Elbert de Hoog is de oprichter van A New Dawn. Wat begon als een solo projekt groeide uit tot de band die het nu is. Dit interview gaat over zijn plaats in de band, zijn achtergrond als gitarist en over A New Dawn zelf. De komende tijd volgen ook de interviews met de andere bandleden.
Wat was jouw motivatie om gitarist te worden en wie zijn je grote voorbeelden en waarom?
Ik ben vanaf mijn zestiende ongeveer begonnen met serieus gitaar te spelen. Op school had ik een band zien spelen en ik hat het idee "dat wil ik ook". Korte tijd later kocht ik mijn eerste electrische gitaar en begon ik nummers van Iron Maiden te spelen (of een poging daartoe) Mijn grote voorbeeld was Adrian Smith (gitarist van Iron Maiden – Erwin) Korte tijd later kwam Randy Rhoads daarbij. Andere grote voorbeelden zijn Criss Oliva, Brian May. Maar ik kan niet zeggen waarom juist deze mensen zo’n grote indruk op mij maken, wellicht omdat het allemaal allround gitaristen zijn, die dus zowel rhythm en lead hun mannetje staan. Het is allemaal heel melodieus en dat vind ik ook belangrijk. Virtuositeit vind ik geweldig, maar het moet niet ‘over the top’ zijn. Tevens zijn het allemaal giaristen waarbij je vrij snel hoort dat zij het zijn. Een herkenbaar geluid en een herkenbare stijl.
Een gitarist is niets zonder zijn hardware. Kun je iets vertellen over de verschillende gitaren en versterkers die je gebruikt?
Op dit moment gebruik ik het grootste gedeelte van de tijd een Epiphone Explorer met actieve EMG-ZW elementen. Voor het nummer "The Wisdom of Hindsight" gebruik ik live een double neck SG (G1275), ook van Epiphone. Binnenkort hoop ik daar een door Rob Bulk gebouwde gitaar aan te mogen toevoegen. Mijn versterker is een Randall RH100, die is aangesloten op een Marshall 1960A Cabinet. Op mijn versterker gebruik ik alleen het cleane kanaal. Alle vervormingen en effecten komen uit een PODxt Live floorboard van Line 6.
Met een zangeres als Sanne wordt je in Nederland al snel in het hokje "gothic" geplaatst. Dat is commercieel gezien aantrekkelijk maar in de muziek van A New Dawn klinken ook andere invloeden door. Welke richting wil je als songwriter op met A New Dawn?
Op de allereerste demo van A New Dawn uit 1997 werd één nummer ingezongen door een zangeres. Dit was een coverversie van "I Will Remenber" van Queensrÿche. Achteraf gezien was dit het nummer waar ik het meest tevreden over was. Toen ik in 2004 ging nadenken over een nieuwe start met A New Dawn stond het boor mij dan ook vast dat ik graag weer met een zangeres wilde samenwerken. Via een advertentie op een muzikantenbank kwam ik in contact met Sanne, die over een prachtige sopraanstem bleek te beschikken. De muziek was echter nooit geschreven met een specifieke stem in gedachten. Sanne heeft de zanglijnen geschreven over de muziek die meer ‘metal’ of ‘prog’ georiënteerd was. Hierdoor ontstond een niet-standaardstijl, die A New Dawn is geworden. Voor het schrijven van nummers staat geen vaste stijl vast. Het kan alle kanten opgaan. Vergelijk de onderlinge nummers maar met elkaar. Ik denk dat het lastig is om er één specifieke muzikale stijl aan te koppelen.
A New Dawn begon als een projekt maar is nu een echte band geworden. Het is logisch dat je samen met Sanne aan de teksten en zanglijnen werkt – zij is tenslotte de leadzangeres – maar wat is de inbreng van de andere bandleden bij het schrijven van nieuw materiaal?
Meestal kom ik aan met een ideel voor een nummer, met daarbij een bepaalde opbouw etcetera. Vaak geef ik het van tevoren aan Sanne, zodat zij met de zanglijnen in de weer kan. Iedereen laat zijn of haar licht over de nieuwe idee schijnen en geeft ook zijn of haar ongezouten mening. Vervolgens wordt het zo geboetseerd, dat iedereen er tevreden over is. Het is belangrijk dat iedereen zijn / haar zegje kan doen bij het schrijven van nummers. Je moet het tenslotte toch met z’n allen spelen. Deze manier van schrijven is echter best tijdrovend. Er gaat dan ook vaak geruimje tijd overheen voordat een nummer volledig klaar is en we het live kunnen spelen. Dit is voor mij het punt waarop moet blijken of een nummer daadwerkelijk af is. Live blijkt toch vaak pas of iets wel of niet werkt.
En, aan welke eisen moet een nummer van A New Dawn voldoen?
Zoals gezegd, zijn er in principe geen beperkingen bij het schrijven van muziek. Wat voor mij belangrijk is, is dat een nummer niet ‘geforceerd’ gaat klinken. Het schrijven van muziek staat voor mij niet gelijk aan het aan elkaar plakken van riffs. De verschilende stukken moeten logisch en vloeiend in elkaar overlopen. Er zijn natuurlijk wel een aantal kenmerken in de muziek. op de eerst plaats is dat melodie. Ik vind het zelf heel belangrijk dat de muziek melodieus klinkt. Dit komt terug in de zanglijnen, maar veelal ook in de (twin)solo’s. Het is natuurlijk leuk als je iemand een stukje melodie uit één van de nummers hoort neuriën. Het geeft herkenbaarheid aan de muziek.
A New Dawn heeft al aardig wat nummers geschreven en gecoverd. Wil je in het kort iets vertellen over de nummers die jullie in de Musicon hebben gespeeld?
Veil of Charity:
Veil of Charity is een redelijk stevig nummer, dat, denk ik, meteen duidelijk maakt dat A New Dawn niet de ‘standaard’ gothic band is. A New Dawn is sowieso veel meer gitaargeoriënteerd dan veel andere bands in het genre. Live gebruiken we geen keyboards en bij studio opnames nemen ze ook geen prominente rol in. Dit is iets waarmee we ons van veel andere bands weten te onderscheiden.
Victimless Tragedy:
Soms vallen dingen op een dusdanige manier op hun plaats, dat het gewoon eng wordt. Victimless Tragedy was volgens mij het tweede nummer van de "The Wisdom of Hindsight" e.p. dat opgenomen werd. Het eerste nummer wat compleet was, was "Kissed Goodbye". Tijdens de opnames hiervan vertelde ik Sanne over mijn ideeën voor "Victimless Tragedy" en dat ik hier graag grunt en cleane vocalen wilde afwisselen in de refreinen. Sanne vertelde me dat ze een meisje kende die geweldig kon grunten. Toen Monica haar partijen voor "Victimless Tragedy" kwam inzingen klonken de grunts exact zoals ik gehoopt had dat ze zouden gaan klinken! Het grappige was dat bij de eerste recensies vande e.p. heel veel mensen dachten dat ik deze partijen had gegrunt. Ik heb heel vaak moeten uitleggen dat dit echter Monica was. Ook bij optredens zijn de vocale capaciteiten van Monica ook telkens weer reden voor verbazing bij de niets-vermoedende bezoeker. Maar, hey, ze is niet voor niets neerlands beste vrouwelijke grunter!
Descending:
Descending is ontstaan uit een oud nummer wat volledig overhoop gegooid is. De uiteindelijke versie is een behoorlijk theatraal stuk geworden. Een verhaal waarbij de verschillende Characters worden vertolkt door diverse bandleden. Het is het eerste nummer waarop onze gitarist Willem een deel van de zangpartijen voor zijn rekening neemt.
Darkness Falls:
"Darkness Falls" gaat over de angst voor eenzaamheid, waarin je denkt aan dingen die fout zijn gegaan. Het was het eerste nummer dat we als ‘band’ schreven. Een recht-toe-recht aan metal-song. Maar dan ‘A New Dawn’-style.
Kissed Goodbye:
Dit was het eerste nummer wat voor de "Wisdom of Hindsigh" e.p. werd geschreven en opgenomen. De tekst is geïnspireerd door de zogenaamde ‘high-school’ shootings. Geschreven in dropped D stemming, waardoor (met name het middengedeelte) lekker heavy klinkt. Het midden bevat een slide-solo. Dit was de eerste keer dat ik een slide gebruikte. Het geeft een klein beetje Pink Floyd sfeertje binnen een stuk heavy muziek.
Winter:
"Winter" hebben wel voor het eerst live gespeeld in Musicon. Net als "Kissed Goodbye" spelen we het in dropped D, waardoor het lekker zwaar klinkt. "Winter" is een heel afwisselend nummer geworden met veel verschillende stijlen door elkaar, zowe qua muziek als qua zang.
The Wisdom of Hindsight:
Het titelnummer van de e.p. Het is waarschijnlijk het meest progressieve nummer van de e.p. met heel veel tempowisselingen en dergelijke. Ik liep al lang met deze titel rond. Het gaat over het achteraf bekijken van zaken. Het draagt een beetje een ‘be careful what you wish for’ boodschap met zich mee. Hoewel het nummer geen hapklare brok is, is het toch tot een live-favoriet uitgegroeid.
Ascension
Ascension is denk ik mijn favoriete nummer. In dit nummer worden zoveel stijlen gecombineerd. Het begin is heftig met afwisselende vocalen met Sanne en Monica. Hierna komt het canon-gedeelte met een knipoog naar Queen, waarna het nummer een progressieve wending krijgt en vervolgens op een melodramatische wijze afsluit, ook weer met afwisselend cleane vocalen en grunts. Het nummer weerspiegeld denk ik heel duidelijk waar de band voor staat. Een ideale hekkensluiter van de show.
Op de demo ‘The Wisdom of Hindsight’ staan twee covers, namelijk ‘Last Dawn’, opgedragen aan Criss Oliva en een zeer geslaagde versie van ABBA’s ‘Eagle’. Waarom heb je voor deze twee nummers gekozen?
Criss Oliva is een groot voorbeeld voor mij persoonlijk. In 2004 was ik in Florida bij een memorial concert voor Criss Oliva en daarkwam het idee om dit nummer op te nemen voor de "The Wisdom of Hindsight" -e.p. We gebruiken het nu als intro voor een optreden. Het blijft een mooi nummer en tevens past de titel mooi bij de bandnaam.
"Eagle" is een nummer wat ik al heel lang wilde opnemen. Ik had altijd het idee dat het mooi te combineren was met "Heaven and Hell" van Black Sabbath. Toen we "Eagle" vroeger live speelden eindigden we soms met een stukje "Heaven and Hell".
Zijn er al plannen om een nieuwe demo op te nemen?
Momenteel zijn we bezig met nieuwe opnames. Deze opnames zijn in de eerste instantie bedoeld om op onze myspace-site geplaatst te worden, om mensen te laten horen hoe we momenteel klinken. We hopen dat onze volgende officiële release een volledig album gaat worden. Een concrete datum hiervoor is er echter nog niet. Ik ben wel overtuigd dat op basis van het materiaal dat we voorhanden hebben, het een knallend album gaat worden. Nog eventjes geduld.
Wil je in het kort iets vertellen over de andere bandleden?
Sanne Kluiters is de lead zangers en de eerste persoon die betrokken raakte bij de ‘doorstart’ van A New Dawn in 2004. UIteraart is zij met haar sopraanstem voor een groot deel verantwoordelijk voor het geluid van de band.
Monica Janssen is bassiste en tevens vocaliste en uiteraart verantwoordelijk voor de grunts, waarmee ze vriend en vijand telkens weet te verrassen.
Willem Cremer is het Nederlandse antwoord op Zakk Wylde. Ik denk dat we elkaar met onze uiteenlopende stijlen prima aanvullen. Ook zijn we allebei gek op twinsolo’s. Deze komen dan ook in de meeste "A New Dawn"-nummers voor.
Met de komst van Peter van Tooren achter de drums heeft de sound van A New Dawn een extra schop onder zijn / haar kont gekregen. Peter is van huis uit een thrash drummer die met zijn spel een solide en heftige basis voor de muziek legt.
Zoals je ziet zijn de muzikale achtergronden van de bandleden zeer divers.Iedereen binnen de band houdt ook vast aan zijn stijl van spelen. Hierdoor worden de nummers steeds meer een bonte collage van stijlen.
Wat natuurlijk niet mag ontbreken: waar komt de bandnaam vandaan?
In 1997 viel de Delftse formatie Featuring Frantic, waar ik deel van uitmaakte, uit elkaar. Het was de eerste band waarin ik speelde met eigen materiaal. Een aantal van de nummers die we met Featuring Frantic speelden heb ik toen opgenomen als eigen project. Aan dit project gaf ik destijds de naam A New Dawn, omdat het een soort van afsluiting was van een periode was en het begin van een nieuwe.
En, de laatste vraag: zijn er nog dingen over A New Dawn waarvan je vindt dat de lezers het moeten weten?
Ik denk dat de meeste mensen straks, na de interviews met alle bandleden, wel behoorlijk uitgebreid geïnformerd zullen zijn over de band. Daarom wilde ik graag even van de gelegenheid gebruik maken om je te bedanken voor de artikelen. Dergelijke exposure is van groot belang voor bands en we zijn er dan ook heel blij mee. Uiteraard, als mensen benieuwd zijn hoe A New Dawn live klinkt, kunnen ze het beste onze optredens komen bezoeken. Ik kan gaan vertellen hoe geweldig alles klinkt en eruit ziet, maar het beste is natuurlijk om het zelf mee te maken. Meer info vindt je natuurlijk ook op onze site www.anewdawnband.nl en op onze myspace www.myspace.com/anewdawnband
En Ik wil je bedanken voor dit interview.
Erwin van Dijk