In de Aardschok van November 2009 lees je alles over:
WITHIN TEMPTATION KOMT OP ADEM — GAMA BOMB — HET ROMMELT IN — ARCH ENEMY — SLAYER — KATATONIA — DANGER DANGER — REDEMPTION — HOUSE OF LORDS — WINGER — EPICA — KNIGHT AREA — LYNYRD SKYNYRD — ALL FOR NOTHING — ZERO MENTALITY — TEENAGE BOTTLE ROCKET — STRIKE ANYWHERE — MAXIMUM PENALTY — LEVEN EN STERVEN VOOR — THE 11TH HOUR — FU MANCHU — W.A.S.P. — MARDUK — VAN ROCKGOD TOT PUBER — MARIONETTE — SHADOWS FALL — HOLLENTHON — NILE — HYPOCRISY — BARONESS — AUSTRIAN DEATH MACHINE
WITHIN TEMPTATION KOMT OP ADEM
Na het uitbrengen van de ‘Black Symphony’-DVD en een uitverkochte theatertoer eind vorig jaar, besloot Within Temptation even wat gas terug te nemen. “Tijd voor onszelf hadden we heel hard nodig”, aldus frontvrouw Sharon den Adel. Inmiddels is de draad voorzichtig weer opgepakt. Op 2 november verschijnt het livealbum ‘An Acoustic Night At The Theatre’, en er wordt gewerkt aan songs voor een nieuw studioalbum. Volgens welingelichte bronnen zou dit wel eens de laatste plaat van Within Temptation kunnen worden. Het woord is aan Den Adel zelf.
GAMA BOMB
GRATIS EN VOOR NIKS
Sinterklaas komt dit jaar een maand eerder. Vanaf 5 november kan namelijk iedereen het derde album van de Ierse thrashformatie Gama Bomb downloaden en wel helemaal gratis! Vanuit de studio verschaft frontman Philly Byrne met een dik aangezet Iers accent uitleg over de merkwaardige distributie van ‘Tales From A Grave In Space’.
HET ROMMELT IN
RAMMSTEIN
De nieuwe CD ‘Liebe Ist Für Alle Da’ bewijst dat er nog altijd leven zit in het Duitse spektakelorkest Rammstein. Alleen: hoe lang nog? Eerder dit jaar lekten berichten uit dat het tijdens de opnamen van het album in de band af en toe hevig stormde. Een openhartig gesprek over ego’s, grappen en ambities met drummer Christoph ‘Doom’ Schneider. In Berlijn, waar anders?!
ARCH ENEMY
JONG GELEERD…
Sinds de release van ‘Wages Of Sin’ (2001) staat er geen rem meer op Arch Enemy. Met de komst van brullerina Angela Gossow heeft het Zweedse gezelschap zich in rap tempo ontwikkeld tot een van de leiders in het melodieuze segment van de death metal. Het geesteskind van ex-Carcass-gitarist Michael Amott kent echter een langere geschiedenis. Met de voormalige vocalist Johan Liiva (Axelsson) leverde het gezelschap voorafgaand aan ‘Wages…’ drie albums af, die steeds verder verdrongen werden door nieuw werk. Anno 2009 komt daar een einde aan; ‘The Root Of All Evil’ herbergt de beste oude tracks in een heropgenomen versie. Aardschok spreekt met het meesterbrein Michael Amott.
SLAYER
HET TIENE GEBOD VAN KERRY KING
De thrashkoningen uit Los Angeles staan op het punt om hun nieuwe CD los te laten op de mensheid. Aardschok had het voorrecht deze nieuwe plaat al te kunnen beluisteren en Slayer-boegbeeld Kerry King vragen te stellen over het nieuwe album, eventuele gewetensbezwaren en diverse hardnekkige geruchten. Het kost de mensen van SonyBMG weliswaar de nodige moeite om een goede telefoonverbinding met de dichtgetatoeëerde gitarist tot stand te brengen, maar ruim na middernacht is het dan eindelijk zover. ‘World Painted Blood’, het inmiddels tiende studioalbum van Slayer, wordt voor een groot deel gekenmerkt door snoeiharde, razendsnelle nummers, waarvan sommige sterk doen denken aan het oude werk van de band. Op de tweede helft van de plaat treffen we echter ook wat moderner klinkend spul aan, maar ik ben in eerste instantie toch benieuwd of Slayer bewust een terugkeer naar de oude stijl voor ogen had. Een vrolijke en uiterst spraakzame Kerry King boort deze veronderstelling direct de grond in?
KATATONIA
LICHT IN DE DUISTERNIS
‘Night Is The New Day’ is Katatonia’s meest ambitieuze werkstuk tot nu toe. Een buitengewoon melancholieke en meeslepende plaat, waarop het gebruik van keyboards niet wordt geschuwd. De muziek bevat zo veel lagen dat tijdens iedere luisterbeurt nieuwe details te ontdekken zijn. Net als zijn voorganger ‘The Great Cold Distance’ uit 2006 is ook ‘Night Is The New Day’ een maatschappijkritisch album geworden. Zanger Jonas Renske en zijn mannen zijn anno 2009 nog altijd niet gelukkig met de staat van de wereld.
DANGER DANGER
DE DAGELIJKSE GEVECHTEN BINNEN EEN BAND
Danger Danger behoort eind jaren tachtig tot de top van de Amerikaanse AOR/hairmetalscene. Het titelloze debuut en opvolger ‘Screw It’ zijn toppers binnen het genre, maar daarna komt er, mede door het veranderende muzikale klimaat, de klad in, en wordt zanger Ted Poley vriendelijk verzocht te vertrekken. Zo’n zestien jaar later ligt er ineens een nieuwe CD in de winkels met op zang? Ted Poley. Oprichter, bassist en producer Bruno Ravel praat ons bij vanuit New York en maakt van zijn hart geen moordkuil.
REDEMPTION
HAAGSE HOPJES EN MUZIKALE INTELLIGENTIE
‘Snowfall On Judgement Day’, het onlangs verschenen vierde album van de Amerikaanse progressieve metalband Redemption is een meer dan uitstekende plaat. Gitarist/toetsenist Nicolas Van Dyk, die in het dagelijks leven directeur van een groot entertainmentbedrijf is, en in zijn jeugd al een bedreven klassiek pianist bleek, begon bijna tien jaar geleden aan zijn uitdagende hobby. Overtuigd van zijn eigen compositorische talenten wist hij gerenommeerde muzikanten als zanger Ray Alder (Fates Warning) en gitarist Bernie Versailles (Agent Steel) aan zich te binden en het gezelschap werd in progkringen dan ook al gauw opgemerkt. Het voorgaande album ‘The Origins Of Ruins’ (2007) zorgde al voor de nodige aandacht, maar Van Dyk meent dat met het nieuwe album de vruchten echt geplukt kunnen gaan worden. Aardschok praat bij met de veertigjarige muzikant en kan het niet laten om als eerste te vragen of hij soms van Nederlandse afkomst is. Er weerklinkt direct een enthousiast geluid aan de andere kant van de telefoon.
HOUSE OF LORDS
UITGEDROOMD
In 1989 lanceerde het Amerikaanse House Of Lords zijn fenomenale titelloze debuut. Onder toeziend oog van mentor Gene Simmons zorgden de kolossale sound, de topmuzikanten en een droomzanger voor pure magie. Twee albums later werd de band echter genadeloos onderuit gehaald door verandering in het muziekklimaat, genaamd grunge. In 2000 hervond de groep zich, eerst in de originele line-up, later met een gewijzigde bezetting. Onlangs verscheen ‘Cartesian Dreams’, waarop House Of Lords als vanouds vlamt. Aardschok belt met het enige originele bandlid, frontman James Christian.
WINGER
ALTIJD EEN GOED OOR VOOR MELODIE
Zanger/bassist Kip Winger is een bezig baasje. Afgelopen jaar verscheen zijn soloplaat ‘From The Moon To The Sun’ en nu ligt de vijfde CD van zijn band Winger in de winkels. Binnenkort komt de man met zijn band naar Europa om ‘Karma’ te promoten, maar wij bellen hem in een hotel in Brazilië, waar hij bezig is aan een solotoertje. Het woord is aan Kip Winger.
EPICA
“TIEN KEER HARDER, MELODIEUZER, COMPLEXER EN RAUWER”
Wie de tijd neemt voor het nieuwe Epica-album ‘Design Your Universe’ zal ontdekken een waar meesterwerkje in handen te hebben. Het klinkt vreselijk cliché, maar de band heeft zichzelf echt overtroffen. Alles waar Epica voor staat – epische, bombastische stukken, gevoelige ballads, death metalpassages, prachtige zang, koorpartijen, fenomenaal drumwerk, pakkende melodieën en heerlijke grunts – is zó perfect samengevoegd, dat het een haast magische plaat heeft opgeleverd. Het kan niet anders dan dat dit de definitieve doorbraak van Epica betekent. De band is er in ieder geval helemaal klaar voor. Aardschok sprak uitgebreid met componist/gitarist/grunter Mark Jansen. Ook toetsenist Coen Janssen en zangeres Simone Simons doen een duit in het zakje.
KNIGHT AREA
SCHIJF VAN VIJF
Knight Area staat al dik vijf jaar garant voor een gezonde portie Hollandse, neoprogressieve kost met een stevige beet. Aanvankelijk gestart als een studioproject van toetsenist Gerben Klazinga, groeide dit initiatief, na het goed ontvangen debuut ‘The Sun Also Rises’ (2004), snel uit tot een volwaardige, zevenkoppige band. Drie jaar later volgde het eerste echte groepsalbum ‘Under A New Sign’, en nu presenteert het inmiddels tot vijf leden afgeslankte Knight Area zijn derde langspeler ‘Realm Of Shadows’. Zanger Mark Smit laat er zijn licht over schijnen.
LYNYRD SKYNYRD
ONVERSLIJTBAAR
Met “Still Unbroken”, de eerste single van het gloednieuwe album ‘God & Guns’, slaat Lynyrd Skynyrd de spijker op de kop. Want ondanks alle tegenslag zijn deze southern rockveteranen allerminst gebroken. De omstandigheden waaronder het veertiende officiële studioalbum tot stand kwam waren echter allesbehalve zorgeloos. Gedurende het opnameproces verloor de band immers toetsenist van het eerste uur Billy Powell. Daarnaast liet ook voormalig bassist Ean Evans het leven. Opnieuw een aantal mokerslagen na de eerdere verliezen van gitarist Hughie Thomasson en bassist Leon Wilkeson. Om van de dramatische vliegtuigcrash uit 1977 nog maar te zwijgen. Het noodlot blijft dus rondwaren in het Skynyrdkamp, maar Lynyrd zou Skynyrd niet zijn als het uit deze tegenslagen niet juist extra inspiratie putte. En zo geschiedde.
ALL FOR NOTHING
HOOP, VERDRIET EN PASSIE
Het Rotterdamse All For Nothing is hard op weg een belangrijke band te worden in hardcoreland. Met het album ‘Can’t Kill What’s Inside’ uit 2007 en de EP ‘Solitary’ uit 2008 wist de band al te overtuigen, maar voor de tweede full-length ‘Miles & Memories’ is een diepe buiging op zijn plaats. Het album ademt een volwassenheid die je zelden hoort bij een Europese band. Frontvrouw Cindy is dan ook erg trots.
ZERO MENTALITY
GEEN BEPERKINGEN!
Zero Mentality staat bekend als de absolute smaakmaker van de Duitse hardcorescene. ‘In Fear Of Nothing’ was nog gemakkelijk af te doen als een CD met een duidelijke mix van metal en hardcore, maar het nieuwe album ‘Black Rock’ is moeilijker te omschrijven. Zero Mentality’s sound is namelijk totaal op zijn kop gezet. Zanger Ben Fink weet dat de nieuwe groeidiamant een risicovolle zet is, maar heeft gewoon zijn hart gevolgd.
TEENAGE BOTTLE ROCKET
DE NIEUWE RAMONES?
De onlangs uitgekomen (derde) CD ‘They Came From The Shadows’ zal voor de Europese doorbraak van Teenage Bottle Rocket gaan zorgen. De heerlijk smeuïge, melodieuze punkrock is namelijk gemakkelijk te verteren en de sarcastische teksten toveren een ferme glimlach op het gezicht. Gitarist/zanger Ray Carlisle is tevreden met de nieuwe deal met Fat Wreck Cords.
STRIKE ANYWHERE
TIEN JAAR EN BETER DAN OOIT!
Strike Anywhere viert dit jaar zijn tienjarig jubileum en als bekroning op die prachtige jaren verschijnt het vierde studioalbum ‘Iron Front’. Na schitterende albums als ‘Change Is A Sound’ (2001), ‘Exit English’ (2003) en ‘Dead FM’ (2006) is het haast onvoorstelbaar dat de nieuwe CD de beste tot nu toe is. Strike Anywhere is zowel op als naast het podium altijd vriendelijk, zowel tegen pers als fans; van enige arrogantie is nooit sprake. Frontman Thomas Barnett legt uit waarom.
MAXIMUM PENALTY
LEVE DE CRISIS!
Maximum Penalty is met zijn groovende hardcore altijd een buitenbeentje geweest in de scene. Waar vele bands uit de jaren tachtig kozen voor agressie, opteerde deze band juist voor melodie. Toen enkele jaren geleden iedereen dacht dat Maximum Penalty niet meer bestond, werkte de band in de oude bezetting in het geheim aan ‘Life & Times’. Dit album is nu eindelijk uitgekomen en het moet gezegd worden dat het een van Maximum Penalty’s betere CD’s is. Zanger Jim Williams merkte jaren geleden dan ook al dat de bevlogenheid en vreugde terug was in de band.
LEVEN EN STERVEN VOOR
THE BLACK DAHLIA MURDER
Een van de hardst werkende, meest gedreven bands in de extreme metal is zonder meer The Black Dahlia Murder. De Amerikaanse moderne death metalheads zijn acht à negen maanden per jaar op toer. Vakantie houden is niet aan ze besteed. Want: er moet nieuwe muziek gemaakt worden, er moeten grenzen verlegd worden en de fans moeten ze live aan het werk kunnen zien. Zanger Trevor Strnad: “We zijn allemaal jongens die willen leven en sterven voor de band.”
THE 11TH HOUR
ED WARBY’S MELANCHOLIEKE MEESTERWERK
De Rotterdammer Ed Warby is al decennia een drummer extraordinair; bekend in Nederland en ver daarbuiten. De laatste jaren blijkt hij echter nog meer talenten te hebben. Zo lanceert Warby dit najaar met The 11th Hour zijn eigen doomproject. Het is een onderneming waar hij enorm in investeerde, zowel muzikaal als emotioneel.
FU MANCHU
ALWééR DE BESTE PLAAT GEMAAKT
Fu Manchu stond begin jaren negentig aan de wieg van het stonertijdperk. Sindsdien is de band bijna non-stop op tournee geweest. Als Scott Hill, zanger, gitarist en boegbeeld van de band, en zijn kompanen al een keer thuis in Californië zitten, kun je er de klok op gelijkzetten dat er een nieuw album aankomt. ‘Signs Of Infinite Power’ is inmiddels het tiende en is zoals gebruikelijk weer gevuld met vertrouwd klinkende stonerrock die bol staat van de fuzz-geluiden. Vanuit Californië belt Hill met Aardschok om het nieuwe album kracht bij te zetten.
W.A.S.P.
UITVERKOREN
‘Fuck like a Beast!’ Ooit schreeuwde W.A.S.P.-frontman Blackie Lawless (Steven Duren) vol overgave zijn sexueel geladen teksten in de microfoon. Vijfentwintig jaar na de beruchte single is er echter een hoop veranderd. De perversiteit en de glamrock behoren inmiddels grotendeels tot het verleden, het ontembare ‘wild child’ uit de jaren tachtig heeft zijn wildste haren verloren. Hoewel de line-up allesbehalve stabiel is geweest sinds 1982, heeft W.A.S.P. geen moment stil gelegen. Binnenkort brengt het gezelschap dan ook zijn veertiende studioalbum uit, ‘Babylon’ getiteld. De losbandigheid van weleer is daarop vervangen door een serieuze politieke boodschap, een belangrijke waarschuwing voor burgers in Amerika en Europa. Het woord is aan de ex-shockrocker, nu profeet, Blackie Lawless.
MARDUK
OP VOLLE OORLOGSSTERKTE
Het Zweedse Marduk behoort al sinds jaar en dag tot de grootste black metalbands die er bestaan. De band is met ‘Wormwood’ al toe aan het elfde album, waarop de sterke lijn van het vorige album ‘Rom 5:12’ wordt doorgetrokken. Gitarist Morgan Steinmeyer Håkansson is het enige overgebleven lid van de originele bezetting. Hij beantwoordt in een ontzettend rap tempo alle vragen.
VAN ROCKGOD TOT PUBER
MARTIN VAN DRUNEN (ASPHYX/HAIL OF BULLETS)
Martin van Drunens all-starband Hail Of Bullets heeft de hele death metalscene naar adem doen snakken, en ook de terugkeer van zijn andere band Asphyx is een enorm succes. Hoogste tijd om de 43-jarige ‘puber’ aan ons spervuur te onderwerpen.
MARIONETTE
DE STRIJD TEGEN DE ZWIJNEN!
Marionette bewees vorig jaar met het indrukwekkende debuutalbum ‘Spite’ dat er nog wel degelijk spannende dingen gebeuren in Zweden. De snoeiharde melodieuze death metal deed een beetje denken aan de eerste twee albums van Soilwork (van vóór de toevoeging van cleane zang), maar dan nog veel feller. Anderhalf jaar later is de opvolger al uit. ‘Enemies’ is in alle opzichten een flinke stap voorwaarts en het moet raar lopen als deze band geen mooie toekomst tegemoet gaat.
SHADOWS FALL
EINDELIJK GELD VERDIENEN
Met het uitbrengen van het zesde studioalbum, ‘Retribution’ heeft Shadows Fall een forse verandering doorgevoerd. Het melodieuze thrashgezelschap uit Massachusetts heeft het grote Atlantic Records verlaten en een eigen label opgericht. Brulboei Brian Fair legt Aardschok uit waarom.
HOLLENTHON
GRENZELOOS
Hollenthon is helemaal terug. Het Oostenrijkse symfonische metalgezelschap van ex-Pungent Stench-gitarist Martin Schirenc kwam na de releases van ‘Domus Mundi’ (1999) en ‘With Vilest Of Worms To Dwell’ (2001) op een laag pitje te staan wegens andere verplichtingen. Vorig jaar verscheen na een onderbreking van zeven jaar eindelijk het langverwachte ‘Opus Magnum’, met de belofte dat een nieuwe release binnen zeven jaar zou volgen. Die belofte wordt nu al ingelost met de binnenkort te verschijnen MCD ‘Tyrants And Wraiths’. Aardschok spreekt met de sympathieke frontman over de terugkeer en toekomst van ‘zijn’ Hollenthon.
NILE
NIET TOEGEVEN AAN DE VERLEIDING
De combinatie van brute technische death metal en spannende Egyptische geluiden was iets meer dan tien jaar geleden voor Nile een gouden greep. Het gezelschap uit de Amerikaanse staat South Carolina ontwikkelde zich in sneltreinvaart tot een van de bekendste death metalbands en heeft binnen de scene nog altijd een benijdenswaardige status. Omdat de band zelf ook wel inzag dat zijn bijzondere concept niet eindeloos houdbaar was, begon Nile zich op zijn vorige twee platen al geleidelijk meer op de riffs te concentreren. Het is een ontwikkeling die ook op de nieuwe CD ‘Those Whom The Gods Detest’ doorzet. Op de CD staan naast typische razendsnelle en drukke blastnummers bovendien veel log dreunende, langzamere nummers met een prachtige, bezwerende uitwerking.
HYPOCRISY
WEG VAN DE PIJN
Eindelijk, Hypocrisy is terug. En hoe! Frontman Peter Tägtgren richtte zich na het uitstekende ‘Virus’ uit 2005 enkele jaren op zijn soloproject Pain, waarmee hij twee albums na elkaar uitbracht, alvorens zijn aandacht weer naar Hypocrisy te verleggen. ‘A Taste Of Extreme Divinity’ is het elfde en waarschijnlijk beste album van de Zweden tot op heden.
BARONESS
VERBETERING DOOR VERANDERING
Het progressieve sludge-gezelschap Baroness keert twee jaar na het succesvolle debuutalbum ‘The Red Album’ terug met een nieuwe klapper: ‘The Blue Record’. Ondanks de simpele titels mogen de releases van deze Amerikanen zeker niet onderschat worden. Met het artistieke multitalent John Baizley als drijvende kracht is Baroness zich in een rap tempo aan het ontwikkelen richting het niveau van gevestigde namen als Mastodon en Kylesa. Aardschok spreekt met de zanger/gitarist/ontwerper over zijn passie: het creëren van kunst.
AUSTRIAN DEATH MACHINE
AHHNOLD FOR PRESIDENT!
Wat twee jaar geleden quasi als grap begon, is uitgegroeid tot een serieus project. Austrian Death Machine van As I Lay Dying-zanger Tim Lambesis overtuigt namelijk andermaal met de zeer geslaagde tweede CD ‘Double Brutal’. Hierbij wordt Arnold Schwarzenegger – de voormalige Wiener Sängerknabe, Mr. Universe, Hollywood-acteur en tegenwoordig zelfs gouverneur van Californië – stelselmatig in het ootje genomen. Aardschok praat hierover met het muzikale multitalent Lambesis, die kennelijk een ochtendmens is en om negen uur ’s ochtends al zeer gedisciplineerd een aantal interviews afwerkt.