20 Jaar Aardschok
In AMH 1/89, met een appetijtelijke Lita Ford op de voorkant, weer eens een hele pagina met CD-recensies. De elpee voert nog steeds de boventoon in hardrockland. Aan de vorm en inhoud van AMH verandert er dit jaar niet zoveel. Elke maand weliswaar kleine verbeteringen, maar die vallen pas echt op als je een half jaar verderop weer door AMH bladert.
In AMH 5/89 stapt Wim Baelus de redactie binnen. Hij neemt het death metalgenre onder zijn hoede. Zijn originele stijl en woordkeuze maken zijn artikelen tot de meest gehaatte en geliefde.
Op 29 april is er weer een Aardschokdag. Nu voor het eerst in de Arnhemse Rijnhal. De line-up mag gezien worden met onder andere Queensrÿche, House Of Lords, Leatherwolf en Vengeance, maar het bezoekersaantal (een kleine vijfduizend man) valt tegen. Te zware concurrentie van de Koninginnedag, die – omdat 30 april op een zondag valt – een dag vervroegd is.
Een dag later kunnen we naar Dortmund, omdat Metal Hammer haar vijfjarig bestaan viert. In AMH 6/89 valt het allemaal te lezen.
In AMH 7-8/89 staat natuurlijk een uitgebreid verslag van het vierde DOA-festival (15 mei, 22.000 bezoekers), maar voor de rest zijn er in 1989 geen schokkende zaken te melden. Behalve dan dat de computer begin ’89 bij AMH zijn intrede doet. De meeste artikelen worden zelf gezet, waardoor het aantal fouten door het Duitste bureau, dat de stroken tekst uitdraait, zienderogen vermindert.
In maart 1990 verhuizen AMH en ondergetekende naar het landelijk gelegen Son en Breugel, omdat we uit ons Eindhovense kantoor gegroeid zijn. In AMH 4/90 voor het eerst een stripverhaal, Igor de Metal Mastino getekend door Frans Mensink. Verder treedt Philip van Steenbergen tot AMH toe om de Belgische rubriek voor zijn rekening te nemen.
Midden 1990 staan er weer dames op de voorkant. Lita Ford is dat in mei, Doro in juni 1990, dat de vijftigste uitgave van de Aardschok/Metal Hammer-combinatie is en Vixen in juli met een verslag van Dynamo Open Air.
AMH 10/90 heeft een special over 10 jaar Aardschok. De voorkant is speciaal getekend door Derek Riggs, degene die ook het Iron Maiden-artwork maakt. ‘Eddie’ vermorzelt met een Metalen Hamer een grafsteen die, als ware er een Aardschok, uit elkaar valt.