In de Aardschok van Februari 2002 lees je alles over:
AS FRIENDS RUST, BAD RELIGION, BARCODE, THE BELTONES, BLAZE, BLIND GUARDIAN, BLOOD FOR BLOOD, BLOOD RED THRONE, COMPANY OF SNAKES, CREED, DESTRUCTION/KREATOR/SODOM-TOERVERSLAG, DEW-SCENTED, DREAM THEATER, DROWNING POOL, FLESHCRAWL, FUNERAL DRESS, GAZZOLEEN, IMMORTAL, KRUTCH, MAD CAPSULE MARKETS, ORANGE GOBLIN, P.O.D., RAMMSTEIN, ROADSAW, SINERGY, THE TEA PARTY, TOMAHAWK, TEN, DRAGONLORD/TESTAMENT, WOLVERINE
AS FRIENDS RUST
TOTAAL HERBOREN
Onno Cro-Mag
As Friends Rust is een van die bands die altijd op een eigen manier zijn hardcoresound heeft neergezet. De combinatie van metal, punk en hardcore bezorgde As Friends Rust al vlug een cultnaam. Na de toer in 2000 door Europa verlieten maar liefst drie muzikanten de band en leek het einde in zicht voor As Friends Rust. Maar zanger Damien Moyal hield samen met gitarist Joe Simmons vol. Met drie nieuwe muzikanten is men een nieuwe schijf gaan maken. De CD ‘Won’ is net uit en ondanks dat de band de sound weer flink op de kop heeft gezet, blijft dit As Friends Rust mij uitermate boeien. Zanger Damien is klaar voor een onderhoud met ondergetekende.
BAD RELIGION
BRETT IS BACK!
Gerrit Bremer
Dat Bad Religion om de zoveel tijd een plaat uitbrengt, da’s geen wereldnieuws. Dat op die plaat, ‘Proces Of Belief’, de nog immer patente en venijnige punkrock als vanouds hand in hand gaat met onoverkomelijke melodieën en altijd pakkende songs, ook dat mag geen verrassing meer worden genoemd. Dat deze nestors van de West Coast-punkbeweging zonder veel roddel en achterklap menig jeugdige kloon aan het overleven is, dat mag best bijzonder worden genoemd. Maar dat verloren zoon Brett Gurewitz de kantoorperikelen op zijn Epitaph nu voorgoed aan anderen overlaat, z’n gitaar weer heeft omgehangen en achter de schrijftafel is gekropen om zijn licht maar weer eens over de wereld te laten schijnen, dat mag best met grote koppen in de krant.
BARCODE
VOLGT ZIJN EIGEN WEG
Onno Cro-Mag
De mannen van Barcode uit Denemarken brengen onder de titel ‘Hardcore’ alweer hun derde CD uit. Uitgekotst door bepaalde lieden, geliefd bij anderen. Barcode heeft altijd lak aan de zogenaamde hardcorescene gehad en doet al jaren zijn eigen ding. Toch lijkt de nieuwe CD een ander gezicht te geven aan Barcode. De plaat is een stuk serieuzer en volwassener dan het oude werk. Met de titel wil Barcode de scene nog even stangen. Zanger Butch legt uit waarom.
THE BELTONES
PUNK UIT FLORIDA
Onno Cro-Mag
Drie jaar geleden werd ik opgeschrikt door de geweldige CD ‘On Deaf Ears’ van The Beltones uit Florida. Ondanks de rauwe en rommelige productie werd dit plaatje ook in Europa een cultalbum. Vooral het gitaargeluid is uniek en de rauwe strot van Bill McFadden maakt de sound enig in zijn soort. Genoeg collega’s uit de TKO-stal namen de oversteek naar Europa (The Forgotten, Reducers sf en The Generators), maar The Beltones niet. Na lang wachten is onlangs het album ‘Cheap Trinkets’ verschenen. Wederom een oorstrelend album. Samen met Bonecrusher, Reducers sf en the Vigilantes zijn The Beltones het beste wat de USA ons tot nu toe op punkgebied gebracht heeft. Tijd voor een kennismaking met oprichter en frontman Bill McFadden.
BLAZE
LOON NAAR WERKEN
Eric van den Hurk
Vlak voor m’n welverdiende kerstvakantie ligt de nieuwe Blaze-CD in m’n brievenbus. Een lekkere, krachtige plaat, waar ik met de beste man wel eens gedachte over wil wisselen. Voor het vertrek naar mijn vakantieadres heb ik de plaat een aantal malen beluisterd. De eerste dag na m’n kerstvakantie vind ik een mailtje in m’n mailbox of ik die avond een interview kan doen. Prima, bijna geen voorbereidingstijd, en dat album had ik natuurlijk niet meegenomen naar het buitenland om nog vaker te beluisteren. ’s Middags wat voorbereidingen treffen, en het komt allemaal goed. Om acht uur ‘s avonds gaat op het Aardschokkantoor de telefoon. Een vermoeide Blaze Bayley begroet me aan de andere kant van de lijn. Hij begint onmiddelijk de nieuwe plaat toe te lichten.
BLIND GUARDIAN
STUDIO REPORT
Gerd Jan Vleugels
‘A Night At The Opera’ heet de opvolger van het drie jaar geleden uitgebrachte ‘Nightfall In Middle Earth’. Met een titel die verwijst naar het meesterwerk van Queen ligt het voor de hand dat Blind Guardian’s nieuwste wederom een theatraal en bombastisch karakter zal hebben. Aardschok toog naar de Twilight Studio in Krefeld om te horen hoe uitgebalanceerd, heavy en afwisselend ‘A Night At The Opera’ klinkt.
BLOOD FOR BLOOD
EEN KLAP IN HET GEZICHT
Onno Cro-Mag
Blood For Blood uit Boston slaat genadeloos toe met zijn nieuwe CD ‘Outlaw Anthems’. De combinatie van allerhande stijlen maakt Blood For Blood al jaren geliefd bij een brede groep muziekliefhebbers. Zowel hardcore-, metal- als punkliefhebbers lopen weg met deze cultband uit Boston. Het blijft alleen bijzonder dat een band zo’n goede CD kan maken, maar eigenlijk nooit toert. Er gaan zelfs geruchten dat de band op springen staat. Het zou doodzonde zijn dat een band die een dijk van een CD neerzet, dit geen vervolg kan geven met optredens. Blood For Blood gaat al jaren zijn eigen weg binnen de hardcorescene en tekstueel gezien is de band op een sarcastische, maar soms ook serieuze wijze een topper. Zanger en medeoprichter Buddha verklaart de boel nader.
BLOOD RED THRONE
Anthony van den Berg
Blood Red Throne behoort tot de betere nieuwe death metalbands van dit moment. Maar is de band wel zo nieuw? Ik spreek ex-Emperor, Satyricon bassist/gitarist Tchort over zijn eigen kindje Blood Red Throne.
COMPANY OF SNAKES
DE ‘OUDJES’ ROCKEN NOG STEEDS!
Martien Koolen
Het Engelse Company Of Snakes, ontstaan uit het voormalige Whitesnake met onder anderen Micky Moody, Bernie Marsden en Neil Murray, heeft sinds 28 januari een nieuw album op de markt. Na het succesvolle live-album ‘Here They Go Again’ bleek er wel degelijk behoefte aan nieuw songmateriaal. Het album heeft de welluidende titel ‘Burst The Bubble’ en is de aanleiding om een gesprek aan te gaan met Micky en Bernie.
CREED
BAND MET VEEL VOLGELINGEN
Metal Mike
„Hallo, hier is Scott Phillips, ik ben de drummer van Creed”, klinkt het vanuit Orlando door de hoorn. Het gebeurt niet elke dag dat een muzikant, die de afgelopen vier jaar in Amerika 19 miljoen albums heeft verkocht, naar de Aardschok-redactie belt. Van het debuut ‘My Own Prison’ zijn inmiddels vijf miljoen exemplaren verkocht, de doorbraak-CD ‘Human Clay’ is al tien maal platina, oftewel ‘certified diamond’ en het onlangs uitgebrachte ‘Weathered’ ging al vier miljoen keer over de toonbanken. Waarlijk geen kattenpis. Creed bereikte dit ondermeer door veel te toeren en uitgekiende promotionele activiteiten. Zo speelde Creed twee dagen nadat ‘Weathered’ uitkwam in de rust van de ‘thanksgiving day’ footballwedstrijd tussen de Dallas Cowboys en de Denver Bronco’s, toch goed voor ettelijke miljoenen tv-kijkers.
DESTRUCTION/KREATOR/SODOM-TOERVERSLAG
HELL COMES TO YOUR TOWN
Roman Hödl
Er staken de afgelopen jaren wel vaker geruchten de kop op over een gezamenlijke toer van de drie thrashgiganten. Maar net voor de invoering van de Euro is deze dan toch een feit; Destruction, Kreator en Sodom gaan samen op tournee! De eerder toegezegde openingsband Holy Moses, die hier qua muziekstijl perfect bij zou passen, is helaas vanwege financiële problemen niet van de partij. Plaatsvervanger Wykked Wytch uit Florida heeft wel het nodige kleingeld om mee te kunnen, zodat deze vier bands vanaf eind december onder de naam ‘Hell Comes To Your Town – Part 2’ een groot deel van Europa aandoen. Aardschok is zeer verheugd als er groen licht gegeven wordt voor een toerverslag, want het komt nu eenmaal zelden voor dat er in een toerbus nog een plek voor een journalist over is.
DEW-SCENTED
IS KWAAD
Roman Hödl
De Duitse thrashband Dew-Scented verraste vorige maand menigeen met zijn vierde CD ‘Inside’. De band rond zanger Leffe Jensen interpreteert de klassieke Slayer-stijl net weer iets anders dan bijvoorbeeld The Haunted, doordat de uiterst getalenteerde gitarist Floryan Müller ook duidelijke Bay Area-riffs in zijn gitaarspel verwerkt. Ook het Duitse thrashverleden is terug te horen, waardoor Dew-Scented best wel origineel voor de dag komt. Nog net voor de deadline zit ik met de wel heel erg zelfverzekerde Dew-Scented-zanger Leffe aan tafel voor een interview.
DREAM THEATER
NA 16 JAAR NOG STEEDS GRENSVERLEGGEND
Stan Novak
Een zestal songs die in totaal goed zijn voor 96 minuten avontuurlijke muziek. Zoiets is maar voor weinig bands weggelegd. De nieuwe CD van Dream Theater is daarmee echter een feit. En zoals we van de New Yorkers gewend zijn is het materiaal weer van hoogstaande kwaliteit, waardoor de band zijn status van toonaangevende symfonische metalband dan ook probleemloos zal consolideren. ‘Six Degrees Of Inner Turbulence’ is een dubbellaar geworden die door de fans met een gerust hart kan worden aangeschaft. Het gros van het materiaal klinkt namelijk zeer vertrouwd en ook op de momenten dat de band, als resultaat van zijn experimenteerdrift, buiten de geijkte paden treedt, gaat het eigen geluid niet verloren. Al met al een nieuw meesterwerk in het al zo lange rijtje.
DROWNING POOL
METAL EN BARBECUEN
Gerd Jan Vleugels
Vraag zanger Dave Williams hoe zijn ideale vrije dag eruit ziet en hij zal zonder aarzelen antwoorden: barbecuen met mijn vrienden onder het genot van een goede pot bier. De voormalig timmerman voelt zich namelijk op en top Texaan, maar moet zich de laatste tijd tevreden stellen met iets minder vrije tijd. Sinds zijn band na het verschijnen van ‘Sinner’ in een draaikolk is terechtgekomen, bestaat zijn leven vooral uit toeren. Na het succesvolle Ozzfest in 2001 is dit jaar ook Europa aan de beurt. Aardschok bezocht de band tijdens een try-out in Londen en sprak met de sympathieke frontman over de vliegende start van Drowning Pool.
FLESHCRAWL
VOOR ALTIJD DEATH METAL
Roman Hödl
De nieuwe en alweer zesde Fleshcrawl-CD ‘Soulskinner’ beukt weer eens ouderwets. En omdat de band binnenkort ook met niemand minder dan Bolt Thrower en Benediction door Europa toert, is een interview met bassist Tobias Schick wel op zijn plaats.
FUNERAL DRESS
A WAY OF LIFE
Onno Cro-Mag
Sinds mid jaren tachtig bestaat de Belgische punkband Funeral Dress. Vanaf mid jaren negentig werd men pas bekend bij een breder punkpubliek. Men is al drie keer op toer geweest door Amerika en na wat middelmatige CD’s heeft de band eindelijk een klasse CD gefabriceerd; ‘A Way Of Life’. Zanger Dirk is 38, getrouwd en heeft twee kinderen, maar zijn punkhart bloeit als nooit tevoren.
GAZZOLEEN
TEDDYBEER MET SLAGTANDEN
Gerd Jan Vleugels
‘Tinybears’ heet het eerste album van het vijftal Gazzoleen, waarvan in 1994 al de eerste contouren zichtbaar worden. Niet voor niets debuteren onze zuiderburen op hetzelfde label als Dreadlock Pussy. Na eerst Neerlands nu metaltrots te hebben binnengehaald, heeft Seamiew Records met Gazzoleen nu ook de beste moderne metalband van België in haar stal. Zanger/oprichter Maarten en drummer Gunther stapten in de auto naar Amsterdam voor een interview.
IMMORTAL
SONS OF NORTHERN DARKNESS
Roman Hödl
Het nieuwe Immortal-album ‘Sons Of Northern Darkness’ wordt niet alleen in ons land goed ontvangen, maar krijgt ook internationaal uitstekende kritieken. Op een zondagavond in december krijg ik een zeer vermoeide Abbath aan de lijn, die er al een promotietoer van een aantal dagen op heeft zitten en de afgelopen nacht ook nog eens geen oog heeft dicht gedaan. Voordeel hiervan is dat hij nu, in tegenstelling tot het eerdere interview in Bergen, wel zakelijke antwoorden geeft, waardoor er ook nog wat zinvolle informatie wordt verstrekt.
KRUTCH
HET HARDCOREGEVOEL IS TERUG
Onno Cro-Mag
Krutch ademt hardcore uit. De band die ons goede albums als ‘The Mafia Years’ en ‘I’ll See You In Hell’ bracht, overtreft zichzelf met het grandioze ‘Whatever It Takes’, dat begin februari uitkomt. Wederom brengt men een diversiteit aan stijlen die voor een breed publiek binnen de hardcorescene toegankelijk zal zijn. Krutch loopt al een dikke tien jaar mee en gitarist Richie Krutch is actiever dan ooit tevoren. Zijn band Krutch zal, met de steun van I Scream Records, met deze sterke plaat eindelijk gaan doorbreken in Europa.
MAD CAPSULE MARKETS
NIEUWKOMERS MET ERVARING
Robert Haagsma
Japanners waren ooit de meesters van de imitatie, maar dat verandert langzaam. Niet alleen wat auto’s en apparatuur betreft, maar ook als het om muziek gaat. Een band waar in dit splinternieuwe jaar veel van wordt verwacht, is Mad Capsule Markets. Eind vorig jaar verscheen de CD ‘OSC-DIS’ en in maart komt de band naar Europa voor een tournee. Is dit het begin van een nieuwe golf Japanse rockbands?
ORANGE GOBLIN
EEN NIEUW DOEL
Gerd Jan Vleugels
John Garcia, van de woestijnlegende Kyuss, vond het een eer om op zo’n goed album mee te mogen zingen. En dat terwijl de vijf schoffies van Orange Goblin trilden als een rietje toen de zanger op de stoep van de studio stond. Ondanks die bescheidenheid zijn de Goblin’s na twee jaar lummelen tegenwoordig een stuk professioneler, waar ‘Coup De Grace’ (release: 18 februari) het onomstoten bewijs van is. Het is een rauwe, afwisselende en songgerichte plaat geworden, waarmee de band zich probeert te distantiëren van het stonerrock-stigma.
P.O.D.
POSITIEF, OPRECHT EN DOORTASTEND
Gerd Jan Vleugels
Nog niet zo lang geleden was het in San Diego residerende P.O.D. een band die slechts bekendheid genoot in de ondergrondse scene. Het kwartet bracht vanaf de oprichting in 1992 vier albums in eigen beheer uit voordat het drie jaar geleden werd opgemerkt door het grote Atlantic. Na de release van het inmiddels met platina bekroonde ‘The Fundamental Elements Of Southtown’ prijkte de naam P.O.D. op het affiche van Ozzfest in 2000, en toerde men met onder andere Korn, Kid Rock, Crazy Town, Staind en Linkin Park. Met het verschijnen van het fonkelnieuwe ‘Satellite’ en de single „Alive” is P.O.D.’s ster snel rijzende, en verkocht de band in Amerika al bijna twee miljoen exemplaren. Aardschok toog naar New York om met gitarist Marcos en bassist Traa te praten over de waarschijnlijke doorbraak aan de andere kant van de oceaan.
RAMMSTEIN
MINIMALISME EN OVERDAAD
Gerd Jan Vleugels
Na de release van het tweede album ‘Sehnsucht’ ging ook Nederland door de knieën voor de industriële metal van Rammstein. Met als belangrijkste ingrediënten de pakkende refreinen, onweerstaanbare grooves, teksten vol ironie, maar bovenal een theatrale en explosieve liveshow, groeiden de Berliners uit tot het belangrijkste muzikale exportproduct sinds Scorpions. Driemaal op rij verkocht Rammstein eind 2001 de geluidstempel in Amsterdam uit en het derde album ‘Mutter’ bereikte onlangs de gouden status in Nederland. Reden genoeg om toetsenist Flake eens ernstig aan de tand te voelen.
ROADSAW
HARDNEKKIGE VOLHOUDERS
Stan Novak
Er zijn van die bands die in ‘no time’ je stemming weten te doen omslaan. En om even stoom af te blazen is Roadsaw uit Boston een uitstekend middel. De vet doorspekte retro-mix van dit viertal zet je meteen aan om naar de fles te grijpen en je vaalste spijkerbroek aan te trekken. Zet Roadsaw op en je voelt je weer een echte hardrocker. In Europa lijkt dit soort oermuziek recentelijk wat meer onder de aandacht te komen. Iets waar Roadsaw voordeel uit zou kunnen halen. De laatste CD ‘Rawk N Roll’ scoorde verleden maand goed in onze soundcheck en zou een grote groep liefhebbers van opgefokte heavy rock moeten aanspreken. Ik vraag bassist Tim Catz of er ook aan zijn kant van de oceaan groeiende belangstelling is voor de muziekstijl die zijn band maakt.
SINERGY
HOE TOTALE WANHOOP TOT IETS MOOIS KAN LEIDEN
Anita Boel
Een van de meest stoere wijven uit de metalscene is op het moment toch wel Kimberly Goss. De frontvrouw van Sinergy slaat op de nieuwe CD ‘Suicide By My Side’ genadeloos toe en laat de heren een poepie ruiken. Maar heeft de dame in kwestie daadwerkelijk zo’n grote bek? Tijdens een telefonisch onderhoud toont Kimberly haar andere kant. Van de dame met ballen blijft maar weinig over. Vol emotie vertelt ze hoeveel ellende er helaas nodig was om tot ‘Suicide By My Side’ te komen.
THE TEA PARTY
TERUG NAAR DE ESSENTIE
Gerd Jan Vleugels
Rock-’n-roll is voor Jeff Martin meer dan het omhangen van een gitaar en het naar rechts draaien van de volumeknop. Met The Tea Party geeft hij het oergenre niet alleen muzikale diepte door elementen uit de wereldmuziek te integreren. Vanwege zijn interesse voor oosterse filosofie en literatuur voorziet hij het ook van een esoterisch element. Op ‘The Interzone Mantras’ klinkt The Tea Party even herkenbaar als altijd, maar is de band teruggekeerd naar de essentie. Het materiaal ontstond ditmaal namelijk in de oefenruimte in plaats van de studio, wat een elementair rockalbum heeft opgeleverd zonder poespas. In Amsterdam praat Aardschok bij met de gentleman van de rock-’n-roll.
TOMAHAWK
RIFFS, BEATS EN HERHALING, THAT’S IT
René Vanes
„Ik werk graag met mensen samen die weten wat bezieling is, die alles voor de muziek over hebben”, aldus Mike Patton in een eerder interview. Tomahawk is niet de nieuwe Mr. Bungle of Fantômas en is ook niet zijn nieuwe project. Alle eer voor Tomahawk gaat naar mister Duane Dennison. Een gentleman met een culturele inslag. Een man die het als gitarist op zijn ijzeren gitaar ruim tien jaar naast de ongeleide dorpsgek David Yow in Jesus Lizard heeft uitgehouden. Tien jaar loodzware logge gitaarherrie als fundament voor de rust, de eenvoud en de structuren in Tomahawk. Duane, Mike Patton, John Stanier van Helmet en Kevin Rutmanis van de Melvins en The Cows hebben smerige bluesriffs gekoppeld aan brute kracht en traditionele Amerikaanse songs.
TEN
IN DE VOETSPOREN VAN THIN LIZZY EN RAINBOW?
Martien Koolen
‘Far Beyond The World’, Ten’s zesde studio-album, is na het toch iets teleurstellende ‘Babylon’, weer een klasse-CD. De songs klinken zoals in ‘The Name Of The Rose’-tijd en zijn ook weer duidelijk steviger uitgevallen. Bovendien heeft Gary Hughes deze keer gekozen om de mix te laten verzorgen door Tommy Newton (o.a. Ark, Helloween en Crystal Ball) in de Area 51 studio in Hannover. Vanwaar deze stap, Gary?
DRAGONLORD/TESTAMENT
EEN STUKJE HUISVLIJT VAN ERIC PETERSON
Metal Mike
Terwijl zanger Chuck Billy het wat rustiger aan doet om van z’n chemokuren te herstellen, gaat Testament-gitarist Eric Peterson in volle vaart verder. Naast een nieuw Testament-album (‘First Strike Still Deadly’) met opnieuw opgenomen materiaal van de eerste twee albums, heeft Eric ook een album met z’n project Dragonlord (‘Rapture’) uitgebracht. Op deze CD ontpopt hij zich tot een niet onverdienstelijke zanger. Hoogste tijd voor een belletje naar Sacramento.
WOLVERINE
WIL NAAR DE TOP
Martien Koolen
De Zweedse progmetalband Wolverine heeft met ‘The Window Purpose’ een prachtalbum afgeleverd. Ook de eerste mini-CD ‘Fervent Dream’ (1999) leverde goede kritieken op. In 1999 trad de band voor het eerst op buiten zijn geboorteland en wel tijdens het progpowerfestival in Nederland. Ook dit jaar was de band daar te bewonderen en speelde men ook nieuwe nummers; die door het publiek goed opgepikt werden. Nadat ik Stefan Zell vertel dat ‘The Window Purpose’ CD van de maand januari in Aardschok is geworden, flipt hij bijna uit…