Eindelijk. De “bas-week” voor ons tweede album was begonnen.
Ik begon vroeg op maandagmorgen. Legde al mijn bassen in de auto met enkele versterkers en luidsprekers en reed richting studio Spitsbergen.
Bauke was al koffie aan het zetten toen ik aankwam. Net op tijd!
Voor de opnamesessies hadden we al besloten dat we niet meteen aan het opgenomen bas geluid vast wilden zitten.
We wilden een clean signaal opnemen en op het moment dat het nodig was, het bassignaal reampen. (het cleane signaal opnieuw door de versterkers en luidsprekers sturen en opnieuw opnemen) Op die manier heb je veel meer controle over het “overall” geluid. En het is makkelijker om later iets te veranderen.
Mijn versterker en speaker stonden in de control room zodat ik mijzelf goed kon horen. (ik weet niet of Bauke nou zo blij was met een 1200 watt versterker naast zijn stoel maar oké)
We probeerden een paar verschillende set-ups totdat ik tevreden was met de plaats van mijn versterker en toen was het etenstijd.
Na het eten was het terug naar de bassen! We testten mijn drie 5-snarige bassen en belandden uiteindelijk bij mijn vertrouwde gele Musicman SR5.
Toen we het juiste overall geluid hadden gevonden plakte ik de knoppen van mijn bas vast zodat ze geen kant meer op konden. (Ja ik kan mijn handen er niet vanaf houden)
Drastische maatregelen waren nodig!
Wat! 11 uur al! We gingen naar huis om uit te rusten.
De volgende dag begonnen we met opnemen.
Als eerste kwamen de bekendere nummers zoals In Control, Like the air en No more aan bod. Prima drumpartijen! Thanks Steven!
Elke dag namen we ongeveer om 2 uur een break om even te lunchen, een frisse neus te halen en wat zonnestralen op te vangen.
Meestal at ik ‘s avonds bij HJ en Manda omdat ze zo dichtbij de studio wonen. (thanks!) Op die manier kon ik het maximale uit de studiotijd halen.
Tijdens de hele week experimenteerden we veel met verschillende bas riffs en grooves terwijl we naar Steven’s geweldige drumpartijen luisterden. Als we wat gevonden hadden wat goed werkte, namen we het meteen op.
De meeste partijen waren tijdens de pre-productie al een keer opgenomen. Zodat we die eerst nog een keer konden beluisteren.
Soms veranderden we van nummer omdat we niet meteen de juiste partij konden bedenken voor dat nummer.
Over het algemeen was het geweldig om de partijen op te nemen. Misschien werd Bauke gek van een paar partijen omdat het lastig was om ze op te nemen met de juiste “feel”. We hebben zelfs wat nieuwe (voor mij dan) speeltechnieken bedacht. Maar dat blijft een geheim tussen Bauke, HJ en mij haha.
Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met het eindresultaat. Ik was in het begin een beetje sceptisch omdat het spelen en opnemen in de studio zo verschilt van het live spelen. Je moet je echt focussen op elk detail en alles met de juiste intentie spelen.
Het is nog beter geworden dan ik had verwacht. A big thanks voor Bauke die mij de hele week begeleid heeft en naar z’n monitor staarde tot z’n ogen er uit vielen!
Cheers,
Sonny