DELAIN
The Human Contradiction
(Napalm/PIAS Rough Trade)
Liselotte Hegt
80
Delain levert met het nieuwe, vierde studioalbum ‘The Human Contradiction’ een fraaie ‘mix and match’ af van symfonische metaltracks en poppy, gothic-achtige liedjes. Wat opvalt is dat Delain dit keer voor een hardere sound kiest, met als leidende draad het rauwe en solide riffwerk van gitarist Timo Somers. Het album opent sterk en eigenzinnig met „Here Come The Vultures”, een track die een beetje doet denken aan Kamelot, terwijl een nummer als „Stardust” weer meer neigt naar de sound van bijvoorbeeld Leaves’ Eyes. Soms hangt er een dromerig randje aan, zoals in „Lullaby”, of wordt de luisteraar omringt door een donkere, machinale (synth)sfeer, zoals in „Army Of Dolls”. Verder heeft Charlotte Wessels zich door de jaren heen ontwikkeld tot een voortreffelijke zangeres met een eigen geluid en ze zorgt voor genoeg vocale afwisseling. Niet echt verrassend meer maar natuurlijk wel gewoon leuk zijn de vocale gastbijdragen van Marco Hietala (Nightwish, Tarot) in het groots klinkende „Your Body Is A Battleground” en „Sing To Me”. In „Tell Me, Mechanist” is het grunter George Oosthoek die van zich laat horen, maar de stoerste bijdrage wordt toch geleverd door Alissa White-Gluz (The Agonist, Kamelot) in de afsluiter „The Tragedy Of The Commons”. Al met al een afwisselend en goed in het gehoor liggend album met een prima performance en dito productie.