In de Aardschok van December 2012 lees je alles over:
NIGHTWISH — HEAVEN’S BASEMENT — DRIE DECENNIA DESTRUCTION — DOWN — STEEL PANTHER — VICIOUS RUMORS — WHITE COWBELL OKLAHOMA — WEAPON — PORCUPINE TREE — DUNDERBEIST — DEFTONES — LOVE.MIGHT.KILL — JIMI JAMISON — RICK SPRINGFIELD — THE LAST VEGAS — PROPAGANDHI — NOFX — CRAWLSPACE — D.O.A. — BEYOND ALL RECOGNITION — PARKWAY DRIVE — BISON B.C. — HOODED MENACE — GRAND SUPREME BLOOD COURT — NIDINGR — INCANTATION — AEON — METAL FEMALE VOICES FEST
NIGHTWISH
SCOORT MET ‘THE SCORE’
Een nieuwe frontvrouw, een filmpremière en de release van een soundtrack: het Nightwish-circus draait momenteel op volle toeren. Aardschok vliegt op maandag 5 november naar Londen om de band te zien optreden in de Brixton Academy. Maar nog veel interessanter: exclusief voor Aardschok geven bandleider Tuomas Holopainen en zangeres Floor Jansen een interview.
HEAVEN’S BASEMENT
EEN BAND MET VLEUGELS
In thuisland Groot-Britannië trekken ze al volle zalen, maar in Nederland genieten ze nog maar weinig bekendheid; Sid Glover, Rob Ellershaw, Chris Rivers en Aaron Buchanan. Vier jonge, gedreven muzikanten die niets liever doen dan optreden. Samen vormen ze Heaven’s Basement, een van de meest veelbelovende rockbands van de afgelopen jaren. Aardschok sprak met Sid, Rob en Chris over hun liefde voor rock-‘n-roll, optreden en de aankomende debuutplaat ‘Filthy Empire’ die in januari 2013 verschijnt.
DRIE DECENNIA DESTRUCTION
De Duitse thrash-trots Destruction bestaat dertig jaar. Een hele prestatie, want naast enkele markante pieken kende de loopbaan van de band trio diepe dalen. Toch is de mijlpaal vooral aanleiding tot feestelijkheden. Die worden ingeluid met de nieuwe studioplaat ‘Spiritual Genocide’, waarop een paar bekenden van de band aanschoven. Voor één nummer werd zelfs de klassieke bezetting van de band weer bij elkaar gehaald. Als het aan zanger en bassist Schmier ligt, zit er nog veel meer in het vat.
DOWN
VERANDERING VAN SPIJS
Het New Orleanse allstar-ensemble Down heeft een ambitieus project in de steigers staan. De reguliere langspeler is voorlopig overboord gegooid. In plaats daarvan komen er vier EP’s. De eerste ‘IV, part 1’ is zojuist verschenen, en werd door fans en media al liefkozend omgedoopt tot ‘The Purple EP’. De volgende drie zullen alle een andere stijl laten horen én moeten nog in 2013 verschijnen. Door deze frequente werkwijze wijkt Down af van de reguliere toercyclus, want na de uitputtende tournees in het kielzog van ‘Over The Under’ hebben de heren het daarmee helemaal gehad. In plaats van ellenlange tournees werkt het gezelschap de komende periode alleen nog maar korte series optredens af. Aardschok polst drummer Jimmy Bower en gitaristen Kirk Windstein en Pepper Keenan in Amsterdam.
STEEL PANTHER
DE PARTY-INVASIE
Steel Panther werd al opgericht in de jaren tachtig, maar kwam door drank- en drugsexcessen nooit tot volle wasdom. Tegenwoordig gaat het de poederrockers echter voor de wind. Met het geweldige ‘Feel The Steel’ veroverde het glamkwartet twee jaar geleden de wereld. Opvolger ‘Balls Out’ vergrootte hun status alleen maar. En zo kwam het dat de heren van wekelijkse optredens in Los Angeles plotsklaps promoveerden tot een wereldwijd gewilde liveact. Om dat succes te onderstrepen verschijnt nu de DVD ‘British Invasion’. Voorafgaand aan het al maanden uitverkochte optreden in de Amsterdamse Melkweg voelt Aardschok Stix Zadinia aan de tand, die, als je het gitarist Satchel vraagt, ‘De aller, aller állerbeste drummer is? in onze band’.
VICIOUS RUMORS
DE KLASSIEKER: DIGITAL DICTATOR
Eind november verschijnt het tweede livealbum in het ruim dertigjarig bestaan van Vicious Rumors. Het feit dat er van de elf nummers op ‘Live You To Death’ maar liefst vier hun oorsprong vinden op ‘Digital Dictator’ uit 1988, geeft al aan hoe belangrijk het album in de ogen van bandleider Geoff Thorpe nog steeds is. En aangezien het in januari precies vijfentwintig jaar geleden is dat ‘Digital Dictator’ verscheen, is dat een mooie aanleiding om er eens uitgebreid op terug te blikken.
WHITE COWBELL OKLAHOMA
ZINVOL GEWELD
Het vierde studioalbum van White Cowbell Oklahoma (uit Canada!) is eindelijk een feit. Met een nieuw album in de schappen en een royale Europese toer in het vooruitzicht heeft bandbaas Clem C. Clemsen alle reden om het van de daken te schreeuwen: de wereld zal er aan moeten geloven. Het derde album ‘Bombardero’ uit 2009 toonde een band die enigszins van koers leek te zijn geraakt, maar het kakelverse ‘Buenas Naches’ plaatst de band in één soepele beweging terug op het vertrouwde terrein van ‘country fried southern rock’.
WEAPON
GEEN DERDEWERELDMUZIEK!
Er broeit weer wat in Canada. Het land dat ons in het verleden klinkende namen als Rush, Anvil, VoiVod, Annihilator, Infernäl Mäjesty, Razor en Slaughter opleverde, heeft zich altijd tamelijk stil gehouden op het gebied van black en death metal. Weapon probeert daar al een paar jaar verandering in te brengen en nu de band heeft getekend bij het gerenommeerde Relapse Records is de blackened death metal van dit gezelschap niet langer voorbehouden aan een fanatiek undergroundpubliek. Aardschok sprak met zanger/gitarist/bandopperhoofd Vetis Monarch.
PORCUPINE TREE
OPNAMEANGST
Een nieuwe studioplaat van Porcupine Tree laat voorlopig op zich wachten, maar het onlangs verschenen livealbum ‘Octane Twisted’ is een prima pleister op de wonde voor de ongeduldigen. De dubbelaar met een integrale uitvoering van ‘The Incident’ (2009) is opgenomen in Chicago en bevat een paar extra nummers van de mijlpaalshow in de almachtige Royal Albert Hall in Londen. De ideale gelegenheid om eens met toetsenist Richard Barbieri te praten over toeren, de druk van het rode lampje en de plannen van Porcupine Tree.
DUNDERBEIST
ZWOEGEN IN DE VARKENSSTAL
Het Noorse collectief Dunderbeist is een creatief bandje. Eerder dit jaar lanceerde het illustere zestal namelijk al het bijzonder boeiende debuutalbum ‘Black Arts & Crooked Tails’. Inmiddels staat opvolger ‘Songs Of The Buried’ al op uitkomen. Zanger Torgrim Torve moet er om lachen, wanneer Aardschok de frontman belt en hem naar de reden vraagt. “Wij houden nu eenmaal van muziek maken”, is zijn simpele verklaring.
DEFTONES
TUSSEN HEMEL EN AARDE
Met ‘Diamond Eyes’ heeft Deftones al bewezen niet bij de pakken neer te zitten. Hoewel bassist Chi Cheng zich al vier jaar in een soort comateuze toestand bevindt, werkt de band uit Sacramento gestaag door aan zijn indrukwekkende oeuvre. Het eind november te verschijnen ‘Koi No Yokan’ trekt het dynamische en overwegend positieve geluid van zijn voorganger nog verder door. Want één ding heeft zanger/gitarist Chino Moreno van Chengs ongeluk wel geleerd: relativeren. “We zeiken niet meer over nutteloze dingen.”
LOVE.MIGHT.KILL
LIEBE IST FÜR ALLE DA
Het Duits/Italiaanse gezelschap Love.Might.Kill is door drummer Michael Ehré opgericht in 2009 en heeft inmiddels twee CD’s uitgebracht. Ehre speelde eerder in redelijk succesvolle bands als Metalium en Firewind, maakt op dit moment deel uit van zowel Uli Jon Roths begeleidingsband en is sinds kort ook nog eens de nieuwe drummer van Gamma Ray. Ehré’s agenda puilt uit, maar hij ruimt graag tijd in om te praten over Love.Might.Kill.
JIMI JAMISON
SOLOPLAAT VAN SURVIVOR
Zijn stem is misschien wel bekender dan zijn naam. Hij scoorde hits met songs voor de film ‘Rocky IV’ en de televisieserie ‘Baywatch’. De Amerikaan had bovendien veel succes als één van de zangers van de rockband Survivor. Jimi Jamison heeft een stem die geschapen is voor goed in het gehoor liggende melodieuze hardrock. Dat blijkt eens te meer op zijn nieuwe soloplaat ‘Never Too Late’.
RICK SPRINGFIELD
‘MUZIEK IS MIJN EERSTE GROTE LIEFDE’
‘Songs For The End Of The World’ van Rick Springfield is een van de muzikale verrassingen van dit najaar. De van oorsprong Australische hartenbreker pakt uit met een opvallend stevig rockalbum, voorzien van teksten waarop hij zich op therapeutische wijze binnenstebuiten keert. Het is verplichte kost voor fans van de oude Bryan Adams en John Waite. Die laatste doet trouwens op het album mee. Kortom, de rocker in Rick is eindelijk weer wakker geworden.
THE LAST VEGAS
GEGOKT EN GEWONNEN
Met het winnen van een gitaarwedstrijd keerde het tij voor The Last Vegas. Naast duizenden dollars, een management- en platendeal en gratis Gibson-gear, mocht het vijftal mee op toer met Mötley Crüe. Niet dat The Last Vegas groen achter de oren was. De rockers draaien al dik tien jaar mee, en ‘Bad Decisions’ is het vijfde album. Gitarist en oprichter Adam Arling staat Aardschok te woord.
PROPAGANDHI
INTEGERE BUITENBEENTJES
Op het zesde album ‘Failed States’ laat het Canadese Propagandhi wederom zijn grote klasse horen. Muzikaal is het opnieuw een bijzondere mix, zeg maar Bad Religion meets Metallica. Niet voor niets is de band zowel geliefd bij het punkpubliek als onder metalfans. Zanger/gitarist Chris Hannah verklaart die brede populariteit.
NOFX
OUWEHOEREN
NOFX is een legende binnen de melodieuze punkrockscene, en hun populariteit is nog even groot als tien jaar geleden. Als je dan ook nog eens met je tiende studioalbum ‘Self/Entitled’ een van je beste platen tot nu toe uitbrengt, dan is een diepe buiging terecht. Bij zanger/platenbaas/eeuwige punkrocker Fat Mike is het verdriet echter nog steeds duidelijk aanwezig na het overlijden van zijn grote vriend Tony Sly (No Use For A Name).
CRAWLSPACE
DE OUDJES ZIJN TERUG!
Het Belgische Crawlspace wist in de jaren negentig met een eigenzinnige combinatie van hardcore, thrash en death metal een hechte schare fans achter zich te krijgen. Vooral ‘Enter The Realm Of Chaos’ is een mijlpaal in het genre. De band deed in 2008 na een lange pauze weer wat optredens en de originele bandleden Jurgen (gitaar) en Brecht (zang) begonnen met de nieuwkomers Jochen (gitaar), Deff (bas) en Kenny (drums) een nieuw album te schrijven dat nog dit jaar verschijnt: ‘Carved Into Flesh’. Een gesprek met gitarist Jurgen.
D.O.A.
STRAATPOLITIEK
Punkband D.O.A. levert al 35 jaar strijd tegen de onrechtvaardigheden in de maatschappij. Joe Keithley is zelfs verkozen tot gemeenteraadslid van Vancouver. Daarnaast is hij nog steeds de fanatieke frontman van D.O.A., dat onlangs via het eigen Sudden Death-label het nieuwe album ‘We Come In Peace’ uitbracht. Keithley is dus een drukbezet man, maar maakt graag even tijd vrij om te praten over zijn grote liefde.
BEYOND ALL RECOGNITION
DUBCORE-UITVINDERS
Dubstep wordt vandaag de dag met elk denkbaar muziekgenre gekruist en is dankzij Skrillex en dansprogramma’s van commerciële tv-zenders mainstream geworden. Muse flirt op zijn nieuwe album met vertraagde reggaebeats en pulserende baslijnen. En Korn, dat vorig jaar met dubstep experimenteerde op ‘The Path Of Totality’, noemt de van oorsprong Britse underground dancestijl doodleuk ‘de nieuwe metal’. Maar zo organisch, vet en vernieuwend als de dubcore op het debuutalbum ‘Drop = Dead’ van het Zweedse Beyond All Recognition hadden we het nog niet gehoord. Of je hun crossover nu ziet zitten of niet, deze jongens schrijven geschiedenis.
PARKWAY DRIVE
WERELDBAND
Buiten de scene zal niet iedereen het in de gaten hebben, maar Parkway Drive is in enkele jaren uitgegroeid tot een band van wereldformaat. In thuisland Australië scoorde de band al gouden platen en ook in de rest van de wereld is Parkway Drive hard op weg om (een van) de grootste metalcoreband(s) te worden. Met het spontane maar toch ook diepgaande vierde album ‘Atlas’ zal die lijn ongetwijfeld voortgezet worden. Toch verslikt frontman Winston McCall zich bijna in zijn kangoeroesap wanneer het woord ‘celebrity’ valt.
BISON B.C.
LIEFDELOOS EN DEPRESSIEF
Het Canadese Bison B.C. laat op het beestachtig harde ‘Lovelessness’ de keerzijde van de liefde horen. Liefde kan namelijk heel hard aankomen, zo leerde zanger/gitarist James Farwell. Toen hij de plaat schreef worstelde hij met een opdringende depressie die voortkwam uit het verlies van enkele vrienden. Het album is daarmee een opvallend openhartig werkstuk geworden waarin de Canadees zich helemaal blootgeeft. Ook in de onderstaande monoloog neemt hij geen blad voor de mond. De rouwdouwer praat Aardschok bij over de totstandkoming van Bison B.C. Verder over verlies, depressie en Mastodon-vergelijkingen.
HOODED MENACE
HORRORDOOM
Doom en death metal vormen de voedingsbodem voor de naargeestige, maar melodieuze beukmuziek van het Finse Hooded Menace. En de Spaanse seventies-horrorserie ‘The Blind Dead’ levert de stof voor de teksten. Zo ook op het nieuwe, derde en opvallend sterke album ‘Effigies Of Evil’. Brein, gitarist en zanger Lasse Pyykkö vertelt over zijn fascinaties.
GRAND SUPREME BLOOD COURT
BLOED, ZWEET EN TRANEN VAN HET LACHEN
Naast zijn vocale activiteiten bij de succesvolle bands Asphyx en Hail Of Bullets, heeft Martin van Drunen vorig tijd gevonden voor nog een derde outfit. Grand Supreme Blood Court staat voor old-school death metal in de meest letterlijke zin van het woord. Rauw, groovend, knarsend en ongelofelijk hard is hun debuut ‘Bow Down Before The Blood Court’. Grand Supreme Blood Court is dan ook geen computergestuurde TGV, maar een oerdegelijke, logge stoomtrein.
NIDINGR
WAT IN HET VAT ZIT, VERZUURT NIET
Bij het lezen van de bandnaam Nidingr zal niet direct bij alle lezers een belletje gaan rinkelen. Zelfs niet bij trouwe volgers van extreme metal, hoewel deze Noorse band al actief is sinds de eerste helft van de jaren negentig. Nidingr is met twee releases ook niet bepaald de meest productieve band in de scene. Met het derde album ‘Greatest Of Deceivers’ kan de band wel eens meer onder de aandacht komen. Niet alleen omdat er met Indie Recordings een wat bekender label is gevonden, maar ook omdat het album barst van de kwaliteit. We spreken met bassist/gitarist Blargh, die naast Teloch (eveneens bassist/gitarist) een van de twee originele Nidingr-leden is. Hij begint met een korte historie.
INCANTATION
ZOETE WRAAK
Het had niet veel gescheeld of ‘Primordial Domination’ (2006) was het laatste album geweest dat Incantation op de wereld losliet. Na meer bezettingswisselingen te hebben ondergaan dan welke Amerikaanse death metalband ook, zagen overgebleven leden John McEntee (gitaar/zang) en Kyle Severn (drums) geen toekomst meer in de groep. Een nieuwe line-up zorgde uiteindelijk toch voor de juiste chemie, met ‘Vanquish In Vengeance’ als klinkend resultaat.
AEON
AMERIKAANSE ZWEDEN
Waar de meeste Zweedse bands toch min of meer in het pad van de grote vaderlandse voorbeelden als Entombed en Dismember treden, koos Aeon aan het eind van de vorige eeuw resoluut voor een stijl die meer raakvlakken heeft met Amerikaanse bands als Deicide, Morbid Angel en Cannibal Corpse en grotendeels is gefocust op snelle, brute death metal doorspekt met blastbeats. Op het inmiddels vierde studioalbum, ‘Aeons Black’, gooit Aeon het deze keer echter over een iets andere boeg. De snelle nummers zijn nog steeds aanwezig, maar er is nu ook ruimte voor iets trager en uiterst heavy werk. Aardschok vroeg gitarist Zeb Nilsson naar het hoe en waarom van de lichte koerswijziging.
METAL FEMALE VOICES FEST
19, 20 & 21 OKTOBER – OKTOBERHALLEN – WIEZE (B)
Raar maar waar, en eigenlijk ook een beetje beschamend: het Belgische Metal Female Voices Fest bestaat tien jaar en Aardschok heeft er nog nooit verslag van gedaan! We grijpen deze jubileumeditie dan ook met beide handen aan om het goed te maken. Niet alleen doen we verslag van de bands, we hebben ook een interview met de organisatie en laten diverse festivalgangers aan het woord.