In de Aardschok van Januari/Februari 2011 lees je alles over:
HEAVEN & HELL — LEGION OF THE DAMNED — MERCENARY — MR. BIG — THE DAMNED THINGS — TANKARD — TURISAS — SIRENIA — DESTRUCTION — STRATOVARIUS — YNGWIE MALMSTEEN — RAVEN — ABORYM — BLUTMOND — BELPHEGOR — EKTOMORF — HATE — THE VERY END — MALRUN — TIMES OF GRACE — DISTURBED — CAULDRON — ROGER MIRET AND THE DISASTERS — TOWERBLOCKS — MESSENGERS — SMOKE OR FIRE — BONECRUSHER
HEAVEN & HELL
HET EINDE VAN EEN TIJDPERK
Dé gebeurtenis van 2010 was zonder enige twijfel de dood van Ronnie James Dio. Op 16 mei blies de Amerikaan zijn laatste adem uit, nadat hij een maandenlange strijd tegen maagkanker verloren had. De hardrock- en metalwereld ontviel daarmee de beste zanger die het ooit gekend had. Uit de talloze reacties die zijn dood losmaakte, bleek dat Ronnie James Dio ook alom beschouwd werd als een van de beminnelijkste mensen die er ooit in deze aardbol rondliep. Naar aanleiding van het verschijnen van de CD en DVD ‘Neon Nights – Live At Wacken’ kijkt gitarist Tony Iommi nog een keer terug op zijn jaren aan de zijde van de kleine geweldenaar.
LEGION OF THE DAMNED
DE REGELMAAT DOORBROKEN
Legion Of The Damned was behept met een mooie voorspelbaarheid. Jaarlijks ging de Limburgse band met producer Andy Classen de studio in, om steevast terug te keren met een album vol dodelijke thrash. De rest van de tijd speelde Legion Of The Damned in binnen- en buitenland de zalen plat. Die regelmaat bezorgde de band de afgelopen jaren veel erkenning. Toch voelde het gezelschap de drang het eens over een heel andere boeg te gooien. ‘Descent Into Chaos’ is daarvan het resultaat. Zanger Maurice Swinkels licht dat besluit toe.
MERCENARY
MEER MANS MET MINDER MAN
Op bijna elk album van het Deense Mercenary kent de band een andere samenstelling. Ook het in februari 2011 te verschijnen ‘Metamorphosis’. Broers Mikkel en Morten Sandager en drummer Mike Park stapten bij aanvang van het schrijfproces al op wegens smaakverschillen. Met de nieuwe slagwerker Morten Løwe in de gelederen gaat de band verder als kwartet. Aardschok vloog naar Kopenhagen voor een luistersessie en sprak met zanger/bassist René Pedersen.
MR. BIG
GEVLEUGELDE VARKENS
Begin jaren negentig schopte Mr. Big het tot wereldroem dankzij de hits “To Be With You” en “Wild World”. Zo snel als het succes zich aandiende, was het echter ook weer verdwenen. Het einde van de band, in 2002, was dan ook bepaald geen voorpaginanieuws. In 2009 kwam het gezelschap weer bij elkaar. Puur voor de muziek, aldus drummer Pat Torpey. Nu is er zelfs een nieuw studioalbum: ‘What If?’.
THE DAMNED THINGS
TRIOOTJE GITAAR
Eén van de opvallendste samenwerkingsverbanden dit jaar komt op naam van The Damned Things. Met leden van Anthrax (de gitaristen Scott Ian en Rob Caggiono), Everytime I Die (zanger Keith Buckley) en Fall Out Boy (gitarist Joe Trohman en drummer Andy Hurley) verwacht je misschien een soort van emo-metal, maar niets is minder waar. The Damned Things levert met ‘Ironiclast’ een CD af die zwaar beïnvloed is door classic rockbands van weleer, met Thin Lizzy als prominentst hoorbare. Scott Ian vertelt hoe het zo gekomen is.
TANKARD
GEEN VEERTIEN IN EEN DOZIJN
Ze zijn al bijna dertig jaar een vaste waarde in de Duitse thrash metalscene. Waar hun collega’s van Kreator, Sodom en Destruction – de Grote Drie van de Teutoonse thrash – wereldwijd doorbraken, bleef Tankard echter vooral een goedbewaard geheim, voorbehouden aan een kleine schare trouwe fans. Zanger Andreas Geremia, alias Gerre, heeft er nooit mee gezeten. Wat hij belangrijker vindt, is dat de Frankfurters altijd hun eigen ding hebben gedaan. Dat doen ze op hun veertiende album opnieuw, maar natuurlijk gaat ook een veteranenband als Tankard met zijn tijd mee. Op ‘Vol(l)ume 14’ horen we dus old-school thrash met een moderne sound.
TURISAS
VECHT OP NIVEAU
Turisas is sinds de release van ‘Battle Metal’ (2004) niet meer weg te denken uit de metalwereld. Samen met onder andere Finntroll en Korpiklaani baande de Finse formatie de weg voor een (her)opleving van de folkmetal, al distantiëren de heren (en dame) zich inmiddels van die benaming. En terecht. Met ‘The Varangian Way’ (2007) lieten de Finnen al zien voorbij de kaders van het folkgenre te opereren en in februari 2011, bijna vier jaar later, is het tijd voor de volgende stap. Aardschok blikt met zanger/frontman Mathias Nygård alvast vooruit naar het nieuwe album ‘Stand Up And Fight’.
SIRENIA
STILSTAND IS VOORUITGANG
Het vijfde album van Sirenia is bijzonder. Niet omdat de band op ‘The Enigma Of Life’ een andere weg is ingeslagen, integendeel zelfs, maar het is de eerste Sirenia-CD waaraan dezelfde frontvrouw als op de voorgaande plaat heeft meegewerkt. Daarnaast is het de eerste Sirenia-schijf die frontman Morten Veland niet alleen zelf heeft geschreven en geproduceerd, maar ook gemixt. Hij ziet ‘The Enigma Of Life’ dan ook als zijn meest persoonlijke album tot nu toe.
DESTRUCTION
ALLEEN DE TOEKOMST TELT
Een paar jaar terug runde hij nog een pizzeria en hield hij zich daarnaast nog een beetje bezig met Destruction. Ondertussen staat de band weer zo’n honderd à honderdenvijftig keer per jaar op de planken en is Destruction wederom een fulltime bezigheid geworden voor bassist/zanger Marcel Schirmer, beter bekend onder de naam Schmier. Met een sterke nieuwe CD in het verschiet – medio februari verschijnt ‘Day Of Reckoning’ – gaat Destruction er in 2011 weer met volle kracht tegenaan. Aardschok sprak met Schmier over de toekomst van Destruction, maar ook over de toestand van thrash metal in het algemeen; een genre dat dit jaar dan toch eindelijk de definitieve comeback lijkt te hebben gemaakt.
STRATOVARIUS
OUDE HONDEN EN NIEUWE KUNSTJES
Stratovarius kroop vijf jaar geleden door een diep dal. De Finse power metalband was daarin verzeild geraakt dankzij het grillige gedrag van de even geniale als gekke gitarist Timo Tolkki. Na diens tumultueuze vertrek leek het vijftal in rustiger vaarwater terecht te komen. Onlangs diende zich echter een nieuw drama aan, maar de band is vastbesloten ook hier het hoofd aan te bieden. ,,Het gaat net weer goed met de band”, aldus zanger Timo Kotipelto. ,,We laten ons dit niet weer afpakken.”
YNGWIE MALMSTEEN
GEÏNSPIREERDE INSPIRATOR
De muzikale kwaliteiten van Yngwie Malmsteen zijn boven alle twijfels verheven. De Zweed wordt zelfs gezien als voorbeeld van een hele generatie nieuwe, neoklassieke gitaristen. Als persoon is hij meer omstreden, vanwege zijn onvoorspelbare gedrag en veronderstelde arrogantie. Tijdens het telefoongesprek met Aardschok blijkt hiervan echter niets en is hij juist uiterst ontspannen, vriendelijk en spraakzaam. Aanleiding voor het gesprek is zijn nieuwe CD ‘Relentless’, de tweede met zanger Tim ‘Ripper’ Owens en de derde binnen drie jaar op zijn eigen platenlabel Rising Force Records.
RAVEN
WIPED OUT
In de hoogtijdagen van de New Wave Of British Heavy Metal, tussen 1981 en 1983, leverde het uit Newcastle afkomstige Raven een drietal invloedrijke spektakelstukken af, waarvan ‘Wiped Out’ de tweede was. Ofschoon de vormgevers er zelf geen cent aan hebben overgehouden verdient deze granieten brok metal absoluut zijn plek in onze orde der Klassiekers. Dertig jaar geleden was Raven immers een baanbrekende act, die in de klassieke bezetting (de broertjes John en Mark Gallagher op zang/bas en gitaar, en drummer Rob ‘Wacko’ Hunter) toonaangevende muziek maakte. Hun adrenalineverhogende stijl was in die tijd bijzonder origineel en de albums, en dan met name ‘Wiped Out’ uit 1982, worden alom als mijlpalen van het pré-thrashtijdperk gezien. Een half mensenleven later weet Aardschok de gebroeders Gallagher te porren voor een exclusieve terugblik op die roemruchte periode.
ABORYM
NON-COMMERCIëLE ELECTRO BLACK
Het Italiaans/Noorse Aborym kunnen we na het onlangs verschenen zesde album ‘Psychogrotesque’ gerust als een vaste waarde binnen de extreme metalscene bestempelen. De band heeft altijd garant gestaan voor een eigen geluid, dat gewaardeerd door velen en gehaat door sommigen. Aardschoks vragen worden beantwoord door de gehele band: bandleider Malfeitor Fabban, gitarist Hell:I0:Kabbalus en drummer Bård G. ‘Faust’ Eithun. Aangezien eerstgenoemde de enige overgeblevene is uit de originele line-up van 1992, vragen we hem om te beginnen naar een bandhistorie.
BLUTMOND
MOMO IN DE GROTE STAD
Nadat het Zwitserse Blutmond in 2006 zijn debuutalbum ‘Endzeit’ uitbracht, knaagde er iets bij de band. De begintwintigers waren niet blij met hun standaard jaren negentig-black metalaanpak, die volgens gitarist Totenstille (alias John) vaak met Setherials ‘Nord?’ werd vergeleken. De koppen werden daarom bij elkaar gestoken, er sneuvelden enkele, er kwamen wat nieuwe koppen bij, en toen was er opeens ‘Thirteen Urban Ways 4 Groovy Bohemian Days’: een van de interessantste releases van dit jaar.
BELPHEGOR
SERIEUZER DAN OOIT
Terwijl de gemiddelde band na ruim vijftien jaar en acht albums voorzichtig aan afbouwen begint te denken, besluit Belphegor het voor het negende album eens over een heel andere boeg te gooien. Het resultaat is ‘Blood Magick Necromance’, een album met een veel professionelere sound en relatief lange nummers met kop, staart en diepgang. Het is een bewuste stap, geeft vocalist/gitarist/bandleider Helmuth Lennart toe.
EKTOMORF
METAL ALS THERAPIE
‘Redemption’ is de negende plaat van het Hongaarse Ektomorf. Zanger, gitarist en oprichter Zoltan ‘Zoli’ Farkas heeft een zware tijd achter de rug, maar dat heeft wel geresulteerd in de beste CD van Ektomorf tot nu toe.
HATE
RADICAAL PROGRESSIEF
De zevende studiorelease van de Poolse death metalband Hate, ‘Erebos’, is donker, boosaardig, zwaarbeladen en heavy. Tegelijkertijd levert de groep rond Adam ‘ATF Sinner’ Buszko een plaat af vol dynamiek, gelaagdheid en frisse stijlwendingen. De overtreffende trap van voorganger ‘Morphosis’ is bovendien tot in de puntjes uitgedacht.
THE VERY END
TERUG NAAR AF
De Duitse melodieuze death/thrashformatie The Very End leverde twee jaar geleden een dijk van een debuut af met ‘Vs. Life’. De promo’s waren amper verstuurd toen hun label SPV failliet ging. Het veelbelovende album, dat nog net niet uit was, was daarmee gedoemd stof te happen in een magazijn. Met de uitstekende opvolger ‘Mercy & Misery’ krijgt de band uit Essen een tweede eerste kans. De goedgebekte zanger Björn Gooßens staat Aardschok te woord.
MALRUN
TOEKOMSTMETAL
Het vijfkoppige Malrun is de nieuwe belofte van Denemarken, het kleinste Scandinavische land waar in het verleden al klinkende namen als Mercyful Fate, King Diamond, Pretty Maids, Beyond Twilight, Volbeat, Mercenary en Raunchy de grondvesten van menig huishouden deed schudden. De schrijvende pers is laaiend enthousiast over Malruns debuut ‘Beauty In Chaos’, een album vol vette, melodieuze gitaarriffs, geweldig zangwerk en verdomd pakkende refreinen. Aardschok belt met zanger Jacob Løbner en vraagt wat er de komende tijd in het verschiet ligt.
TIMES OF GRACE
HOOP DOET LEVEN
Killswitch Engage’s ‘Alive Or Just Breathing’ betekende in 2002 niet alleen de doorbraak en het artistieke hoogtepunt voor de band uit Massachusetts; de succesvolle mijlpaal plaatste metalcore definitief op de kaart en gooide de deur voor genregenoten wagenwijd open. Hoewel multi-instrumentalist en producer Adam Dutkiewisc – Adam D. voor ingewijden – Killswitch Engage (KsE) daarna tot grote successen leidde, legde de groep die weg af zonder de smaakmaker van ‘Alive Or Just Breathing’: de intens bezielde zanger Jesse Leach. Adam D. vertelt Aardschok hoe zijn absolute dieptepunt leidde tot een hernieuwde samenwerking met Leach op Times Of Grace’s bijzondere debuutalbum ‘The Hymn Of A Broken Man’.
DISTURBED
GÉÉN HERHALINGSOEFENING
Eind september verscheen Disturbeds vijfde album ‘Asylum’. Eerlijk gezegd kwam tijdens beluistering de hemel niet naar beneden vallen. De inspiratie leek enigszins zoek en het album bevatte vooral een herhaling van zetten. Natuurlijk ziet gitarist Dan Donegan dat anders. Met zijn staccato riffs en schelle gitaargeluid is hij de belangrijkste man in het Disturbed-kamp en staat hij aan de basis van alle muziek. Begin december zocht Aardschok de sympathieke bandleider op achter de coulissen van de Heineken Music Hall.
CAULDRON
ODE AAN DE OUDHEID
Op de in februari te verschijnen nieuwe CD ‘Burning Fortune’ maakt het Canadese trio Cauldron weer een diepe buiging voor de heavy metal zoals die in de jaren tachtig vooral in Engeland en Amerika opkwam. De band zelf wilde met deze tweede officiële plaat vooral een eerlijk werkstuk afleveren, dat recht deed aan de groeiende livereputatie van Cauldron, aldus zanger en bassist Jason Decay.
ROGER MIRET AND THE DISASTERS
OPSTAAN!
Hardcoreveteraan en Agnostic Front-man Roger Miret heeft nooit een geheim gemaakt van zijn liefde voor punkrock. Met Roger Miret And The Disasters maakte hij sinds 2002 drie albums die bomvol nostalgische punkrock staan. Binnenkort verschijnt het vierde: ‘Gotta Get Up Now’. Miret weet van geen stoppen, ondanks zijn huishoudelijke taken als vader van twee jonge kinderen.
TOWERBLOCKS
DOODLOPENDE STRAATPUNK
Towerblocks uit Berlijn wijkt af van veel collegabands in de Duitse straatpunkscene door niet in het Duits maar in het Engels te zingen. Tot veler verbazing zou het nieuwe, vijfde album ‘Berlin Habits’ Towerblocks laatste wapenfeit zijn. Wel zouden enkele leden een doorstart maken onder de naam The Hitless. Oprichter en gitarist Stephan zorgt voor opheldering.
MESSENGERS
SLECHTS HET BEGIN
De vijf mannen van Messengers uit Dallas delen een voorliefde voor zware muziek en in het bijzonder voor hun voormalige plaatsgenoten Pantera. Zelf spelen ze echter meer een kruising van de muziek van Cro-Mags en Agnostic Front. Je zou denken dat Messengers hierdoor gedateerd en voorspelbaar overkomt, maar het debuutalbum ‘Anthems’ bewijst het tegenovergestelde. Zanger Chad Paramore en zijn broer Chance (gitaar) zijn de songschrijvers van Messengers. Eerstgenoemde hoopt niet alleen fans van christelijke hardcore te bereiken.
SMOKE OR FIRE
MISLUKTE HIPHOPPERS
Smoke Or Fire schudde met zijn derde album ‘The Speakeasy’ de major labels wakker. Smoke Or Fire’s melodieuze punkrock kan namelijk het publiek aanspreken dat momenteel plat gaat voor The Gaslight Anthem. Zanger Joe legt uit dat de band na een kortstondige zwarte periode alles weer op scherp heeft gezet.
BONECRUSHER
HOBBYBAND
Bonecrushers mix van rock en punk is weliswaar al door velen eerder gebracht, maar de band uit Los Angeles heeft er een puur eigen sound van gemaakt. Het is al weer drie jaar geleden dat het vorige album ‘Tomorrow Is Too Late’ uitkwam, en onlangs is eindelijk de opvolger ‘We Are The Working Class’ verschenen. Een gesprek met bassist Mike Kanel.