In de Aardschok van augustus/september 2019 lees je alles over:
VOLBEAT — SABATON — SACRED REICH — DESTRUCTION — CIRCUS PRÜTZ — TORCHE — BOKASSA — SENA PERFORMERS EUROPEAN GUITAR AWARD — THY ART IS MURDER — THE OFFERING — 1914 — KOEN HERFST — PICTURE — HAMMERFALL — TWILIGHT FORCE — NORTHTALE — JERA ON AIR — DOKK’EM OPEN AIR — GRASPOP
VOLBEAT
ZO LANG HET GEVOEL MAAR KLOPT
Van volstrekt onbekende rockabillymetalband tot bovenaan festivalaffiches. In vijftien jaar heeft Volbeat het jongensboekverhaal tot werkelijkheid verheven. Hoe heeft het toch zover kunnen komen? En hoeveel heeft een band die alles al heeft nog te willen? Genoeg. Tenminste, als we zanger Michael Poulsen moeten geloven. De breedborstige brulboei uit Denemarken is nog lang niet klaar met zijn rol als frontman van Denemarkens grootste rockband. Zelfs het vaderschap houdt papa Poulsen niet thuis. Integendeel. Het lijkt alleen maar een inspiratie om elke seconde te laten tellen. En dat horen we terug op het 2 augustus te verschijnen nieuwe Volbeat-album ‘Rewind, Replay, Rebound’.
SABATON
GROOT, GROTER, GROOTST
Oorlogen zijn vernietigend, ellendig en catastrofaal. Menig koning of keizer heeft zich er al in verslikt. Dat geldt niet voor Sabaton. Integendeel. De Zweedse formatie floreert te midden van het strijdgewoel. Anno 2019 behoort de vechtmachine uit Falun tot één van de populairste metalbands. En het einde is nog niet in zicht. Er zijn nog altijd oorlogsverhalen die voorzien moeten worden van pompende power metal. Het kan altijd nóg groter. Het bewijs daarvan levert de band met het nieuwe magnum opus: ‘The Great War’. Aardschok spreekt erover met de as van Sabaton: zanger Joakim Bróden en bassist Pär Sundström.
SACRED REICH
ZEG NOOIT NOOIT
Na twaalf succesvolle jaren hielden de woestijnthrashers van Sacred Reich het eind jaren negentig vanwege metaalmoeheid voor gezien. Maar niet voor heel lang. In 2007 kwam het viertal uit Arizona weer bij elkaar om sindsdien elk jaar gedurende een week of twee het lucratieve Europese festivalcircuit af te struinen. Met louter oude songs, want op nieuw materiaal hoefden we niet te rekenen, zo verzekerde de band ons zeer stellig. Nu is er ineens toch een nieuwe plaat. En een gereviseerde lineup. Zanger/bassist Phil Rind heeft heel wat uit te leggen.
DESTRUCTION
DE VIER MUSKETIERS
Nadat een eerdere poging een aantal decennia terug mislukte, hebben Marcel ‘Schmier’ Schirmer en Mike Sifringer, de twee oerleden van Destruction, dit jaar toch besloten de band uit te breiden met een tweede gitarist. De nieuwe man heet Damir Eskic en is al volop te horen op het nieuwe album ‘Born To Perish’. We praten met frontman Schmier uitgebreid over het nieuwe album, de nieuwe gitarist en de nieuwe hobby van het nog altijd zeer gedreven Destruction-opperhoofd.
CIRCUS PRÜTZ
AMERIKAANSE BLUES UIT ZWEDEN
Cirkus Prütz is een gezelschap uit Zweden dat bestaat uit een viertal gerenommeerde muzikanten: oprichter en bassist Jerry Prütz (W.E.T.), drummer Per Kohlus (W.E.T.), gitarist/zanger Franco Santunione (Electric Boys, Glory Bells Band) en zanger/gitarist Christian Carlsson (The Quill). Opgericht in 2011 is Cirkus Prütz inmiddels toe aan het tweede volwaardige album ‘White Jazz-Black Magic’. Een plaat vol onvervalste swamp blues en southern rock. Christian Carlsson vertelt.
TORCHE
NIEUWE ENERGIE
De Amerikaanse band Torche bestaat vijftien jaar en is met ‘Admission’ toegekomen aan zijn vijfde studioalbum. Jonathan Nuñez, voorheen bassist, nu gitarist, is medeverantwoordelijk voor het aangepaste, door new wave geïnspireerde geluid. Ook de nieuw aangetrokken bassist Eric Hernandez drukt meteen zijn stempel. Nuñez vertelt over de recente veranderingen en uiteenlopende invloeden.
BOKASSA
STONERPUNKS
Het Noorse powertrio Bokassa heeft net een nieuw album uit en is deze zomer onderweg in Europa als vaste opener voor Metallica. Voorafgaand aan het optreden in Amsterdam krijgt Aardschok in de gelegenheid om zanger/gitarist Jørn Kaarstad het hemd van het lijf te vragen over de toer en het nieuwe, tweede album ‘Crimson Riders’, dat op 21 juni het levenslicht zag.
SENA PERFORMERS EUROPEAN GUITAR AWARD
EEN DROOM WORDT WERKELIJKHEID
Wat doe je na vier dagen en nachten Graspop om even af te kicken van het metalgeweld? Je reist af naar Bergen Op Zoom om bij de uitreiking van de Sena Performers European Guitar Award aanwezig te zijn, een jaarlijks door muziekjournalist Jean-Paul Heck en voormalig Avalon-gitarist Jack Pisters geörganiseerd feestje waarin de gitarist centraal staat.
THY ART IS MURDER
MENSENMALAISE
De Australische metalband Thy Art Is Murder is terug met een bulldozer van een plaat. Het hoofdthema van ‘Human Target’: menselijke onderdrukking. Gitarist, song- en tekstschrijver Andy Marsh is hoofdverantwoordelijke voor de muziek en thematiek, voor hem twee gelijkwaardige elementen. „De beste nummers zijn die waarin muziek en tekst elkaar versterken.”
THE OFFERING
WHEREVER I MAY ROAM
De Amerikaanse band The Offering presenteert op zijn debuutalbum ‘HOME’ een zeer geslaagde mix van klassieke en moderne heavy metal. Het uitstekend musicerende viertal gaat daarbij compromisloos te werk, zonder het belang van zang en compositie uit het oog te verliezen. Zanger Alex(ander) Richichi en gitarist Nishad George vertellen over hun muzikale invloeden die het fundament vormen van de veelzijdigheid van The Offering.
1914
ALLES HANGT MET ALLES SAMEN
Met hun eerste show in West-Europa gooiden de Oekraïeners van death/doomband 1914 eind mei hoge ogen op het Drentse Pitfest. De groep maakte zo’n indruk dat er op de tweede festivaldag een spontaan verrassingsoptreden volgde. Het album ‘The Blind Leading The Blind’ vormde de basis voor beide concerten en staat geheel in het teken van de Eerste Wereldoorlog. De plaat verscheen aanvankelijk in eigen beheer op 11 november 2018, precies honderd jaar na de wapenstilstand. Onlangs volgde alsnog een meer dan verdiende europawijde release via Napalm Records. Markante frontman Dmytro Kumar licht de plaat, thematiek en bandfilosofie toe, met als belangrijkste boodschap: „We benaderen alles vanuit historisch perspectief en houden ons verre van politiek.”
KOEN HERFST
ZO VADER, ZO ZOON
Koen Herfst uit Den Haag heeft alles uit de kast getrokken voor zijn tweede soloplaat: het conceptalbum ‘LEO’, een ode aan zijn veel te vroeg overleden vader. Daarom telde alleen het beste van het beste. Zodoende maken tal van gasten hun opwachting. Dan Swanö verzorgde bovendien de mix en mastering. Verder deed Koen heel veel zelf.
PICTURE
HERREZEN
Het is natuurlijk al een klein wonder als een groep terugkeert naar de allereerste bezetting van veertig jaar geleden om daarmee, aangevuld met een extra bandlid, een nieuw album te maken. Zeker als het resultaat zich ook nog eens kan meten met het werk uit die eerste jeugd, lang geleden. Toch is dat precies wat de Hollandse metalband Picture flikt met het splinternieuwe ‘Wings’. Een gesprek met gitarist en componist Jan Bechtum, die zich drie jaar geleden weer aansloot bij zijn oude band.Robert Haagsma
HAMMERFALL
GEDREVEN DOOR ADRENALINE
HammerFall houdt de vaart er in. De band debuteerde in 1997 met ‘Glory To The Brave’ en is iets meer dan twintig jaar later toe aan het elfde studioalbum: ‘Dominion’. Al die tijd hield de Zweedse formatie vast aan een streng afgekaderd muzikaal concept: pakkende, goed gespeelde power metal. HammerFall verwierf zich daarmee een solide plaats in de wereld van de metal, dus reden om aan de formule te sleutelen was er ook niet. Hoe houd je als band vervolgens de sleur buiten de deur? Gitarist en oprichter van de band Oscar Dronjak geeft antwoord.
TWILIGHT FORCE
ROLLENSPEL
Voor het Zweeds/Italiaanse Twilight Force is het meer dan alleen een beetje muziek maken. Aerendir (gitaar), Blackwald (keyboard, piano, viool, cembalo), Born (bas), De’Azsh (drums), Lynd (gitaar, luit) en nieuwe zanger Alessandro Conti, alias Allyon, fantaseren er namelijk flink op los in hun eigen gecreëerde wereld The Twilight Kingdoms. Daar horen kostuums, attributen, magische heldenverhalen en natuurlijk een stevige pot symfonische power metal bij. Aardschok skypet met medeoprichter Blackwald naar aanleiding van het nieuwe, derde album ‘Dawn Of The Dragonstar’. De toetsenist is tevreden met het nieuwe werk, maar nog enthousiaster over het debuut van Allyon.
NORTHTALE
PARADIJSVOGELS
NorthTale is een Zweeds/Amerikaanse power metalband die bestaat uit drummer Patrick Johansson (ex-Yngwie Malmsteen), gitarist Bill Hudson (TSO, ex-U.D.O., ex-Dirkschneider, I Am Morbid) en zanger Nicholas Eriksson (ex-Twilight Force), aangevuld met toetsenist Jimmy Pitts en bassist Mikael Planefeldt. Wat oorspronkelijk begon als een soloproject van Hudson veranderde al snel in een echte band. Hudson en Eriksson staan Aardschok te woord over hun nieuwe band, hoe het begon en wat de plannen zijn.
JERA ON AIR
27 T/M 29 JUNI – AGROBAAN – YSSELSTEYN
Jera On Air is een speciaal kind in het Nederlandse festivallandschap. Hoewel, dat kind begint steeds meer trekjes te vertonen van een flink rebellerende puber. Het verduurt klappen als een getrainde vechter en wordt vervolgens wéér een stapje volwassener. De puistige punkpuber floreert.
DOKK’EM OPEN AIR
22 T/M 24 JUNI – AGROBAAN – YSSELSTEYN
KISS is in juni de ‘hottest band’ in het land, maar Dokk’Em Open Air is het heetste festival. Vooral de zaterdag is pittig. Met 36 graden op de thermometer hebben de bands, maar zeker ook de bezoekers het ‘s middags zwaar. De tijd tussen de optredens door gebruikt het publiek hoofdzakelijk voor het halen van drinken en voor het zoeken van wat schaduw onder de schaarse bomen en bij de kramen op het terrein.
GRASPOP
20 T/M 23 JUNI – STENEHEI – DESSEL (B)
Ten opzichte van vorig jaar is de toevoeging XL verdwenen van de affiche van de Graspop Metal Meeting. Desondanks duren de festiviteiten evengoed nog steeds vier dagen. Het grootste hardrockevenement in de Benelux verkoopt voor de tweede keer op rij volledig uit, ruim voor aanvang al. In de praktijk betekent dat 155.000 bezoekers in vier dagen.