In de Aardschok van November 2010 lees je alles over:
STAR ONE — FIREWIND — FORBIDDEN — CRADLE OF FILTH — TRANS-SIBERIAN ORCHESTRA — VIRGIN STEELE — UNRULY CHILD — MONSTER MAGNET — HELLOWEEN — ALL ENDS — JOE SATRIANI — SYMPHORCE — GRAVE DIGGER — KINGFISHER SKY — DE KLASSIEKER: — DÅÅTH — ABIGAIL WILLIAMS — ATHEIST — MELECHESH — HELSTAR — POWERWORLD — OCTOBER TIDE — THE CROWN — PETER PAN SPEEDROCK — CRASHED OUT — SKAM DUST — MY CITY BURNING — THE BLACK PACIFIC — THE CRIMSON GHOSTS — MADBALL
STAR ONE
ARJEN LUCASSEN TERUG OP AARDE
Niet zo lang geleden leefde Arjen Lucassen nog op de ‘dark side of the moon’, compleet met een destructieve seks-, drank- en rock-‘n-roll-instelling. Maar sinds hij samenwoont met zijn manager en vriendin Lori Lindstruth ziet de boomlange multi-instrumentalist het levenslicht weer. Hij eet gezond en kan weer van zijn eigen muziek genieten. Dat is te merken. Van ‘Victims Of The Modern Age’, het nieuwe album van zijn project Star One, straalt het plezier af.
FIREWIND
GUS GELUK
‘Days Of Defiance’ is de titel van de nieuwe CD van het Griekse power metalgezelschap Firewind. De plaat had normaal gesproken tamelijk geruisloos zijn weg gevonden naar de liefhebbers van het illustere genre, ware het niet dat gitarist Gus G. sinds kort ‘de meest begeerlijke baan in de metal’ heeft. Zoiets heeft natuurlijk een aanzienlijke impact op de kansen van zijn band. Het is dan ook officieel: die G. staat voor Geluk!
FORBIDDEN
ZEG NOOIT NOOIT
Forbidden is altijd een ondergeschoven kindje van de Bay Area-thrash metalscene geweest; een nakomertje. Toen de band in 1985 als Forbidden Evil werd opgericht, nota bene door de latere Machine Head-voorman Rob Flynn, maakten ‘grote broers’ als Metallica en Exodus al wereldwijd furore. Ook collega-bands als Testament en Death Angel pakten de zaken net iets sneller en daadkrachtiger aan, zodat Forbidden er altijd een beetje achteraan hobbelde. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. Waar het reünievirus zowat alle bands uit San Francisco en omstreken begin deze eeuw al besmette, daar liep Forbidden weer achter de feiten aan.
CRADLE OF FILTH
SNELHEID, GOTISCHE HORROR EN NOG MEER SNELHEID
Twee jaar geleden was het supersnelle ‘Godspeed On The Devil’s Thunder’ een verademing na het experimentele, matig ontvangen ‘Thornography’. En die ingeslagen richting is Cradle Of Filth kennelijk goed bevallen, want het negende album ‘Darkly, Darkly, Venus Aversa’ gaat duidelijk verder waar zijn voorganger is opgehouden. Het is wederom een conceptalbum, maar dan nóg sneller. Tegelijkertijd klinkt de muziek ook beklemmender en minder pakkend. Zanger Dani Filth en gitarist Paul Allender lichten het album toe.
TRANS-SIBERIAN ORCHESTRA
ROCKTHEATER VOOR DE MASSA
Trans Siberian Orchestra is in Amerika al een begrip sinds de eerste kersttournee in 1999. Inmiddels zijn er miljoenen CD’s verkocht en speelt TSO elke kerstperiode voor uitverkochte zalen in zowel het westen als het oosten van de Verenigde Staten. Bedenker, mastermind, schrijver en componist van dit succesvolle concept is Paul O’Neill, in de jaren tachtig en negentig bekend geworden als producent van onder meer Savatage. Omdat Amerika inmiddels te klein is voor O’Neills plannen waagt de productie binnenkort de overtocht naar Europa om te kijken of de mix van klassiek en metal in een avondvullende totaalshow ook hier aanslaat. ‘Beethoven’s Last Night’ is rocktheater van de bovenste plank, uitgevoerd door zo’n zeventig muzikanten, zangers, zangeressen en heeft inmiddels meer dan zeven miljoen bezoekers getrokken. TSO’s meest recente CD ‘Night Castle’ is in Amerika al weer een geruime tijd uit en ook daarin volgt Europa binnenkort.
VIRGIN STEELE
GESPECIALISEERD IN CONCEPTPLATEN
Virgin Steele behoort tot de oudgedienden van de metal; volgend jaar bestaat de band dertig jaar. ‘The Black Light Bacchanalia’ is de twaalfde studioplaat en wederom een conceptalbum. Virgin Steele-mastermind David DeFeis lijkt zich inmiddels gespecialiseerd te hebben in het maken daarvan. Aan hem dan ook de vraag wat het zo interessant maakt om dit soort platen te maken?
UNRULY CHILD
TERUG VAN WEGGEWEEST
Unruly Child debuteerde in 1992 met een titelloze plaat, maar had de tijd niet mee. Grunge was hip en voor melodieuze hardrock en AOR was ineens geen ruimte meer. Na een aantal succesloze platen viel Unruly Child dan ook geruisloos uit elkaar. Anno 2010 meldt de band zich met ‘Worlds Collide’ terug in de bezetting die ‘Unruly Child’ afleverde, al is zanger Mark Free inmiddels wel zangeres (!) Marcie Free geworden. Gitarist Bruce Gowdy praat ons bij.
MONSTER MAGNET
MEESTERSPACER
Twintig jaar lang is Dave Wyndorf al aan- en woordvoerder van Monster Magnet, een van de grootste spacerockacts in het universum. De Amerikaanse formatie levert onder zijn toeziend oog al sinds dag één een troebele kwaliteitsmix van rock, stoner en psychedelica. Anno 2010 is het niet anders. Na een lastige periode rond het vorige album ‘4 Way Diablo’ (2007), heeft Wyndorf zich weer volledig herpakt. Sterker nog, met ‘Mastermind’ opent de sympathieke frontman een nieuwe fase in de geschiedenis van Monster Magnet. Aardschok spreekt met het stonericoon.
HELLOWEEN
KWALITEIT üBER ALLES
Er is veel veranderd sinds Helloween ruim vijfentwintig jaar geleden begon als melodieuze speed metalband. De band is sindsdien uitgegroeid tot een vaste waarde in de Duitse metalscene en schuwt het experiment niet, zonder daarbij overigens heel ver af te wijken van het originele geluid. ‘7 Sinners’ is de hardste plaat die Helloween in lange tijd gemaakt heeft en daarvoor was een gegronde reden. Bassist Markus Grosskopf is Aardschoks gesprekspartner en praat over heden, verleden en toekomst.
ALL ENDS
COMMERCIËLE METAL
All Ends uit Gotenburg begon in 2003 als een project van de In Flames-gitaristen Jesper Strömblad en Björn Gelotte, maar al gauw werd het ‘serieuze business’. De zangeressen Tinna Karlsdotter en Emma Gelotte (inderdaad, de zus van) werden ingezet als de belangrijkste troeven en het gezelschap onderscheidde zich daarmee duidelijk van andere female fronted metalbands, zo bewees het titelloze debuut uit 2008. Op het nieuwe album ‘A Road To Depression’ gooit de band echter het roer om. Emma Gelotte heeft plaats gemaakt voor zangtalent Jonna Sailon en de dikke laag aan metalgitaren is ingeruild voor aanstekelijke drumbeats en een meer toegankelijke sound. Drummer Joseph ‘Joey’ Skansås is er meer dan tevreden mee, zo verkondigt hij enthousiast aan Aardschok.
JOE SATRIANI
ALTIJD OP ZOEK
Joe Satriani lijkt alles bereikt te hebben wat een gitarist zich maar kan wensen. De Amerikaan speelde met de groten der aarde. Hij had ook groot succes onder zijn eigen naam. Toch weigert hij gemakzuchtig achterover te leunen. Er is immers nog zoveel te ontdekken. Op zijn meest recente CD met de opvallende titel ‘Black Swans And Wormhole Wizards’ bewijst hij dat opnieuw.
SYMPHORCE
BEVRIJD VAN FRUSTRATIE
Het Zuid-Duitse Symphorce is al sinds het debuut ‘Truth To Promises’ (1999) een vaste waarde in de power metalscene. De band deelt zijn zanger Andy B. Franck en oprichter met Brainstorm en staat nog altijd voor alles inzake – hoe kan het ook anders? – ‘sympho’ en ‘force’. Hoewel? Het zevende album van de heren draagt de veelzeggende titel ‘Unrestricted’. Het artwork toont bovendien gebroken kettingen. Was er zo veel behoefte aan muzikale bevrijding?
GRAVE DIGGER
SCHOTSE HOOGLANDERS
Onder leiding van het enige oerlid Chris Boltendahl keert Grave Digger met ‘The Clans Will Rise Again’ terug naar het gevoel van ‘Tunes Of War’ (1996). Hiervoor begaf de band zich opnieuw naar de – door de zanger zo geliefde – Schotse hooglanden om inspiratie op te doen. Wanneer we Boltendahl spreken is hij echter weer gewoon in Duitsland.
KINGFISHER SKY
NEEMT HET HEFT IN EIGEN HAND
Drie jaar geleden werd Kingfisher Sky gepresenteerd als de nieuwe belofte van Nederland. Met de prima debuut-CD ‘Hallway Of Dreams’ leek succes inderdaad verzekerd. Toch bleef een doorbraak van de band van onder anderen voormalig Within Temptation-drummer Ivar de Graaf uit. Eind september is onder de titel ‘Skin Of The Earth’ het tweede album uitgebracht. Wederom een voortreffelijke plaat, waarmee de band toch moet kunnen scoren. “We zullen er in elk geval voor knokken om verder te komen. Met een beetje geluk moet dat goed gaan komen”, aldus zangeres Judith Rijnveld. Samen met Ivar de Graaf staat ze Aardschok te woord.
DE KLASSIEKER:
BLACK SABBATH – PARANOID
Het album verscheen op precies dezelfde dag dat Jimi Hendrix in Londen zijn laatste adem uitblies. Dat droeve gesternte had echter geen negatieve invloed op het succes van ‘Paranoid’. Integendeel, het is nog altijd het meest succesvolle en volgens velen beste album van Black Sabbath. Een werkstuk dat een genre definieerde: heavy metal. Veertig jaar na dato blikt drummer Bill Ward terug op die bijzondere plaat.
DÅÅTH
KABLABLAH
‘The Concealers’ was absoluut het meest consistente Dååth-album tot dan toe. De Amerikaanse death metalband profiteert aansluitend daarop van zijn momentum, want anderhalf jaar later ligt het vierde (titelloze) album al in de winkel. En dat borduurt – zij het met nóg meer diepgang – overduidelijk voort op de sound van zijn voorganger. Hoewel het er voor de buitenwereld dus allemaal vlekkeloos uitziet, stormde het wel degelijk in het Dååth-kamp, vertelt gitarist Eyal Levi.
ABIGAIL WILLIAMS
PURE PASSIE
In de slotminuten van “Final Destiny Of The Gods”, het tweede nummer van ‘In The Absence Of Light’, gebeurt hetgeen velen al verwachtten: Abigail Williams klinkt Episch met een hoofdletter ‘E’ en geeft de critici definitief het nakijken. En critici heeft de Amerikaanse black metalband volop. Hoewel vocalist/gitarist Ken Sorceron – net terug van een tournee met zijn andere band Aborted – niets liever wil dan lak hebben hieraan, speurt hij dag in dag uit het internet af naar recensies van zijn band.
ATHEIST
DE EEUWIGE CULTBAND
Twee decennia geleden zat vrijwel niemand te wachten op de technische metal van Atheist. De waardering kwam pas veel later. De band kwam net op tijd bij elkaar om te genieten van die late erkenning. Dit jaar verschijnt, zeventien jaar na het vorige, ook nog eens een nieuw album: ‘Jupiter’. Een gesprek met de oerleden: zanger Kelly Shaefer en drummer Steve Flynn.
MELECHESH
STAGNATIE IS HET GROOTSTE RISICO!
Met ‘The Epigenesis’ hoopt Melechesh de stap naar een groter publiek te maken. Het is hun eerste CD voor platengigant Nuclear Blast en ook qua toerplannen laat de band er geen gras over groeien. Toch is ‘The Epigenesis’ geen hapklare brok muziek voor de grote massa. Het is een album met zeer gelaagde nummers dat vele luisterbeurten nodig heeft om volledig doorgrond te worden. Veel mensen nemen tegenwoordig echter nauwelijks de tijd voor nieuwe muziek en in dat opzicht is ‘The Epigenesis’ een gedurfd album. En begon voorganger ‘Emissaries’ nog met de grootste ‘hit’ van dat album; het harde, snelle, vrij directe en toegankelijke “Rebirth Of The Nemesis”, ditmaal opent het album met een midtempo song, die ook nog eens een vrij lange jamsessieachtige passage kent. Aardschok vraagt gitarist/zanger en bandleider Ashmedi allereerst of dit een bewuste keuze is geweest.
HELSTAR
KLAAR OM IN TE VALLEN!
Helstar was een van de talloze metalbands die zich in de vroege jaren tachtig in Amerika aandiende. Voor de groep rond zanger James Rivera leek een gouden toekomst weggelegd. De band bracht platen uit via het befaamde label Combat, dat ook onderdak bood aan acts als Megadeth en Exodus. Waar anderen inderdaad tegen het grote geld aanliepen, bleef dat voor de mannen van Helstar buiten bereik. Een kleine dertig jaar na dato is het heilige vuur van de band uit het Texaanse Houston nog altijd niet gedoofd. Sterker nog, met ‘Glory Of Chaos’ wil Helstar een heuse doorbraak forceren. Een telefonisch onderhoud met James Rivera, terwijl hij op tournee is, ergens in Duitsland. Alleen, met wie?
POWERWORLD
EINDELIJK EEN ECHTE BAND
Nadat bassist Ilker Ersin in 2005 Freedom Call verliet vormde hij zijn eigen band. Hij schreef en produceerde alle songs, zocht de muzikanten bij elkaar en noemde zijn melodieuze metalband Powerworld. In maart 2008 verscheen de titelloze debuut-CD, maar daarna gebeurde er weinig, ook al omdat de zanger en de drummer de band al snel na de release verlieten. Anno 2010 is alles anders en heeft Ersin een solide band om zich heen verzameld met als meest opvallende persoon ex-Threshold-zanger Andrew ‘Mac’ McDermott. Ersin vertelt.
OCTOBER TIDE
JUST FOR FUN
Het ‘sabbatical year’ van Katatonia in 1995 is achteraf zeer zinvol gebleken. Niet alleen werden daarna geweldige platen als ‘Brave Murder Day’ en ‘Discourage Ones’ uitgebracht, ook werd door zanger Jonas Renkse en gitarist Fred Norrman het project October Tide opgericht. Hiervan verschenen twee albums: ‘Rain Without End’ (1997) en ‘Grey Dawn’ (1999). Wegens het succes van Katatonia was October Tide echter geen lang leven beschoren. Nu, elf jaar later, heeft Norrman toch weer wat tijd voor October Tide weten vrij te maken. Renkse is weliswaar niet meer van de partij, maar desondanks is ook de derde CD ‘A Thin Shell’ een meesterlijk album geworden. Aan de telefoon hangt drummer Robin Bergh.
THE CROWN
KONINKLIJKE HERRIJZENIS
In 2004 diende The Crown zijn ontslag in. De death metalact uit het Zweedse Trollhättan had zijn buik vol van mislukte toers, corrupte managers, te hoge werkdruk en financiële issues. De focus verschoof naar vaste jobs, gezinnen en muzikale projecten zonder grote verplichtingen. Hobbyband Dobermann groeide uiteindelijk uit tot een doorstart van The Crown. Met een herziene bandethiek en knalplaat ‘Doomsday King’ als overtuigende tekenen van wederopstanding.
PETER PAN SPEEDROCK
TOT BLOEDENS TOE!
De mannen van Peter Pan Speedrock willen rock-‘n-roll terug hebben waar die hoort: in de gevarenzone. Hoe? Simpel, op zijn Peter Pans. Dat betekent tanden op elkaar, gas erop, de ballen afknijpen en dat alles met een tomeloze inzet. De drie Eindhovense rockfundamentalisten kunnen en willen niet anders. De nieuwbakken CD ‘We Want Blood’ mag dan niet de boeken ingaan als hun meest verrassende plaat, qua intensiteit hebben Bart, Bart en Piet zichzelf wel degelijk overtroffen.
CRASHED OUT
GEK VAN AIRBOURNE
Crashed Out is opgericht door de broers Chris (zang) en Lee (gitaar) Wright. Het vierde album ‘Crash & Burn’ is absoluut het beste wat deze Schotten tot nu toe hebben uitgebracht. De broers hebben hun eigen tattooshop, waardoor ze vanwege de vrijheid die dat met zich meebrengt zonder druk hun passie van muziek maken kunnen uitvoeren. Die onbevangenheid is ook terug te horen in de muziek van Crashed Out, waarin AC/DC net zo belangrijk is als Chris’ grote voorbeeld Angelic Upstarts. De zanger is net terug van een geslaagde Europese tournee wanneer Aardschok hem belt.
SKAM DUST
HET HARDE STRAATLEVEN
Skam Dust (bekend van zijn band Son Of Skam) is opgegroeid in de Newyorkse achterbuurten, maar woont tegenwoordig in Florida. Het album ‘Corona Drug Bust’ is zijn autobiografie. De gevarieerde mix van NYHC en hiphop is niet geschikt voor tere zieltjes, want Dusts leven vol agressie en criminaliteit heeft zijn sporen achtergelaten op dit intrigerende debuut.
MY CITY BURNING
AMSTERDAM BRANDT
My City Burning uit Amsterdam verraste onlangs vriend en vijand met het machtige debuutalbum ‘Lone Wolves’. Veel journalisten dachten aanvankelijk zelfs te maken te hebben met een Amerikaanse band, zo aanstekelijk klinkt hun enerverende mix van metal en hardcore. Tijd voor een gesprek met zanger Igor.
THE BLACK PACIFIC
EEN NIEUW MUZIKAAL LEVEN
Jim Lindberg is vooral bekend als voormalig frontman van de legendarische punkband Pennywise, dat hij vorig jaar verliet. Hij gaf een succesvol muzikaal bestaan op om weer onderaan de ladder te beginnen met zijn nieuwe band The Black Pacific wiens titelloze debuutalbum onlangs is uitgekomen. De CD is een reis door Lindbergs muzikale verleden; soms brutaal en agressief, dan weer melodieus en zeer toegankelijk. Jim Lindberg voelt zich herboren.
THE CRIMSON GHOSTS
EEN JAAR VOOR DE DOORBRAAK
The Crimson Ghosts werd in 2001 opgericht als Misfits-coverband, maar begon al snel eigen nummers te schrijven. Dit resulteerde eind 2001 in het debuutalbum ‘Leaving The Tomb’, gevolgd door de albums ‘Carpe Mortum’ (2004) en ‘Dead Eyes Can See’ (2008). Op het nieuwe album ‘Generation Gore’ klinkt The Crimson Ghosts rijper en gevarieerder dan ooit tevoren. Gitarist Jackal is de woordvoerder van deze ondergewaardeerde band uit Duitsland.
MADBALL
ELLENDE ALS INSPIRATOR
De mannen van Madball laten weer flink van zich horen met het nieuwe album ‘Empire’, hun beste sinds ‘Demonstrating My Style’. Zestien nummers lang hardcore zoals die ooit bedoeld was: brutaal, passioneel en agressief. Zanger Freddy Cricien is net terug van een Amerikaanse tournee en voelt zich na een periode vol ellende sterker dan ooit.