Aardschok Radio

Komsnertagenda

201107.jpg

De Aardschok in Maart 2004

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 
In de Aardschok van Maart 2004 lees je alles over:
SOULFLY, GODSMACK, EXODUS, FORCE OF EVIL, KLAUS MEINE, RAUNCHY, A PERFECT CIRCLE, PROBOT, INCUBUS, LOSTPROPHETS, GLUECIFER, MONSTER MAGNET, THE OFFSPRING, THE VISION BLEAK, ORPHANAGE, AFTER FOREVER, MY DYING BRIDE, THE WOUNDED, UFO, TESLA, THUNDERSTONE, INTO ETERNITY, SYMPHORCE, U.D.O., AXXIS, FARMER BOYS, PINK CREAM 69, LEASH LAW, AUF DER MAUR, HEIDEROOSJES, NECK, THE CHANGE, ONLY ATTITUDE COUNTS, RED TAPE, LONDON DEATH METAL WEEKEND, PLEURISY, KEKAL, THE LEGION, CANNIBAL CORPSE, GOREROTTED, TORTURE KILLER, AS IT BURNS, GADGET

SOULFLY

BAND IN BEWEGING

Robert Haagsma
In navolging van zijn grote voorbeeld Paul Simon ging Max Cavalera op reis om inspiratie op te doen voor zijn nieuwe CD. Met als motto ‘de reis is belangrijker dan de bestemming’, bezocht hij ondermeer een kasteel in Engeland en het voormalige Joegoslavië. Het resultaat is terug te vinden op de nieuwe CD van Soulfly; ‘Prophecy’.

GODSMACK

EEN TUSSENSTAND

Gerd Jan Vleugels
Het uit Chicago afkomstige Godsmack wordt muzikaal altijd omschreven als een combinatie van Alice In Chains en Metallica. Die laatste band is niet alleen een belangrijke inspiratiebron voor de Amerikanen, maar nam Godsmack ook nog eens mee als support-act tijdens de recente Europese stadiontoer. Zanger Sully vindt het een hele eer en is blij dat zijn band zich eindelijk op grote schaal voor kan stellen aan het publiek hier. In het thuisland is Godsmack inmiddels een gevestigde naam sinds het tweede album ‘Awake’ een doorslaand succes werd. Met het sterke derde album ‘Faceless’ consolideert Godsmack moeiteloos zijn positie en scoort met de single „Straight Out Of Line” ook nog eens een monsterhit op de Amerikaanse radio.

EXODUS

VERDOMD SNEL

André Verhuysen
2 Februari 2004 was voor Exodus een historische datum. Niet alleen was het die dag precies twee jaar geleden dat Paul Baloff - op dat moment zanger van Exodus - bezweek aan de gevolgen van een beroerte, maar dezelfde dag verscheen ook ‘Tempo Of The Damned’, het rigoreuze comeback-album van de thrashlegende van weleer. Anderhalve week voor de bewuste datum van 2 februari sprak Aardschok met Gary Holt, sinds jaar en dag woordvoerder, gitarist en belangrijkste componist van Exodus.

FORCE OF EVIL

MERCYFUL LATE

André Verhuysen
Pakweg een half jaar geleden schudde het Aardschokkantoor wekenlang op zijn grondvesten dankzij het in eigen beheer uitgebrachte debuut van Force Of Evil. Het ons totaal onbekende gezelschap uit Kopenhagen bleek bij nader inzien een aantal bekende gezichten te bevatten. Zo treffen we maar liefst drie voormalige Mercyful Fate-leden aan; de gitaristen Hank Shermann en Michael Denner en drummer Bjarne T. Holm. Bassist Hal Patino speelde jarenlang bij King Diamond en zanger Martin Steene maakte twee albums met de power metalformatie Ironfire. Het is Hank Shermann die Aardschok telefonisch te woord staat.

KLAUS MEINE

Metal Mike
Aardschok timmert al bijna 25 jaar aan de weg. Het is dus logisch dat vele helden van toen inmiddels de 50 gepasseerd zijn. Het aantal vijftigplussers in de metalwereld neemt zienderogen toe. De vergrijzing van onze idolen is aanstaande. Hoe gaan de Abrahammen van de metal om met het naderende einde? Zijn de zuurstofflessen en rollators al besteld? Ons eerste slachtoffer in deze nieuwe (50+)rubriek is Scorpions-zanger Klaus Meine, van 25 mei 1948, oftewel 55 jaar.

RAUNCHY

HET NIEUWE DEENSE GELUID

Robbie Woning
Een eigen beheer-album dat door Nuclear Blast wordt opgepikt, airplay op de landelijke radio, oriënterende telefoontjes van Slipknot/Korn-producer Ross Robinson... De muzikale loopbaan van de leden van het Deense Raunchy raakt na de wereldwijde release van het debuut ‘Velvet Noise’ in de herfst van 2002, na tien jaar ploeteren, plotseling in een stroomversnelling. De muziekpers spreekt over ‘een van de beste Deense debuutalbums ooit’ en omschrijft Raunchy incidenteel zelfs als ‘de toekomst van de heavy metal’. De band voelt zich vereerd, doet flink wat optredens in Scandinavië en op de Duitse festivals, maar verliest de continuïteit geen moment uit het oog. En zo kan het, dat ondanks het drukke schema van de band, deze maand onder de titel ‘Confusion Bay’ alweer een volgend Raunchy-album in de winkels ligt. Een CD waarop de Denen hun mix van melodie, strakke machinale ritmes en logge gitaren verder hebben vervolmaakt, maar tegelijkertijd ook driftig teruggrijpen op hun oorspronkelijke thrashroots. En hoewel Raunchy opnieuw uitbundig flirt met het luchtige geluid van hedendaagse Amerikaanse bands als Linkin Park, P.O.D. en Crazy Town, blijft het gezelschap door de gitaargerichte mix en teksten waarin luidruchtig over het leven in Kopenhagen wordt gezongen toch onmiskenbaar een Europese band. Gitarist/creatief brein Lars Christensen stelt Raunchy nader voor en verklaart de muzikale veranderingen.

A PERFECT CIRCLE

VAN ROADIE TOT ROCKSTER

Robert Haagsma
‘Thirteenth Step’, de tweede CD van A Perfect Circle, werd eind 2003 alom onthaald als een van de beste platen van het jaar. Vrij kort na het uitkomen van het album deed de Amerikaanse rockband ons land al aan voor een optreden in Rotterdam, als voorprogramma van Deftones. Onlangs kwam de band nog een keertje langs, ditmaal als headliner. Het leverde een gedenkwaardig optreden in popcentrum 013 in Tilburg op. Enkele uren voor dat concert blikt gitarist, bandleider en componist Billy Howerdel, gezegend met een glimmende coupe Fortuyn, nog eens terug op zijn bijzondere loopbaan; van roadie tot rockster.

PROBOT

DAVE GROHL EN ZIJN HOBBY

André Verhuysen
Het album mag dan niet eens tot eremetaal verkozen zijn in onze soundcheck, maar geloof me; dat zegt meer over het muzikale vernuft van onze panelleden dan over de kwaliteit van Probot. Het langverwachte metalproject van Dave Grohl is namelijk wel degelijk een van de betere releases van de laatste maanden. Meer ‘metal’ dan Probot heb ik het dit jaar nog niet gehoord. Over het precieze hoe, wat, waar en waarom geven we het woord graag aan Dave Grohl zelf.

INCUBUS

AVONTUUR EN EXPERIMENT

Gerd Jan Vleugels
Het in 2001 verschenen ‘Morning View’ heeft Incubus bepaald geen windeieren gelegd; het album kwam binnen op de tweede plaats in de Amerikaanse Billboard top 200 en leverde drie singles op die de top tien haalden. De gepolijste, melodieuze en songgerichte langspeler wordt opgevolgd door het onverwacht avontuurlijke en experimentele ‘A Crow Left Of The Murder’, waarop de Amerikanen een muzikale ommezwaai maken van 180 graden en duidelijk teruggrijpen naar hun begintijd. Zanger Brandon Boyd vertelt in Amsterdam alles over het eigenwijze en tegendraadse album en verhaalt over zijn recent uitgebrachte boek met fotowerk, schilderijen, gedichten en overpeinzingen.

LOSTPROPHETS

DE VOLGENDE STAP

Gerd Jan Vleugels
Met het debuutalbum ‘The Fake Sound Of Progress’ manifesteerde het uit Wales afkomstige Lostprophets zich meteen als een van de betere bands uit Groot-Brittannië. Alleen al op het eiland ging het album 140.000 maal over de toonbank, waarna het zestal in Amerika, Europa en Japan toerde met bands als The Used, Glassjaw, Andrew W.K. en Linkin Park. In 2002 maakte Lostprophets deel uit van de Ozzfest-karavaan en liep ook Amerika warm voor de Europeanen. Met Eric Valentine achter de knoppen streek de band vier maanden in Los Angeles neer om aan de tweede schijf ‘Start Something’ te werken; een volwassen album waarmee de band het nu metal-stigma van zich afschudt. Zanger Ian Watkins en gitarist Mike Lewis verhalen over de voortreffelijke schijf en Lostprophets’ opmerkelijke opmars.

GLUECIFER

PUUR EN EENVOUDIG

Robert Haagsma
‘Schrijven over muziek is als dansen over architectuur’ is een beroemd citaat, dat wordt toegeschreven aan de Amerikaanse muzikant Frank Zappa. Een absoluut zinloze bezigheid dus. Captain Poon, gitarist van de Noorse band Gluecifer, kan zich daar helemaal in vinden. Over muziek, zeker de opgepompte rock-’n-roll zoals zijn band die maakt, moet je niet al te moeilijk doen. Goede muziek spreekt voor zich en hoeft niet geanalyseerd te worden. Toch maar even een boom opgezet over alweer een nieuwe studioplaat van de band: ‘Automatic Thrill’.

MONSTER MAGNET

PASSIE VOOR MUZIEK

Robert Haagsma
Dave Wyndorf, zanger en gitarist van de Amerikaanse rockband Monster Magnet, maakt zich zorgen. Het tempo van het leven komt steeds hoger te liggen en de jachtige mensheid lijkt steeds minder oog en oor te hebben voor kwaliteit, maar vooral bevredigd te willen worden door kwantiteit. Meer, meer, meer! Boeken, films en vooral muziek hebben daar onder te lijden. De Amerikaan klampt zich vast aan de overtuiging dat er ooit een keerpunt komt. Tot het zover is, is er nog altijd zijn eigen muziek. En die van een stel eigenwijze groepen uit Scandinavië. Een gesprek met een gepassioneerd muziekdier, dat onlangs de nieuwe CD ‘Monolithic Baby’ afleverde.

THE OFFSPRING

NUCHTER AAN DE TOP

Onno Cro-Mag
The Offspring is de best verkopende punkband ter wereld. Tientallen miljoenen CD’s gingen er al over de toonbank. Van trends heeft de band zich nooit iets aangetrokken. The Offspring’s gevoel voor melodie is ongeëvenaard en de karaktervolle stem van zanger Dexter Holland is de grote kracht van dit fenomeen. De laatste albums ‘Americana’ en ‘Conspiracy Of Love’ stonden garant voor kwaliteit en ook het nieuwe ‘Splinter’ is een typisch The Offspring-album, dat zijn weg naar de fans weer zal weten te vinden. Zanger Dexter Holland komt na al het succes nog steeds over als een integer en rustig persoon, niet verpest door de rijkdom en glamour van de laatste jaren.

THE VISION BLEAK

OLD SCHOOL GOTHIC ROCK

Anita Boel
Ulf Theodor Schwadorf is na het overlijden van zijn Empyrium niet bij de pakken neer gaan zitten. Samen met Allen B. Konstanz heeft hij een nieuw project in het leven geroepen; The Vision Bleak. De liefde voor alles wat maar enigszins met horror te maken heeft en het respect voor de metallegendes uit de jaren tachtig, hebben tot een geweldig debuut geleid; ‘The Deathship Has A New Captain’. Schwadorf is nogal kort van stof, maar Aardschok weet toch de nodige informatie los te peuteren.

ORPHANAGE

STUDIOREPORT

Anita Boel
Fans van de Nederlandse metalband Orphanage zijn de laatste paar jaar flink op de proef gesteld. In 2000 verscheen het album ‘Inside’, maar vervolgens bleef het akelig stil rond de Utrechtse formatie. Anno 2004 blijkt Orphanage gelukkig toch nog springlevend. Met een inmiddels weer stabiele line-up is gewerkt aan een nieuw album. ‘Driven’ verschijnt op 13 april, maar Aardschok mocht in januari alvast genieten van een voorproefje.

AFTER FOREVER

THE NEW WAVE OF DUTCH HEAVY METAL

Anita Boel
25 Maart 2004 is het eindelijk zo ver. Dan brengt After Forever het langverwachte, nieuwe album ‘Invisible Circles’ uit. Ondergetekende verkeert in een bevoorrechte positie. Begin februari viel bij mij namelijk al een CD op de mat met de twaalf nieuwe nummers. ‘Invisible Circles’ is een bijzonder conceptalbum geworden en laat een nieuw After Forever horen. De term gothic metal is volgens gitarist Sander Gommans anno 2004 niet meer op de band van toepassing. Hij spreekt liever van de New Wave Of Dutch Heavy Metal. Ook al is het album nog niet uit, de gitarist staat ons nu al graag even te woord.

MY DYING BRIDE

MUZIEK ALS THERAPIE

Robert Haagsma
Voor een gezonde dosis depressieve klanken kunnen we nog steeds vertrouwen op My Dying Bride. De Britse band mag gerekend worden tot de selecte groep bands die als eerste gothic en metal combineerde, en daarmee een heel nieuw genre creëerde. My Dying Bride bestaat al veertien jaar en levert met het fraai getitelde ‘Songs Of Darkness, Words Of Light’ weer een monument van melancholie af. Het is volgens zanger Aaron Stainthorpe allemaal therapie. „We verpakken al onze sombere gedachten in tekst en muziek, zodat we relatief opgewekt door het leven kunnen gaan. Want hoe verrast sommige fans misschien ook zijn; we kunnen lachen. Echt waar!”

THE WOUNDED

DE ULTIEME KLAAGZANG

Anita Boel
Het Nederlandse The Wounded is met ‘Atlantic’ aanbeland bij zijn derde album. Met een gedeeltelijk nieuwe line-up heeft de formatie wederom een gothic rockplaat van een hoog niveau afgeleverd. Wie eenmaal voor de klaagzang van Marco van der Velde is gevallen kan na het horen van ‘Atlantic’ nooit meer zonder. Daarnaast klinkt het album volwassener, is men gegroeid qua songwriting en is het album beter geproduceerd. Het enige minpunt is dat we twee jaar op dit nieuwe wapenfeit hebben moeten wachten. De eigenzinnige frontman geeft tekst en uitleg.

UFO

VERDER ZONDER SCHENKER

Robert Haagsma
Een nieuwe plaat, een nieuwe bezetting; het is het verhaal van UFO. Al vier decennia lang. De laatste drie CD’s werden gemaakt met stergitarist Michael Schenker in de gelederen, maar een zoveelste onafgemaakte tournee zorgde opnieuw voor het vertrek van de Duitse brokkenpiloot. Op de gloednieuwe studioplaat ‘You Are Here’ blijkt hij vervangen door de Amerikaan Vinnie Moore. Ook achter het slagwerk prijkt een nieuw gezicht, dat van Jason Bonham. Inderdaad, de zoon van. De band kon bovendien een verloren zoon weer in de armen sluiten; toetsenist Paul Raymond. Zanger Phil Mogg over het grillige vluchtplan van zijn UFO.

TESLA

TERUG IN HET HEDEN

Gerd Jan Vleugels
Met ‘Into The Now’ levert de Amerikaanse formatie Tesla na tien jaar eindelijk weer eens nieuw studiowerk af. De band maakt in de periode van 1986 tot 1996 furore in eigen land met albums als ‘Mechanical Resonance’, ‘The Great Radio Controversy’, ‘Five Man Acoustical Jam’, ‘Psychotic Supper’ en ‘Bust A Nut’. Maar liefst zeventien miljoen albums worden er wereldwijd weggezet totdat de vermoeidheid en verslavingen van de bandleden hun tol eisen. Na een tijd lang uit elkaar te zijn geweest en zich tussentijds gebezigd te hebben met zijprojecten, brengen Jeff Keith, Tommy Skeoch, Frank Hannon, Brian Wheat en Troy Luccketta in 2001 de comeback-plaat ‘RePlugged Live’ uit. Bassist Brian Wheat praat met Aardschok over de opmerkelijke reünie.

THUNDERSTONE

EEN NIEUWE BELOFTE?

Liselotte Hegt
Het Finse Thunderstone begon ooit als eenmansproject, maar al gauw realiseerde gitarist Nino Laurenne zich dat hij mankracht nodig had om zijn muzikale visies te verwezenlijken. Nadat hij eenmaal Pasi Rantanen (zang), Kari Tornack (keyboards), Titus Hjelm (bas) en Mirka Rantanen (drums) had gestrikt, kwam de carrière van Thunderstone eindelijk goed van de grond. Nuclear Blast nam het vijftal onder zijn hoede en na de release van het gelijknamige debuut in 2002 mocht Thunderstone met Stratovarius mee op Europese tournee. Het bleek een ervaring die de muzikanten klaarstoomde voor de uitstekende opvolger ‘The Burning’. Het is bassist Titus Hjelm die Aardschok bijpraat.

INTO ETERNITY

Best of both worlds

Stan Novak
Deze maand verschijnt ‘Buried In Oblivion’, de derde plaat van het Canadese Into Eternity. Een belangrijke plaat waarop de band een perfecte balans heeft gevonden tussen progressieve-, death- en thrash metal. Er is met Into Eternity veel gebeurd de afgelopen twee jaren; een nieuwe zanger, een nieuwe gitarist en een nieuw label. Gesprekstof te over dus. Aan de lijn hangt gitarist/zanger Tim Roth (nee, niet de acteur) die uitlegt wat er zich allemaal heeft afgespeeld in het Into Eternity-kamp.

SYMPHORCE

POWER FORCE

Roman Hödl
Binnenkort zullen power metalfans niet meer zonder Symphorce kunnen! De groep rond zanger Andy B. Franck en gitarist Cedric Dupont heeft namelijk met het vierde album ‘Twice Second’ wederom een superplaat uitgebracht, die de ook al niet misselijke voorgangers ‘Truth To Promises’, ‘Sinctuary’ en ‘PhorcefulAhead’ met gemak overtreft. Roman Hödl spreekt met Cedric ‘Cede’ Dupont over dit nieuwe meesterwerk.

U.D.O.

Fuck Holland

Stan Novak
Udo Dirkschneider en zijn U.D.O.-medestrijders brengen binnenkort met ‘Thunderball’ alweer hun negende studioplaat uit. Voor de jonkies onder ons; Udo Dirkschneider verwierf in de jaren tachtig wereldfaam als zanger van de Duitse metalformatie Accept. Een verleden dat hem tot op de laatste seconde van zijn muzikantenloopbaan zal achtervolgen. De inmiddels 52-jarige schreeuwlelijk uit Wuppertal blijkt echter als geen ander te kunnen relativeren.

AXXIS

Albert Wienen
In januari verscheen ‘Time Machine’, het negende album van het Duitse Axxis. Voor een band die al sinds 1989 bestaat klinkt ‘Time Machine’ erg fris en het lijkt erop dat Axxis ook buiten Duitsland eindelijk eens wat potten gaat breken. Aan de vooravond van de toer met Pink Cream 69 en Crystal Ball belt zanger Bernhard Weiss Aardschok om de laatste stand van zaken door te nemen.

FARMER BOYS

OVER DE GRENS

Robert Haagsma
De drie vorige platen van de Duitse band Farmer Boys gingen vrijwel onopgemerkt aan de rest van de wereld voorbij. De boerenjongens zijn van plan met hun nieuwe plaat ‘The Other Side’ wel hun internationale ambities te verwezenlijken.

PINK CREAM 69

Albert Wienen
De Amerikaan Dennis Ward maakte de laatste jaren vooral naam als producer maar is tevens bassist bij het in Duitsland gestationeerde Pink Cream 69. Deze maand verschijnt het negende studioalbum van Pink Cream 69, ‘Thunderdome’ getiteld. Aardschok telefoneert met zanger David Readman, die in 1994 de plaats innam van Andi Deris, Michael Kiske’s opvolger bij Helloween.

LEASH LAW

LUISTERSESSIE

Stephan Gebédi
Zondag 8 februari 2004 is een datum die ik niet snel zal vergeten. Bij mijn terugkeer uit Athene, waar ik de avond ervoor een CD-presentatie van Leash Law heb bijgewoond, ontsnap ik ternauwernood aan een vliegtuigongeluk. Door de hevige storm gaat het bijna mis op Schiphol, zodat de piloot alleen nog maar de optie heeft om een ‘doorstart’ te maken. Geen prettige ervaring kan ik u vertellen! Het toestel moet noodgedwongen uitwijken naar Düsseldorf, van waaruit ik uiteindelijk een trein naar Rotterdam kan pakken. Je zou er bijna door vergeten dat ik de avond daarvoor een uiterst aangename avond in Athene heb doorgebracht en de première van een sterke heavy metal-CD heb bijgewoond.

AUF DER MAUR

OP EIGEN BENEN

Gerd Jan Vleugels
In 1994 verliet Melissa Auf der Maur haar thuisstad Montreal om te gaan bassen bij Hole. Vijf jaar later werd de Canadese benaderd door Smashing Pumpkins om deel te nemen aan hun afscheidstournee en mee te spelen op het laatste album. In 2001 besloot Melissa echter dat de tijd rijp was voor een soloproject, benaderde producer Criss Goss en trommelde een aantal van haar vrienden en helden op, zoals Josh Homme (Queens Of The Stone Age, Kyuss), Brant Bjork (Kyuss), Eric Erlandson (Hole) en James Iha (Smashing Pumpkins). Het resultaat is een ijzersterk rockalbum, waarop invloeden van Hole en Pumpkins doorgalmen, maar ook het geluid van inspirators Kyuss, Masters Of Reality en Queens Of The Stone Age.

HEIDEROOSJES

DE WEG NAAR VOLWASSENHEID

Onno Cro-Mag
Vriend noch vijand kan ontkennen dat Heideroosjes de grootste punkband van de Benelux is. Het nieuwe album ‘Sinema’ is scherper, brutaler, gevarieerder en volwassener dan ooit. Zelfs ondergetekende, in vroegere jaren toch zeker geen Heideroosjes-fan, is zwaar onder de indruk. Zanger Marco Roelofs is naar Brabant afgereisd om eens openhartig te praten over zijn leven binnen en buiten Heideroosjes.

NECK

BETER LAAT DAN NOOIT!

Onno Cro-Mag
Menig hardcoreliefhebber zal bij de naam Neck denken aan de Amerikaanse chaoscore-act. Er is echter ook nog een andere Neck, afkomstig uit Londen. Al vijf jaar is deze band actief in de folkscene in Ierland, Engeland en Amerika. Zanger en oprichter Leeson O’ Keefe is bepaald geen nieuwkomer in de scene, want hij heeft in tientallen punkbands gezongen. Ook is hij bassist bij Shane McGowan (ex-leadzanger The Pogues) And The Popes geweest. Neck maakt een mix van punkrock en folk. Na het succes van bands als Dropkick Murphys en Flogging Molly zou ook Neck wel eens vriend en vijand kunnen gaan verrassen. Onlangs verscheen ‘Here’s Mud In Yer Eye’. Het album is een optelsom van de betere nummers die Neck de laatste jaren heeft opgenomen. Een kennismaking met Leeson O’Keefe.

THE CHANGE

Onno Cro-Mag
The Change uit Zweden heeft een old school hardcore-CD gemaakt om je vingers bij af te likken. Dit titelloze album staat werkelijk als een huis. Ik vroeg me bij de eerste luisterbeurt direct af of dit zomaar een nieuw bandje uit Zweden was, want dit kon toch niet waar zijn? De biografie die ik weken later in de bus kreeg verklaarde een hoop. Vier van de vijf muzikanten maakten ook al deel uit van Subject To Change, dat veel indruk maakte met de CD ‘What Tomorrow Brings’. De reden dat ik dit niet eerder ontdekt heb, komt door het feit dat zanger Anton Klint nieuw is en totaal anders zingt dan zijn voorganger Eric Anarchy. De debuut-CD van The Change is uitgekomen via het label Fight Fire With Fire, dat in handen is van de legendarische muzikant Porcell (Youth Of Today, Shelter, Never Surrender). Bassist Thomas Lundin ziet The Change als een nieuwe start.

ONLY ATTITUDE COUNTS

TIEN JAAR

Onno Cro-Mag
De Oostenrijkse hardcoreband Only Attitude Counts is al sinds de oprichting in 1993 geliefd en gehaat. Albums als ‘Point Of No Return’ en ‘Continue The Fight’ zullen in menig hardcoreverzameling te vinden zijn. Er was echter ook kritiek op de band, omdat men zowel muzikaal als visueel verdomd veel leek op bands als Madball en Agnostic Front. Die kritiek maakte de band alleen maar sterker en in 2001 verscheen het geweldige album ‘Hard To Swallow’. Onlangs vierde de band zijn tienjarig jubileum. Als voorproefje op het vierde volledige album heeft het Belgische label Frontline Records een MCD met vijf songs uitgebracht. Zanger Mike Crucified kijkt al uit naar de volgende tien jaar.

RED TAPE

EEN AANGENAME VERRASSING UIT NOORD-CALIFORNIË

Onno Cro-Mag
Roadrunner is een label dat vooral bekend staat om zijn metalrepertoire. Men vergeet vaak dat het label vroeger ontzettend veel hardcoregeweld een kans heeft gegeven. De liefde voor goede hardcore en punk zit echter nog steeds in het bloed van Roadrunner. Toen A&R-manager Mike Gitter Red Tape zag spelen en kort daarna een demo ontving met vijf nummers, was de deal binnen een week beklonken. Zanger Jeff Jaworski is klaar om met Red Tape de wereld te veroveren.

LONDON DEATH METAL WEEKEND

Stephan Gebédi
Daags na pakjesavond vlieg ik naar Londen waar Earache Records een deel van de Europese metalpers heeft uitgenodigd om enkele bands die onlangs een nieuwe CD voor het label hebben opgenomen te interviewen en live aan het werk te zien. Dat Sinterklaas niet de enige Spanjaard is die rond deze tijd naar het noorden reist, blijkt uit het feit dat alle hotels in het centrum van Londen volgeboekt zijn met Spaanse toeristen die in het kader van een of andere nationale feestdag massaal naar de Engelse hoofdstad zijn getrokken om daar kerstinkopen te doen. Het gevolg daarvan is dat bands, journalisten en medewerkers van de platenmaatschappij worden ondergebracht in een hotel in Barking, aan de rand van Londen en een teringeind verwijderd van het vliegveld en het centrum van de stad. De reis van Luton Airport naar Barking verloopt nogal hectisch en is slechts een voorproefje van een weekend dat nogal chaotisch zal verlopen.

PLEURISY

EINDELIJK OP KOERS

Stephan Gebédi
Het uit Amersfoort en omstreken afkomstige Pleurisy timmert al heel wat jaartjes aan de weg. Dat ‘het grote succes’ tot nu toe is uitgebleven, is volgens drummer en gesprekspartner Edwin Nederkoorn aan de band zelf te wijten. In het begin werd er een beetje aangerommeld, maar de laatste jaren is Pleurisy een stuk serieuzer bezig. Een uitstekende tweede CD en een aanstaande Europese toer zijn daarvan het bewijs.

KEKAL

OOSTERSE VERRASSING

Leon van Rijnsbergen
Op het Nederlandse Fear Dark-label is het Indonesische Kekal al een tijdje een vaste waarde. De band staat al een aantal CD’s garant voor een kwalitatief zeer sterke mix van black-, heavy- en progressieve metal en laat een frisse wind waaien door het land van de extreme metal. Hoogste tijd om deze band eens aan het woord te laten. De eer is aan Jeff, die bij Kekal verantwoordelijk is voor de (geprogrammeerde) drums, de gitaarpartijen en de zang.

THE LEGION

‘Niet zomaar een snelle black metalband’

Leon van Rijnsbergen
Het uit Jönköpping, Zweden afkomstige The Legion leverde afgelopen jaar zowel een mini-CD als een volwaardig debuutalbum af. Op beide laat de band een goede indruk achter. De black metal is niet alleen agressief, maar zit ook erg goed in elkaar. Aardschok onderwierp bassist Lars ‘Lazr’ Martinsson aan een aantal vragen, die hij niet altijd met even veel plezier beantwoordde.

CANNIBAL CORPSE

MET ALEX WEBSTER OP ZIELTJESJACHT

Robbie Woning
Cannibal Corpse blijft in strak tempo uitstekende CD’s afleveren. Ook het nieuwe album ‘The Wretched Spawn’ is weer een echte knaller geworden. Een veelzijdige CD bovendien, waarop naast de gebruikelijke, complexe blastmetal ook een stel heerlijke thrashnummers en dreunende midtempo-krakers voorbij komt. Aardschok sprak kort voor de release met bassist Alex Webster, die ondanks zijn verlekkerde beschrijving van de enorme Duitse biefstuk die hij na het interview op kosten van Metal Blade zal gaan verorberen, toch ruim de tijd neemt voor zijn laatste interview van de dag. Een gesprek dat na al het gemekker over de censuur in Duitsland en de vermeende vete met oorspronkelijk zanger Chris Barnes ditmaal weer eens gewoon lekker over de muziek van de band zal gaan.

GOREROTTED

GOOR & ROT VOOR OOR & STROT

Steven Smegma
Ooit was de extreme metalscene in Engeland toonaangevend. Pioniers als Carcass, Bolt Thrower en Napalm Death zwaaiden de scepter, maar anno 2004 blijkt deze generatie kinderloos te zijn geweest, want er is niet of nauwelijks opvolging. Een welkome uitzondering is Gorerotted. Na de doorbraak, eind 2000, met de CD ‘Mutilated In Minutes’, schoten deze geniale viespeuken afgelopen jaar wederom in de roos met ‘Only Tools & Corpses’. Goed voor een achtste plaats in de Aardschok-jaarlijst! Gitarist Fluff, de man die vloerbedekking uit zijn hoofd heeft groeien, vertelt ons hoe het allemaal zo gekomen is.

TORTURE KILLER

Geen groentjes meer

Leon van Rijnsbergen
Af en toe worden wij op de Aardschokredactie verblijd met een sterk debuutalbum van een band die uit het niets lijkt te komen. ‘For Maggots To Devour’ van het Finse Torture Killer is daar een schoolvoorbeeld van. De old school death metal is groovy en pakkend en de band maakt niet de indruk pas kort te bestaan. Gitarist Jari Laine blijkt een prettige gesprekspartner te zijn, die geduldig antwoord geeft op onze vragen.

AS IT BURNS

DE WEG VAN DE MEESTE WEERSTAND

Robbie Woning
Het album ‘Mortal Dusk’ is alweer een tijdje uit, maar het Groningse As It Burns kan nog best een duwtje in de rug gebruiken. In een wereld waar alles steeds meer om gemak en hapklare brok draait, hebben bands die zich niet tot één bepaalde muziekstijl beperken automatisch een probleem. Zo ook As It Burns, dat op zijn debuutalbum een geslaagde atmosferische mix van death-, black- en thrash metal laat horen. „Je kunt onze CD niet klakkeloos in de death metalbak zetten”, weet gitarist Rocco. „We combineren verschillende stijlen in onze muziek. Vaak zelfs binnen één nummer. En hoewel originaliteit en een eigenzinnige aanpak binnen de metalscene altijd een pluspunt zijn geweest, kennen wij inmiddels ook wel de nadelen ervan.”

GADGET

DE ZWEEDSE GRINDCORE-INVASIE GAAT DOOR

Robbie Woning
Met de verzamel-CD ‘Swedish Assault’ en de prima laatste albums van Nasum en Regurgitate was al duidelijk geworden dat er in Zweden momenteel een hoop goede grindcorebands rondlopen. Ook het nog onbekende Gadget uit het stadje Gävle zal mogelijk weldra in bovengenoemd rijtje worden genoemd. De laatste ontdekking van het Amerikaanse Relapse-label doorliep de afgelopen jaren het bekende traject van demo’s en verzamelalbums, bracht een split-single met Exhumed uit en levert deze maand onder de titel ‘Remote’ een supervet, Nasum-waardig debuut af. Oprichter/zanger/gitarist/drummer William Blackmon vertelt over zijn grindcoredroom die werkelijkheid werd.

You have no rights to post comments