Interview met Silhouette uit Nieuwegein

 

 

Dat Nederland in de loop der jaren veel goede muzikanten heeft voortgebracht, staat als een paal boven water. Of het nu in de hardrock,

heavy metal, thrash/death metal of prog/symfo hoek is maakt het allemaal des te mooier. Dat er sinds 2005 nog een band aan het

fermament staat is sinds hun laatste cd: Moods wel bewezen.

We spreken over een band die de naam: Silhouette heeft meegekregen. Een band vol muziekliefhebbers, die op een professionele manier
oude en nieuwe prog en symfo gebruiken als geen ander. Een mix van kayak, Yes, Genesis, Pink Floyd en het nieuwere van:

Marillion, IQ, Porcupine Tree, Spock’s Beard en Riverside om maar wat te noemen

 

 

– Hoe zijn jullie op de naam Silhouette gekomen en staat deze naam ergens voor?

 

DE NAAM IS BEDACHT DOOR ONZE GITARIST BRIAN DE GRAEVE DIE AL SINDS ZIJN JEUGD EEN BAND WILDE OPRICHTEN MET DIE NAAM. PERSOONLIJK VIND IK HET BEELD VAN EEN SILHOUET PASSEN BIJ DE MUZIEK DIE WE WILLEN MAKEN. VAN EEN SILHOUET ZIE JE DE OMTREK MAAR WAT HET PRECIES IS WEET JE NIET EN PRIKKELT JE VERBEELDING. IK WIL MET ONZE MUZIEK GRAAG DE VERBEELDING AANSPREKEN VAN DE LUISTERAAR.

– In 2007 hebben jullie de eerste release in eigen beheer uitgebracht met de titel: A Maze. Het album werd geproduceerd in de eigen studio van
Erik Laan (toetsenist van de band) Kun je iets vertellen over de productie in een eigen studio, hoe hebben jullie zelf de distributie geregeld en hoe werd deze schijf ontvangen door de pers?

 

WIJ ZIJN IN 2005 BEGONNEN ALS EEN STEL LIEFHEBBERS, ZONDER ILLUSIES EN PRETENTIES.  GAANDEWEG KREGEN WE DE GEEST,
ER ONTSTOND CHEMIE DIE ONZE AMBITIES DEED GROEIEN. BRIAN, DRUMMER JOS UFFING EN IKZELF HADDEN NUMMERS GESCHREVEN EN
VOORDAT WE HET WISTEN KLONKEN DIE ZO LEKKER IN DE OEFENRUIMTE DAT IK IN EEN GEKKE BUI ZEI: “ZULLEN WE EEN CD OPNEMEN”.
VOORDAT IK HET WIST WAREN WE AAN HET OPNEMEN BIJ MIJ THUIS EN DAT BLEEK MET HEDENDAAGSE COMPUTERTECHNIEKEN VERASSEND
EENVOUDIG. WE HEBBEN ER TOEN WAT GELD IN GESTOKEN, MOOI ARTWORK LATEN MAKEN EN DE CD IN EIGEN BEHEER UITGEBRACHT, GEPROMOOT
EN GEDISTRIBUEERD. TOT ONZE STOMME VERBAZING WAS ER VRAAG NAAR IN DE HELE WERELD, TOT IN JAPAN EN URUGUAY TOE. DE KRITIEKEN WAREN
VOORZICHTIG TOT HEEL POSITIEF. WEL WORD JE OOK INEENS VERGELEKEN MET GERENOMMEERDE BANDS MET GROTE BUDGETTEN, OOK QUA PRODUCTIE.
DAN BLIJKT A MAZE NIET MEE TE KUNNEN MET HEDENDAAGSE STANDAARDEN, MET NAME QUA MIXING EN MASTERING EN ZO. ACHTERAF GESPROKEN
HADDEN WE A MAZE OOK MOETEN LATEN PRODUCEREN DOOR IEMAND MET ERVARING. MAAR JA, WIJ HADDEN NIET VOORZIEN DAT SILHOUETTE ZO’N
VLUCHT ZOU NEMEN. EN DOOR ZO’N STAP TE NEMEN, RAAKT JE BAND INEENS IN EEN STROOMVERSNELLING. QUA COMPOSITIES STAAT A MAZE
OVERIGENS NOG ALTIJD, DAT BLIJKT OOK TELKENS UIT DE REACTIES VAN HET PUBLIEK ALS WE DE NUMMERS LIVE BRENGEN.

– In 2008 en 2009 is de band met een project begonnen dat uiteindelijk de titel: Moods kreeg. Het is een episch concept album, dat in totaal zo’n 78 minuten duurt. Kun je vertellen waarom jullie voor een concept album gekozen hebben en wat de strekking van het verhaal is?

 

MOODS IS GEBASEERD OP EEN AUTOBIOGRAFISCH VERHAAL VAN BRIAN, EEN ‘LOVE AT FIRST SIGHT’ STORY DAT LEIDDE TOT GROTE EMOTIONELE DIEPTE- EN
HOOGTEPUNTEN BIJ BRIAN, VERSCHILLENDE “MOODS” DUS. WE HEBBEN GEPROBEERD IN DE MUZIEK VIA THEMA’S EN VARIATIES DAAROP DEZE “MOODS” TOT
UITING TE LATEN KOMEN, ZODAT JE VERWIJZINGEN KRIJGT NAAR EMOTIES EN GEVOELENS DIE BIJ EEN ANDER DEEL VAN HET VERHAAL HOORDEN. VEEL VAN DIE TERUGKERENDE MELODIEEN, AKKOORDENREEKSEN EN THEMA’S ZIJN VERBORGEN, MAAR DAARMEE VOELT MOODS WEL ALS EEN HECHT GEHEEL, ECHT EEN CONCEPT ALBUM DUS.

– Hoe zijn jullie terecht gekomen bij het Zweedse label: Progress Records?

 

VIA GERRIT JAN BLOEMINK, ONZE BASSIST DIE VOOR ZIJN RADIOPROGRAMMA ‘SYMFOMANIA’ CONTACTEN HEEFT MET VERSCHILLENDE LABELS.
PROGRESS RECORDS WORDT GELEID DOOR EEN SYMPATHIEKE PROGRESSIVE ROCK LIEFHEBBER, HANSI CROSS. HIJ IS ZELF OOK MUZIKANT EN
DAT DRAAGT BIJ TOT HET WEDERZIJDS BEGRIP. WE HEBBEN HEM ONZE CD TOEGESTUURD EN BINNEN EEN PAAR DAGEN HAPTE HIJ.

– Het album Moods is geproduceerd en gemixed door Gerben Klazinga van de Nederlandse prog band Knights Area. Hoe zijn jullie in contact gekomen met Gerben?

 

IK BEN EEN FAN VAN KNIGHT AREA EN WAS ONDER DE INDRUK VAN DE PRODUCTIE VAN HUN ALBUMS. OP EEN ZEKER MOMENT HEB IK EEN MAILTJE GESTUURD EN GERBEN VOND HET LEUK OM EENS VERDER TE PRATEN. DAT HEBBEN WE GEDAAN EN HET KLIKTE ENORM. HIJ BEGRIJPT ONZE MUZIEK EN ONZE PASSIE EN IS VERDOMD HANDIG MET PRECIES AL DIE KNEEPJES VAN HET VAK DIE WIJ MISTEN.

– Hoe is het album Moods ontvangen door de pers en de fans?

 

DE ONVANGST WAS ZEER POSITIEF IN KRINGEN VAN PROGRESSIVE ROCK LIEFHEBBERS. ER WAS OOK VEEL MEER POSITIEVE AANDACHT VAN NEDERLANDSE MEDIA BINNEN HET GENRE, WE KREGEN ERKENNING VOOR DE SNELLE GROEI VAN SILHOUETTE. DE BETERE PRODUCTIE HIELP NATUURLIJK OOK. TOCH HEBBEN WE HET GEVOEL DAT MOODS MEER ERKENNING VERDIENT BUITEN DE BEPERKTE KRING VAN DE PROGRESSIVE ROCK EN EEN GROTER PUBLIEK ZOU KUNNEN AANSPREKEN.

foto album moods

– Hebben jullie na de release van Moods ook opgetreden of getoured?

 

WE HEBBEN ONS IN 2010 GECONCENTREERD OP HET VERBETEREN VAN ONZE LIVE ACT. WE HEBBEN REDELIJK WAT OPTREDENS GEGEVEN, O.A. IN DUITSLAND.
TIJDENS EEN ‘SPECIAL EVENING’ IN DE MEERN HEBBEN WE VOOR ONZE FANS DE GEHELE “MOODS’’ TEN GEHORE GEBRACHT, COMPLEET MET VIDEOSCREENS,
SAMPLES ETECERA. DAT WAS EEN GEWELDIGE ERVARING MET VEEL ENTHOUSIASTE REACTIES. MOODS IS EEN CONCEPT EN DIT VRAAGT OM EEN SOORT
TOTAALERVARING. ZULKE AVONDEN SMAKEN NAAR MEER. WE HEBBEN CONTACTEN IN ENGELAND, WAAR OOK BELANGSTELLING IS VOOR ENKELE OPTREDENS. WE WILLEN ZEKER NOG VEEL MEER GIGS DOEN.

– Kun je een tipje van de sluier geven wat de toekomst plannen zijn van de band met betrekking tot een evt. nieuw album, of concerten?

DE SONGS VOOR DE VOLGENDE CD ZIJN EIGENLIJK BIJNA ALLEMAAL GESCHREVEN EN OPNIEUW HEBBEN WE HET LUXE PROBLEEM DAT WE WAARSCHIJNLIJK
TE VEEL MUZIEK HEBBEN VOOR EEN CD. HET IS GEEN CONCEPTALBUM DEZE KEER. DE WERKTITEL VAN DE CD IS “ACROSS THE RUBICON’. DE RUBICON IS EEN
RIVIER IN ITALIE. ALS JE IN DE TIJD VAN JULIUS CEASAR DIE RIVIER OVERSTAK, WAS ER GEEN WEG TERUG, HET WAS EEN ‘POINT OF NO RETURN. VERSCHILLENDE VAN DE TRACKS GAAN OVER BESLISSINGEN MET DRAMATISCHE CONSEQUENTIES DIE NIET TERUG TE DRAAIEN ZIJN. WE ZIJN HEEL ENTHOUSIAST OVER HET MATERIAAL EN WE GAAN NOG MEER HET PROGRESSIEVE PAD BEWANDELEN MET DRIE OF VIER EPISCHE TRACKS VAN MEER DAN TIEN MINUTEN. WANNEER DE CD UITKOMT WETEN WE NOG NIET WAARSCHIJNLIJK EIND 2011 OF BEGIN 2012. DAT HANGT OOK EEN BEETJE AF VAN DE VORDEREINGEN VAN DE BOUW VAN MIJN OPNAMESTUDIO WAAR IK NU MEE BEZIG BEN. PROGRESS RECORDS WIL IN IEDER GEVAL GRAAG MET ONS VERDER. VERDER HOPEN WE WEER SAMEN TE WERKEN MET ANDERE MUZIKANTEN, ZOALS BIJVOORBEELD MET ALDO ADEMA, EX-GITARIST VAN EGDON HEATH EN SEVEN DAY HUNT, TWEE PRIMA NEDERLANDSE BANDS DIE HELAAS INMIDDELS NIET MEER BESTAAN. ALDO IS EEN MEESTERLIJKE GITARIST MET WIE WE AL EENS SAMEN HEBBEN GESPEELD TIJDENS HET PROGFARM FESTIVAL IN FRIESLAND. EN OP MOODS SPEELDE HIJ EEN PRACHTIGE GITAARSOLO. DAT SOORT GASTMUZIKANTEN ZULLEN WE OP ACROSS THE RUBICON NOG VEEL MEER OP GAAN ZOEKEN. IK WIL GRAAG OOK MEER ACOUSTISCHE INSTRUMENTEN ALS MONDHARMONICA’S, CELLO’S EN VIOLEN GEBRUIKEN IN PLAATS VAN SAMPLES. OOK DAAROM WILLEN WE EEN GOEIE OPNAMESTUDIO.

– Wat zijn jullie eigen favoriete artiesten of bands en welke zijn jullie voorbeelden?

 

ONZE SMAKEN VALLEN DEELS SAMEN, DEELS OOK NIET. WE HOUDEN ALLEMAAL VAN DE MUZIEK VAN MARILLION, GENESIS EN PINK FLOYD. PERSOONLIJK LUISTER IK OOK GRAAG NAAR MODERNE ACTS ALS AYREON, PORCUPINE TREE, DREAM THEATER, ANATHEMA EN RIVERSIDE. ZO HEEFT EEN IEDER ZIJN EIGEN VOORKEUREN. WAT WE GEMEEN HEBBEN IS EEN VOORLIEFDE VOOR MUZIEK WAARMEE EEN ARTIEST EEN VERHAAL VERTELT. MUZIEK MOET EEN ZIEL HEBBEN, EEN EMOTIE DIE NIET IN WOORDEN TE PAKKEN IS. DAT HOOR JE OOK IN DE MUZIEK VAN SILHOUETTE.

 

– Waar kunnen lezers jullie cd’s en andere items bestellen van de band?

 

VIA ONZE WEBSITE WWW.SILHOUETTEBAND.NL OF JE KUNT EEN MAILTJE STUREN NAAR INFO@SILHOUETTEBAND.NL

– Hebben jullie een laatste woord voor de lezers van de aartdschok online: www.aardschok.com of iets wat je kwijt wilt, hier heb je de ruimte daarvoor.

 

WAT IK AL ZEI: HOEWEL WE PROGRESSIVE ROCK MAKEN, MERKEN WE DAT OOK BUITEN DAT GENRE ONZE MUZIEK  GEWAARDEERD WORDT, OOK DOOR METAL LIEFHEBBERS. DUS: PROBEER HET EENS.

Gegroet, Heiko/Acidos