KAMELOT
The Shadow Theory
(Napalm/PIAS)
Liselotte Hegt
90
Wanneer Kamelot een nieuw album uitbrengt, kun je er donder op zeggen dat het een puike release is, waarop alles tot in de puntjes is verzorgd. Niet alleen voor wat betreft de muziek en teksten, maar ook qua artwork. ‘The Shadow Theory’ is dan ook weer een puntgaaf album geworden, dat niet alleen de fans op hun wenken bedient, maar waarmee beslist ook nieuwe harten zullen worden veroverd. Alle muzikale ingrediënten zijn namelijk aanwezig om ‘The Shadow Theory’ naar een hoogwaardig niveau te tillen: subliem muzikaal vakmanschap, een aangename balans tussen melodieuze, powervolle en agressieve metal, met soundtrack-achtige en epische passages, meeslepende bombast, hooks die je niet meer loslaten, theatrale elementen en bovenal fantastische zang, gegoten in uitstekende songs en dito productie. ‘The Shadow Theory’ is een dystopische, psychologische reis, geïnspireerd door de hedendaagse maatschappij en theorieën van de Zwitserse psycholoog/psychiater Carl Jung, waardoor ook de teksten van de nodige diepgang zijn voorzien. De dertien tracks zijn in goede banen geleid door producer Sascha Paeth en dat maakt dat ‘The Shadow Theory’ in alle opzichten klopt. Kamelot houdt zich enerzijds vast aan zijn vertrouwde en herkenbare geluid en stijl, maar stapt op dit album ook uit die comfortzone door industriële en Keltische elementen te integreren. Tommy Karevik slaat zijn vocale vleugels nog verder uit en mag inmiddels gerekend worden tot de elite der metalvocalisten. Gaandeweg de reis heeft Karevik spannende vocale ontmoetingen met de talentvolle zangeressen Lauren Hart (Once Human) en Jennifer Haben (Beyond The Black), wat zorgt voor nog meer vocale dimensie. Kamelot doet altijd alles met klasse, omhelst daarbij graag een donkere vibe en is nog altijd een meester in het schrijven van pakkende, maar tegelijkertijd vernuftige songstructuren. Tracks als „Phantom Divine (Shadow Empire)” en „Amnesiac” houden de luisteraar dan ook met alle gemak in de ban. „Burns To Embrace” schittert door de betoverende Keltische elementen en een kinderkoor. De powerballad „In Twilight Hours”, met een glansrol voor Haben, zorgt voor kippenvel. De melodieuze solo’s van Thomas Youngblood zijn een belangrijke sleutel in de Kamelot-sound en ook daarin weet de gitarist opnieuw te verrassen. Niet voor niets is Kamelot nog altijd een van de boegbeelden van de progressieve metal. Met ‘The Shadow Theory’