Odyssice is een Nederlandse Progressieve rock/Symfonische rock band, die voor het eerst ‘groots’ van zich lieten horen in 1987 in het radio programma van Kees Baars, Countdown Cafe. Vele jaren later, pas in de jaren 90 brengen ze hun eerste album uit. Na hun nieuwste release; Silence (2010) wil ik de band ook aan de lezers van Aardschok.com voorstellen….
- Hoe en wanneer is de band ontstaan en hoe zijn jullie op de naam Odyssice gekomen?
Odyssice is in 1986 opgericht. We vieren dit jaar ons 25-jarig jubileum!! Op dit moment zijn we de mogelijkheden voor een concert aan het onderzoeken om dit te vieren. De naam is een knipoog naar de Griekse mythologie en verder is het een fantasienaam, die ons gewoon aansprak. Vanaf de datum van oprichting is onze gitarist Bastiaan Peeters overigens nog steeds de continue factor. Jeroen van der Wiel (toetsen) kwam in 1995 bij Odyssice, drummer Menno Boomsma zitten al zo’n 14 jaar bij Odyssice, en bassist Peter Kosterman heeft sinds 2004 de gelederen versterkt.
Ik las op het internet dat het nummer; Track One uit 1987 bij Kees Baas bekend van Countdown Cafe gedraaid werd? heeft dat de positie van de band veranderd en hoe kwam Kees met jullie muziek in aanraking?
Bastiaan Peeters is een keer naar Countdown Café gegaan en is daar een gesprekje aangegaan met presentator Kees Baars en heeft een cassette aan hem gegeven met daarop ‘Track One’. Na aanvankelijk niets te horen werden opeens gebeld of we de volgende dag langs konden komen voor een interview bij Countdown Café. Vanaf het moment dat het nummer gedraaid werd hebben we heel veel reacties gekregen en is het balletje gaan rollen.
In 1997 kwam jullie debuut cd (EP) uit met de titel:Moondrive, waarom heeft het zo lang geduurd voor jullie met dit album/ep op de markt kwamen?
In de begin periode van Odyssice zijn er een aantal wisselingen in bezetting geweest, en vanaf 1995 was er sprake van een stabiele band en werden de plannen om een cd uit te brengen pas concreet.
Hoe is het verder gegaan na: Moondrive? Hoe werd het album ontvangen door de pers en de fans?
De reacties waren erg goed. Wij hadden 500 cd’s in eigenbeheer laten maken en die waren zeer snel uitverkocht. Het publiek reageerde erg enthousiast, maar vonden het alleen jammer dat de ‘Moondrive’ maar 25 minuten muziek bevatte. Wij hebben dat bij de re-release bij Cyclops Records in 2003 goed gemaakt door de muziek aan te vullen met een oude opname uit 1988 (‘Losing Her’) en een live registratie van het nummer ‘Powerloc’. Ook bevatte ‘Moondrive Plus’ een cd-rom gedeelte voor op je computer, hierop kon je o.a. informatie over ons vinden, video opname van ons in de oefenruimte, live video en een demo van een niet afgemaakt nummer.
Hoe zijn jullie uiteindelijk bij het engelse prog/symfo platenlabel: Cyclops Records terecht gekomen?
We zijn in contact gekomen met Cyclops doordat Menno’s zwager reeds zijn band Flamborough Head (Ned Prog-rockband) bij Cyclops een platencontract had. Wij zijn dus afgereisd naar Engeland en Cyclops vond de sound van Odyssice te gek en wilde ons ook graag op de markt brengen. Impression werd het eerste full-lenght album dat wij uitbrachten.
Wij vonden Odyssice een goede keuze omdat zij zich absoluut niet met de productie of mix willen bemoeien, hierdoor blijf je als band dus heel onafhankelijk.
In 2005 is er een verhuizing van jullie eigen studio,wat is de reden voor deze verhuizing en hoe is het voor een band om een eigen studio tot je beschikking te hebben?
Het mooie van een eigen studio is dat je meer de gelegenheid hebt om de sound te perfectioneren. Je hebt nu eenmaal meer tijd om aan het materiaal en de arrangementen te werken dan dat je in een studio zit waarbij je bij ieder uur X euro’s ziet verdampen. Nadeel is natuurlijk wel dat je er teveel tijd in kan stoppen en dat is bij onze neiging tot perfectionisme nog wel eens lastig.
In 2006 was er een live optreden bij Amsterdam TV/RTV Noord-Holland, hoe was het om daar op te treden?
In het begin was het allemaal erg wennen, overal om je heen camera die op je vingers keken. Overdag werd voornamelijk gefocust op een viertal nummers die we diverse malen speelden. Toen eenmaal het ijs was gebroken konden we relaxer spelen. ’s Avonds hebben we voor een heel klein select groepje mensen een volledige set gespeeld en ook deze set werd gefilmd. Uiteindelijk bleken de opnamens van de avondset het beste te zijn, daar speelden wij het meest ontspannen en komt de hele sfeer het beste over.
Het was heel erg leuk om twee dagen intensief met de opnames bezig te zijn. Van RTV-NH zijn al gauw 60 medewerkers betrokken geweest. Het was een mooie ontdekkingstocht voor zowel de productie, regie, licht, geluid en natuurlijk voor ons als musici. RTV-NH heeft vervolgens ook een tijdlang de opname van het nummer ‘Chinese Waters’ uitgezonden op de televisie waardoor we veel nieuw positieve reacties kregen. Af en toe worden we nog steeds uitgezonden.
Waar kunnen de lezers van dit interview Odyssice vinden op het internet en zijn daar ook jullie cd’s verkrijgbaar?
Wij hebben onze eigen website: www.odyssice.com en je kunt daar de CD ‘Silence’ bestellen. Ook kun je vrienden met ons worden op myspace, facebook en hyves.
Afgelopen jaar is jullie nieuwe release uitgekomen, het heeft de naam: Silence mee gekregen. Het is een instrumentaal album dus zonder ‘any vocals’, hoe komt de band op dit idee, wie verzint zoiets, het is voor de meeste muziek luisteraars toch vrij normaal om een zanger/zangeres te horen. Is zoiets niet uit/not done, of zijn er toch muziek luisteaars die heden in onze huidige ‘snelle wereld’dit kan boeien…?
We houden ervan om met mooie harmonische sounds te komen, met heldere solo gitaar/synth lijnen en melodieën, waarbij de gitaar in feite de zanglijnen vertolkt maar dan op gitaar. Het is daarmee een soort eigen Odyssice sound geworden alhoewel we natuurlijk in de progwereld vaak worden vergeleken met bands als Camel en Pink Floyd. Bovendien biedt instrumentale muziek ruimte voor alle muzikanten. De keyboards worden vaak ingezet om de sfeer te bepalen van een nummer, zowel qua sound als harmonieën. De drums hebben vaak een melodische benadering doordat er sterk gereageerd wordt op de melodielijnen. Op basgitaar worden regelmatig melodielijnen overgenomen en is er ruimte voor riffs en solo’s.
Het is voor ons vooral de uitdaging om de muziek interessant te houden. Met teksten kan je een bepaald muzikaal thema herhalen, de tekst zorgt dan voor de variatie. Bij instrumentale muziek heb je dat niet en moet je dus waken dat de muziek niet saai/herhalend wordt. Je moet de luisteraar blijven boeien. ‘Silence’ is overigens niet ons enige instrumentale album, wij zijn een instrumentale band. Wij hebben in het vere verleden wel eens iets geprobeerd met zang, maar dat is ons toen niet goed bevallen. Maar we sluiten niet uit dat we in de toekomst ooit eens iets met zang zullen doen.
Hoe is het album ‘Silence’ontvangen door de pers en de fans?
Heel positief, natuurlijk hebben we iedereen lang moeten laten wachten (‘Impression’ kwam uit in 2000) maar zo is het nu eenmaal gelopen. In IO-Pages hebben we een zogenaamde vette krent gescoord en is er later ook nog een interview met de band geplaatst waarop we ook leuke reacties hebben gehad. Ook in de reacties van importeurs en buitenlandse bladen/progsites werden we weer vergeleken met de bekende Camel, Pink Floyd, Focus, Genesis sounds maar dat is alleen maar leuk natuurlijk!
In oktober hebben we een optreden gedaan samen met Unitopia in ‘de Boerderij’ Zoetermeer. Het is dan toch wel heel erg leuk om met prog fanaten te spreken die speciaal voor ons zijn gekomen. We spreken wellicht niet een heel groot publiek aan omdat we puur instrumentaal spreken, maar we zien wel dat we een groep trouwe fans hebben die gecharmeerd zijn door onze sound.
Op de website van Nederpop Classics (www.paperlate.nl) een initiatief van het Nederpop Classics Collectief staan jullie in de top 10 van beste cd uit 2010 (tweede plek) dat mag toch een echte verrassing zijn of heb ik het hier mis?
Verrassing? Teleurstelling, hahahah! Nee, het is beslist een mooi compliment voor ons. Kennelijk doen we toch iets goed 😉
Het album ‘Silence’ is ook genomineerd in Italie als beste buitenlandse release (Prog Awards) dat is toch voor een nederlandse band weer een prettige opsteker, treden jullie ook op in Italie?
We zijn heel selectief met optredens zoals je wellicht hebt gemerkt. We treden niet veel op, omdat we niet in een kroeg achterin willen spelen waarbij mensen niet voor de muziek komen, maar gewoon voor een avondje uit. Dan komt onze muziek niet tot haar recht. Ook is een goede ondersteuning van licht en goede geluidsinstallatie onontbeerlijk wil ons geluid tot haar recht komen. Maar we sluiten zeker niet uit dat we nog een keer in Italië terecht komen!
Wat zijn jullie toekomst plannen en treden jullie nog op in de nabije toekomst?
Het is een wat moeizame markt in Nederland, het lijkt erop dat er wat minder festivals worden georganiseerd en met zo’n groot aanbod van talent momenteel in Nederland valt het niet mee ergens te spelen. Waarschijnlijk zullen we in de zomer in Amsterdam te horen zijn. Ook in België zijn er mogelijkheden.
Hebben jullie nog een laatste groet of boodschap voor de lezers van de aardschok website?
Indien je van ons, en ook andere bands, geniet en je wilt van deze muziek blijven genieten, dan vragen wij onze luisteraars om vooral niet muziek illegaal te downloaden. Ook websites waar je bijvoorbeeld 10 cent voor een download betaald zijn illegaal! Zij doen het laten lijken alsof je voor een legale download betaal, maar zij dragen helemaal niets af een Buma/Sterma, de platenmaatschappij of de band.
En verder ‘keep on rocking’ en mochten je oren eens iets anders willen, Silence…