer goedgemutste spraakwaterval Jack Blades.

Ron Willemsen

 

ROYAL THUNDER

HET VOORDEEL VAN DE TWIJFEL

‘Crooked Doors’ (2015) was een album vol pijn en vertwijfeling, prachtig vertolkt door een onnavolgbare Mlny Parsonz. Nauwelijks twee jaar na die emotionele ontlading zijn de zangeres/bassiste en haar mannen - inclusief inmiddels ex-echtgenoot Josh Weaver - met Royal Thunder terug om een nieuw kunstwerk af te leveren. Hoewel niet zo zwaarbeladen als de voorganger, is ‘WICK’ opnieuw een indrukwekkend rockalbum waarin rauwe emoties aan de oppervlakte liggen. Aardschok spreekt erover met de femme fatale van de formatie uit Atlanta.

Justin Erkens

 

SUICIDE SILENCE

WAAROM?

‘Suicide Silence’, het vijfde album van de gelijknamige Amerikaanse deathcoreband is misschien wel een van de meest avontuurlijke metalplaten van de afgelopen jaren. Toch kregen de mannen ongekend negatieve reacties voor de kiezen. Zanger Hernan ‘Eddie’ Hermida legt uit waar dat volgens hem door komt.

Rob Broere

 

THE DOOMSDAY KINGDOM

LEIF IS LEIF

De Zweedse bassist Leif Edling heeft ons in de achterliggende decennia veel geweldige muziek bezorgd, maar kreeg vier jaar geleden de rekening gepresenteerd voor te lang leven onder hoogspanning. Al is hij nog lang niet hersteld, vooruitgang is er wel. Wat heet, zijn nieuwste muzikale onderneming heet The Doomsday Kingdom, waarvan eind maart het debuutalbum verschijnt. Een maand later zal het gezelschap op Roadburn in Tilburg voor het eerst optreden.

Robert Haagsma

 

BODY COUNT

KICKEN OP COOLE RIFFS

Nu Body Count met bassist Vince Prize (alias Vince Dennis, tevens Steel Prophet) en met name gitarist Juan of the Dead (oftewel Juan Garcia van Agent Steel) een stel metalmuzikanten pur sang in huis heeft, is het niet meer dan logisch dat eerdaags het hardste album van de crossoverformatie rondom rapper Ice-T en gitarist Ernie Cunningham verschijnt. Na het alom geprezen ‘Manslaughter’ volgt eind maart ‘Bloodlust’. Ook Dave Mustaine, Randy Blythe en Max Cavalera zijn er op te horen. Gitarist van het eerste uur, de goedlachse Ernie ‘Cool’ Cunningham, vertelt.

Bastiaan Tuenter

 

ARCH ENEMY

‘WAGES OF SIN’

Vraag aan bandleider/gitarist Michael Amott wat zijn favoriete Arch Enemy-album is en hij zal meteen ‘Wages Of Sin’ noemen. Je krijgt hetzelfde antwoord als je de vraag aan de huidige zangeres Alissa White-Gluz stelt. Het in 2001 uitgebrachte album luidt een nieuwe fase in de carrière van de band uit Halmstad, Zweden in, want met Angela Gossow heeft de band opeens een zangeres in de gelederen. Het is uitzonderlijk dat een metalband met een vrouwelijke grunter een succesvolle carrière tegenmoet gaat. Aardschok praat met Michael Amott over deze klassieker.

Metal Mike

 

CUT UP

ANDERS DAN ANDERS

Voor wie het vorige interview met de band uit 2015 miste: Cut Up is de laatste baby van de voormalige Vomitory-leden Tobias Gustafsson en Erik Rundqvist. Stilistisch gezien begeven ze zich met hun huidige band in het verlengde van de vorige, hoewel Cut Up iets compacter en simpeler te werk gaat. De botte doch swingende blastbeats van Tobias en de diepe doodsrochel van Erik zijn opnieuw herkenbare factoren op het nieuwe album ‘Wherever They May Rot’. Aardschok praat echter met gitarist Anders Bertilsson.

Ype TVS

 

WARBRINGER

TE ELFDER URE

Na de release van ‘IV: Empires Collapse’ (2011) brengen bezettingsperikelen Warbringer aan de rand van de afgrond. Frontman John Kevill slaagt er maar niet in de juiste mensen te ronselen voor de ooit zo veelbelovende Amerikaanse thrashformatie. Tot 2016. Drummer Carlos Cruz en gitarist Adam Carroll keren terug op het oude nest en met de aanwinsten Jessie Sanchez (bas) en Chase Becker (gitaar) beschikt Warbringer eindelijk weer over een échte line-up. En de aanhouder wint: het nieuwe ‘Woe To The Vanquished’ is een meesterwerk. Aardschok spreekt erover met John Kevill.

Justin Erkens

 

BRIQUEVILLE

ZWARTER DAN ZWART

Nog nooit van Briqueville gehoord? Niet heel verwonderlijk. Dit mysterieuze Belgische sludge/doom/psychedelicagezelschap verscheen in 2006 uit het niets en ontbond zichzelf na slechts één liveoptreden. Wie de heren waren is nooit opgehelderd, aangezien ze gekleed gingen in zwarte capes en gouden maskers. Even geheimzinnig als de eerste verschijning was de plotse wederopstanding in 2013. Een naamloos debuutalbum zou volgen in 2014, evenals een aantal succesvolle livejams in Nederland en België. Onlangs kregen we met ‘II’ een uitstekend vervolg voorgeschoteld. Briqueville licht een tipje van de sluier op.

Justin Erkens

 

KOMATSU

BULLDOZERROCK

Het Eindhovense Komatsu heeft een druk jaar achter de rug. Er is een nieuw album uitgekomen. Er is flink getoerd. En er werden bijdrages geleverd aan twee verschillende verzamelalbums. Bovendien heeft de band een goedgevulde agenda voor de komende maanden. Aanleiding genoeg voor Aardschok om eens met de band om tafel te gaan zitten.

Jordan Stael

 

SANCTUARY

WIE WAT BEWAART...

Eind februari is er vrij geruisloos een nieuw album verschenen van Sanctuary, de heavy metalband uit Seattle. Alhoewel, nieuw? ‘Inception’ blijkt bij nader inzien niet te zijn gevuld met gloednieuwe songs, maar met dertig jaar oude opnames die al die tijd op zolder van Lenny Rutledge hebben liggen wachten om gehoord te worden. We bellen de gitarist om te vragen waarom.

André Verhuysen

 

THE CHARM THE FURY

DE DOOD OF DE GLADIOLEN

The Charm The Fury is een van de meest veelbelovende Nederlandse metalbands. Alles is dan ook uit de kast gehaald om het tweede album ‘The Sick, Dumb & Happy’ internationale allure te geven. Metalcore is gedeeltelijk de rug toegekeerd en met een nieuw aangemeten sound lijkt de Amsterdamse band klaar voor de volgende stap. Aardschok spreekt met zangeres Caroline Westendorp en drummer Mathijs Tieken over hun korte maar glansrijke carrière en ‘de moeilijke tweede’.

Patrick Lamberts

 

INFERNAL MAJESTY

TERUG VAN WEGGEWEEST

Vorig jaar sprak ik Infernäl Mäjesty-gitarist Steve Terror in het kader van onze langlopende serie ‘De Klassieker’. Dat gesprek ging uiteraard voornamelijk over het debuutalbum ‘None Shall Defy’, maar Steve gaf toen al aan dat er een nieuw album was opgenomen, dat alleen nog gemixt moest worden. Sterker nog, een week of twee later stuurde hij me de complete, gemixte versie van ‘No God’ op. Ik bracht de band daarna in contact met een aantal gerenommeerde platenlabels, maar het zou toch nog maanden duren voordat er een deal, zij het bij een ander, kleiner label, werd beklonken. Medio april is het dan eindelijk zover en verschijnt de plaat daadwerkelijk via het Duitse High Roller Records. Deze keer zit ik om de tafel met zanger Chris Bailey en de beide gitaristen Steve Terror en Kenny Hallman. Laatstgenoemde neemt als eerste het woord

Stephan Gebédi

 

NIGHTRAGE

POSITIEVE PESSIMISTEN

Wat hebben Gus G. (Firewind), Thomas Lindberg (At The Gates) en Olof Mörck (Amaranthe) gemeen? Ze hebben allemaal deel uitgemaakt van Nightrage, het melodische death metalproject van gitarist Marios Iliopoulos. Al sinds 2000 sleept deze in Zweden residerende Griek zijn band door meer en minder roemruchte line-upveranderingen. Zijn passie voor muziek is er echter nooit minder om geworden. Onvermoeibaar werkt de man uit Thessaloniki verder aan zijn droom, waar op 31 maart - met weer een nieuwe line-up - een volgend hoofdstuk aan wordt toegevoegd. Aardschok belt met Iliopoulos over ‘The Venomous’.

Justin Erkens

 

MEMORIAM

HET LEVEN NA KIDDIE

Het zijn hectische momenten voor Karl Willetts wanneer ik hem aan de telefoon krijg. Zijn moeder is een dag ervoor in het ziekenhuis opgenomen en vandaag werkt hij vanuit huis omdat één van zijn twee kinderen thuis zit met een oorinfectie. De sympathieke frontman, die iedere death metalfan uiteraard kent van zijn vorige band Bolt Thrower, neemt desondanks ruimschoots de tijd om mijn vragen te beantwoorden en het ontstaan van Memoriam en het debuutalbum ‘For The Fallen’ toe te lichten.

Stephan Gebédi

 

DODECAHEDRON

HET WACHTEN WAARD

Complex, hectisch, intens, duister en venijnig; termen die van toepassing zijn op de Nederlandse avantgarde black metalband Dodecahedron. We spraken gitarist Michel Nienhuis en zanger Michiel Eikenaar voor het laatst in 2012, toen het titelloze debuutalbum net uit was. Nu, vijf jaar later, is het tijd voor het tweede album ‘Kwintessens’. We vragen hen de draad op te pakken vanaf de vorige keer.

Leon van Rijnsbergen

 

NETHERLANDS DEATH FEST

3 T/M 5 MAART - 013 & PATRONAAT - TILBURG

Het vervolg op Neurotic Deathfest beleeft dit jaar zijn tweede editie. Het driedaagse indoorfestival Netherlands Deathfest komt voort uit de samenwerking tussen het Tilburgse poppodium 013 en de organisatie van het Amerikaanse Maryland Deathfest. Net als in 2016 trekt het evenement ook nu weer publiek uit alle hoeken van de wereld. Maar liefst zeventig procent van de bezoekers komt van buiten Nederland. Behalve als muziekhappening met de focus op death metal, grindcore en black metal geldt NDF dus ook als get-together. Schrijvers Wouter Dielesen en Stephan Gebédi en fotografen Niels Vinck en Eugene Straver proeven de sfeer, leggen opmerkelijkheden vast en pikken de krenten uit de ruim zestig optredens.

Stephan Gebédi & Wouter Dielesen

You have no rights to post comments

© Aardschok Rockommunity | Design by: LernVid.com